Dani Caramihai - Fratelli

Dani Caramihai

Dani Caramihai este unul dintre cei patru actionari ai clubului de noapte Fratelli, dar si din cadrul unuia dintre cele mai mari si mai cunoscute businessuri din HoReCa din Romania. Dani Caramihai a deschis cinci localuri Fratelli, barul

Biufrut, Le club, si firma de carering Flavours. Dani Caramihai a stiut inca de pe vremea cand era in liceu ce vrea sa faca, nu s-a gandit sa fie astronaut, medic, pompier sau alte meserii la care se gandesc adolescentii.

 

Articole din presa:

 

Câţi bani face anual omul din spatele imperiului Fratelli

Dani Caramihai sau unul dintre cei patru „Fratelli" are 38 de ani şi este acţionar în cadrul unuia dintre cele mai mari şi mai cunoscute businessuri din HoReCa din România, cu afaceri de 6 mil. Euro anul trecut. El a deschis împreună cu trei parteneri cinci localuri Fratelli, barul Biutiful din centrul istoric, membership clubul pentru expaţi şi executivi Le Club şi firma de catering Flavours.
A ştiut încă din primii ani de liceu ce vrea să facă atunci când va fi mare. Nu s-a gândit niciodată să devină astronaut, medic sau pompier, meserii care sunt de regulă pe lista scurtă a băieţilor. A vrut să îi urmeze în industria de restaurante tatălui său, care a cumpărat la începutul anilor '90 restaurantul Casa Albă, pe care îl deţine şi astăzi. Aflat în Băneasa, într-o clădire istorică, restaurantul datează de la începutul secolului al XX-lea, fiind cu câţiva ani mai tânăr decât Caru' cu Bere. Pentru a prelua afacerea familiei a studiat la Facultatea de Economie a Comerţului şi Turismului, cea mai apropiată ca profil de industria HoReCa. Studiile l-au ajutat ulterior în business, recunoaşte el.
A lucrat alături de tatăl său până la 28 de ani, în 2004, an în care începe să se scrie istoria grupului Fratelli. Numele dă singur de gol povestea businessului: doi fraţi şi doi veri, foşti colegi de liceu şi prieteni vechi „ca fraţii„. Iniţiativa a fost a asociaţilor însă Dani Caramihai s-a lăsat convins, deşi avea un loc călduţ deja asigurat. Astăzi el se ocupă de managementul afacerii, în timp ce fiecare dintre ceilalţi îşi împart atribuţiile de comunicare, design şi zona juridică. Deciziile majore nu se iau însă decât la comun. Pe lista planurilor de viitor ale lui Dani Caramihai se numără extinderea, iar în 2013 antreprenorul are în plan completarea portofoliului cu un alt local de zi de tipul „dine all day„ (unde se poate mânca la orice oră) în Bucureşti. Pentru localurile de seară, se uită la oraşe mari precum Iaşi sau Cluj, pe care încă nu le-a aşezat pe harta Fratelli.

Businessmagazine - 2013

 

 

Regele nopţilor albe - cum faci milioane de euro din cocteiluri, muzică şi femei frumoase

Este cel mai înrăit clubber, dacă ne luăm după numărul de ore pe care le petrece weekend de weekend în localurile pe care le deţine. Este totodată un jongler care reuşeşte să se joace cu timpul, de la căderea serii şi până la răsăritul soarelui, timp pe care şi-l împarte între cele cinci localuri fratelli.
Ziua şi-o dedică celorlalte businessuri, barul Biutiful din centrul istoric, membership clubul pentru expaţi şi executivi Le Club şi firma de catering Flavours. Câte ore are ziua lui Dani Caramihai, unul dintre cei patru Fratelli?
Dani Caramihai are 37 de ani şi a ştiut încă din primii ani de liceu ce vrea să facă atunci când va fi mare. Nu s-a gândit niciodată să devină astronaut, medic sau pompier, meserii care sunt de regulă pe lista scurtă a băieţilor. A vrut să îi urmeze tatălui său în industria de restaurante. "Tata a cumpărat la începutul anilor '90 restaurantul Casa Albă, pe care îl deţine şi astăzi." Aflat în Băneasa, într-o clădire istorică, restaurantul datează de la începutul secolului al XX-lea, fiind cu câţiva ani mai tânăr decât Caru' cu Bere. Pentru a prelua afacerea familiei a studiat la Facultatea de Economie a Comerţului şi Turismului, cea mai apropiată ca profil de industria HoReCa. "Era şi atunci, este şi astăzi cea mai apropiată." Studiile l-au ajutat ulterior în business, recunoaşte el.
A lucrat alături de tatăl său până la 28 de ani, respectiv până la finalul lui 2004. Acesta este de altfel momentul în care începe să se scrie istoria grupului Fratelli. Numele dă singur de gol povestea businessului: doi fraţi şi doi veri, foşti colegi de liceu şi prieteni vechi "ca fraţii" (fratelli în italiană), hotărăsc să se lanseze în businessul de restaurante. "A fost iniţiativa asociaţilor mei. Eu doar m-am lăsat convins, deşi aveam un loc călduţ deja asigurat." Astăzi el se ocupă de managementul de zi cu zi al businessului, în timp ce fiecare dintre ceilalţi îşi împart atribuţiile de comunicare, design şi zona juridică. Deciziile majore nu se iau însă decât la comun.
Cei patru "fratelli" au găsit un spaţiu liber pe strada Nicolae Golescu la numărul 5 şi au deschis Fratelli Espresso Bar. Au pornit la drum cu 170.000 de euro, bani proprii. "Nu am apelat niciodată la bănci", precizează Dani Caramihai. Întreaga sumă a fost utilizată pentru a amenaja localul care stă astăzi mărturie celor opt ani în care s-a scris, practic, istoria pieţei locale de distracţie. Fratelli Espresso Bar a apărut într-o perioadă în care românii începeau abia să prindă gustul ieşirilor mondene. New Yorkul a avut Studio 54 încă din anii '70. Era locul unde trebuia să mergi ca să fii văzut. În Bucureşti, harta distracţiei - fie ea de zi sau de noapte - a început să se contureze mult mai târziu. Fratelli a ales să se aşeze iniţial în centrul Capitalei.
"Ne-a atras şi ne-a convins faptul că zona era în plină expansiune." La momentul respectiv nu existau alţi poli de dezvoltare pentru cafenele şi baruri." Au decis încă de la început că nu vor o cafenea simplă, ci un lounge. "Voiam un local unde să se poată veni şi dimineaţa şi la prânz şi seara." Dezavantajul spaţiului era vitrina cu o deschidere de doar patru metri. Mic în faţă, spaţiul se lărgeşte puternic în partea din spate. "Avantajul am fost noi", spune jumătate în glumă, jumătate în serios Dani Caramihai. Fiecare dintre cei patru acţionari au venit în acest business cu "oamenii săi". Liviu Popescu, la momentul acela manager al membership clubului Le Club, a adus expaţii şi executivii.
Fratele său, Mihai Popescu, de profesie designer, a venit cu artiştii şi arhitecţii. Nicu Mergeani a atras avocaţii, iar Dani Caramihai a adus oamenii din industria HoReCa şi din industriile conexe. "Am adus oameni din patru zone complet diferite, astfel că localul a fost uşor de umplut." Deschis în noiembrie 2005, timp de un an de zile Fratelli Espresso Bar a mers singur, fără efort. "Prin martie ne-am gândit să ne extindem lângă Pescariu Sports & Spa şi să inaugurăm tot un lounge, care să fie deschis zilnic şi să servească mâncare fusion.
Primul nostru local devenise neîncă-pător pentru publicul pe care îl atrăsese." Au decis să meargă aici pentru că erau primii în zonă la momentul respectiv şi în plus aveau deschidere la apă - lacul Tei. Spaţiul din Nicolae Golescu nu avea terasă, motiv pentru care vara era greu să fie exploatat "la adevăratul său potenţial". Aşa că în iunie 2006 au deschis al doilea local, un lounge cu terasă care îşi începea programul la primele ore ale zilei. În timp însă localul şi-a schimbat profilul, în contextul în care clienţii preferau să vină mai târziu şi să stea până mult după lăsarea nopţii. "Am schimbat programul într-unul de club." În al doilea an au renunţat şi la bucătăria à-la-carte pentru ca transferul către zona de club să fie complet.
După un club şi un lounge următorul pas a fost o sală de evenimente în zona Floreasca. "Mihai (Popescu, n. red.) a transformat complet o hală industrială dezafectată într-o sală de evenimente." Aşa a apărut Fratelli Studio numărul 1. Mihai Popescu este de profesie designer şi este artistul grupului. El este cel care stă în spatele designului tuturor localurilor din grup. Ideile pentru amenjare se iau în grup, toţi cei patru acţionari participând la fiecare brainstorming. Mihai Popescu este însă cel care transformă proiectele în amenajări.
În grupul celor patru "Fratelli" fiecare are rolul său, stabilit de natura profesiei, însă deciziile importante se iau după consultări în grup. Liviu Popescu este omul de comunicare, Mihai Popescu este designerul, Nicu Mergeani se ocupă de partea mai puţin vizibilă a businessului, respectiv de zona juridică, în timp ce Dani Caramihai este însărcinat "cu restul", după cum spune chiar el. Cei patru au plecat la drum împreună în toate businessurile din domeniul HoReCa. Există o singură afacere unde nu sunt singuri. În cazul firmei de catering Flavours, deschisă în 2006, ei s-au asociat cu antreprenorul român Florin Bălu, cunoscut pe piaţa locală ca fondatorul lanţului Snack Attack. În timpul crizei financiare afacerile Snack Attack au căzut pradă scăderii consumului, iar compania a intrat în insolvenţă. Anul trecut a fost vândută către fondul de investiţii Global Eye, prezent pe piaţa locală în mai multe domenii precum modă, telecom şi imobiliare. Firma de catering a avut un alt parcurs. "Florin Bălu ne-a ajutat să dezvoltăm acest business. Am mizat pe evenimentele corporate, iar printre ultimele proiecte se numără congresul PPE la Bucureşti." Pentru acest proiect compania a participat la un pitch organizat în afara ţării. "Evenimentul dă bine pe cartea de vizită."
AU INVITAT CONSUMUL LA DANS. Într-o perioadă în care economia duduia şi consumul era în floare, expansiunea era cea mai logică decizie pentru businessul Fratelli. Astfel, la scurtă vreme după cea de-a treia deschidere a unui local au fost închiriate alte două terenuri în zona clubului Pescariu Sports & Spa unde urmau a fi deschise unităţi pe concepte diferite - un lounge cu meniu à-la-carte şi exact lângă, Fratelli Studio numărul 2, un club de weekend. Planurile nu s-au concretizat însă. După ce prima deschidere a fost bifată, în noaptea de 2 spre 3 ianuarie 2008 Fratelli Studio numărul unu a ars din temelii. Planurile au fost refăcute, iar forţele a trebuit repliate rapid. Lounge-ul a devenit club pe perioada în care aveau loc lucrările de reconstrucţie. Incendiul nu a făcut decât să amâne planurile de viitor ale grupului. Cu patru localuri în Bucureşti sub acelaşi brand, primul pas natural a fost expansiunea în provincie. Fratelli Timişoara a fost deschis în 2008 pe final de către un francizat. Doi ani mai târziu alţi doi francizaţi deschid la Constanţa. "Am ales să lucrăm de fiecare dată cu prieteni, pentru că în businessul acesta e nevoie de încredere. Sunt multe variabile greu de controlat." Extinderea a fost favorizată până în 2009 de doi factori, respectiv boomul economic şi puterea brandului, care reuşise să îşi formeze deja publicul propriu. După izbucnirea crizei, cel de-al doilea factor a fost cel care a continuat să încline balanţa în favoarea unor noi deschideri.Chiar şi în lumea distracţiei criza a venit şi a făcut ordine. "A redus disponibilitatea clientului de a cheltui. Nu ştiu dacă au mai puţini bani, ştiu însă că nu mai sunt dispuşi să cheltuie la fel de mult ca înainte de 2008." În perioada de glorie a consumului - 2004 - 2008 - cel mai des curgea în pahare şampania. Whisky-ul şi votca, alături de derivatele lor, veneau pe următoarele poziţii. Astăzi, şampania - sinonimă cu petrecerea şi cu ideea de sărbătoare - a pierdut supremaţia în favoarea unei băuturi mai boeme, votca. Aşa că, în prezent, într-o seară bună, un local Fratelli poate vinde 100 de sticle de votcă. Modificarea comportamentului de consum s-a răsfrânt automat şi asupra businessului. "2010 a fost cel mai slab an. Toată criza se petrecea atunci la nivel psihologic. Anul trecut a fost cel mai bun." Cifra de afaceri a continuat să crească pe fondul expansiunii şi al diversificării businessurilor. Astfel, în martie 2010 cei patru Fratelli au redeschis sub propria administraţie Le Club, un membership club pentru expaţi şi executivi de top şi de nivel mediu. Iniţial, acest club a aparţinut Sofitel, însă ulterior a fost câştigat în urma unei licitaţii de Dani Caramihai şi asociaţii săi. Le Club era deja un business cunoscut pentru cei patru acţionari, în contextul în care Liviu Popescu ocupase mai multe poziţii în cadrul acestui club, printre care şi pe cea de director general. "Este un loc de socializare", ce cuprinde o zonă de spa - cu saune, piscină, hamam şi saloane de masaj -, una de fitness, un restaurant şi terenuri de tenis - unul interior şi unul exterior. "Este un business complementar pentru noi, un business de care am decis să ne ocupăm pentru că deja aveam baza de clienţi."
PARIUL CEL MARE. Dintre toate pariurile sale, Dani Caramihai alege Fratelli Mamaia Nord ca pariul cel mai mare şi totodată cu cel mai mare câştig. "Dacă ne uităm la media de oameni şi de încasări pe weekend, Mamaia este cel mai bun local al nostru." Localurile din Bucureşti vin pe poziţiile următoare, în timp ce Constanţa şi Timişoara sunt la egalitate. "Rezultatele pe care le-am avut în Constanţa ne-au convins să mergem în Mamaia." Localul a fost deschis odată cu sezonul estival din 2011. "A fost cel mai mare pariu al nostru." Au deschis în plin câmp, în zona de nord a staţiunii într-o perioadă în care nimeni nu se avântase "în pustiu". "Am mutat polul de interes din centru în zona de nord. Am demonstrat puterea brandului." Astfel, pe timpul verii, weekend de weekend, între 1.000 şi 3.500 de oameni vin în Fratelli Beach & Club Mamaia Nord. Unii aleg să stea înăuntru, alţii preferă să vină ziua, pe unul dintre cele 500 de şezlonguri ale localului. Nu toţi sunt însă consumatori.
După un an de singurătate în 2012, în stânga şi în dreapta Fratelli Beach & Club Mamaia Nord au apărut alte cinci localuri, iar în 2013 seria deschiderilor va continua. Localul din Mamaia rămâne însă doar o destinaţie de weekend de vară, după cum recunoaşte Dani Caramihai. El spune că litoralul românesc reuşeşte să atragă turişti doar de vineri până duminică, iar operatorii de localuri trebuie să se conformeze acestui program. Deşi recunoaşte că în ultimii ani zona s-a dezvoltat, el nu vede o schimbare radicală a situaţiei nici în următorii ani. Până în momentul în care litoralul românesc va reuşi să îi atragă în timpul săptămânii pe cei care merg în vacanţă peste hotare, atenţia lui Dani Caramihai şi a asociaţilor săi rămâne concentrată pe Capitală, care adună cea mai mare parte a petrecăreţilor şi a banilor din România.
Peste două milioane de oameni, cea mai mare concentraţie de milionari pe metru pătrat şi cele mai multe restaurante, cafenele, baruri şi cluburi din România. Aşa s-ar putea descrie pe scurt Bucureştiul. Dacă ne referim doar la restaurante, cafenele, baruri şi cluburi, Capitala are câţiva poli de interes, în frunte cu centrul istoric care reuneşte pe 57 de hectare peste 150 de localuri cu afaceri ce se apropie de 200 de milioane de euro. Această zonă, vizitată zilnic de câteva zeci de mii de oameni în cursul iernii şi de câteva sute de mii de oameni în sezonul cald, nu a intrat pe radarul lui Dani Caramihai şi al asociaţilor săi decât târziu. Au trecut deja aproape opt ani de când primii oameni de afaceri au simţit potenţialul centrului istoric, zonă care a fost ani la rând ocolită de orice tip de afaceri, fiind caracterizată de clădiri dărâmate, câini fără stăpân şi vagabonzi.
Primul business al celor patru Fratelli în zonă a fost deschis în iulie 2012. "Am tatonat zona timp de doi ani până să luăm decizia să intrăm." Motivul? Chiriile prea mari. În centrul istoric chiria pe metrul pătrat ajunge şi la 100 de euro. Dani Caramihai şi asociaţii săi au mers pe spaţii închiriate cu toate localurile lor, aceasta fiind o alegere a grupului. De ce au intrat totuşi în centrul istoric? "Am vrut să ne demonstrăm că putem avea şi un business de zi/seară." Au vrut de asemenea să îşi completeze portofoliul cu un alt fel de local, care să nu amintească de ideea de club. Aşa a luat naştere Biutiful, primul local care ieşea de sub umbrela brandului Fratelli. "Nu am vrut să se ştie că e localul nostru." Oricum, publicul Fratelli nu e în centrul vechi, aşa că în această încercare porneau aproape de la zero.
"Doar 25% dintre clienţii noştri fideli merg şi în Fratelli şi în Biutiful." Iniţial localul din centrul istoric nu apărea nici măcar pe site-ul Fratelli. După ce nume de posibili proprietari au început să se vehiculeze în piaţă, "am luat decizia să punem pe site Biutiful by Fratelli". Localul găzduieşte astăzi între 500 şi 700 de persoane în timpul săptămânii şi între 1.200 şi 1.600 în weekend. "Nu toţi sunt şi clienţi", ţine să precizeze Dani Caramihai. Dintre cei care consumă, 90% aleg însă să şi mănânce, nu doar să bea o bere, băutura fanion a localului.
Pe Dani Caramihai l-am cunoscut într-o zi de miercuri la orele prânzului la Biutiful. Pe străzile din centrul istoric, care seara se umplu de forfotă, nu erau decât vreo doi călători rătăciţi. Localurile erau şi ele pustii. "Aici 90% dintre clienţi vin după ora 19", ţine să precizeze Dani Caramihai. Spre deosebire de localurile Fratelli însă, în Biutiful distracţia se termină înainte de răsăritul soarelui. În cursul săptămânii, odată ce orologiul a bătut orele 1:00, uşile se închid, obloanele se trag şi clienţii merg la culcare sau merg într-un alt local cu program prelungit. Deşi centrul vechi este kilometrul zero al distracţiei bucureştene, Dani Caramihai nu se gândeşte să mai deschidă un alt local în zonă. Pentru 2013 are în plan completarea portofoliului cu un alt local de zi de tipul "dine all day" (unde se poate mânca la orice oră). "Rămânem în Bucureşti, însă ne orientăm către o altă zonă." În ceea ce priveşte localurile de seară, se uită la oraşe mari precum Iaşi sau Cluj, pe care încă nu le-a aşezat pe harta Fratelli. Zarurile nu au fost încă aruncate. "Depinde dacă mergem noi sau dacă găsim parteneri."
Pariind în continuare pe expansiune, Dani Caramihai îşi doreşte în acest an o reeditare a rezultatelor anului trecut, când cifra cumulată a tuturor businessurilor Fratelli a fost de 27 mil. lei (6 mil. euro), în plus cu 13% faţă de 2011. În 2011 localurile Fratelli au avut profit de circa 90.000 de euro, însă firma Flavours a terminat anul cu pierderi de circa 40.000 de euro. Tot anul trecut, într-o zi de weekend din timpul iernii 5.000 de persoane treceau pragul localurilor din grup. Pe timpul săptămânii cifrele cădeau cu 80%. În sezonul estival însă, între 15 iunie şi 1 septembrie, traficul a crescut cu 1.500-2.000 de persoane pe timpul unei zile de weekend. Deşi numărul de clienţi nu a suferit modificări semnificative, sumele cheltuite pe seară s-au dus puternic în jos. Astfel, românii continuă să se distreze, însă cu bani mai puţini. "Odată cu scăderea veniturilor pe fondul crizei a scăzut şi dorinţa, dar mai ales putinţa oamenilor de show-off (laudă - n. red.)." Această situaţie este însă cea naturală. "Ce se întâmpla în 2008 era artificial, iar consumul acela nu se va mai întoarce."
Din perioada de glorie, după cum o numeşte chiar Dani Caramihai, mi-a rămas în minte o imagine pe care nici criza nu a reuşit să o şteargă: o piramidă de 20 pahare aştepta cuminte ca sticla de şampanie să se golească. După ce ultima picătură s-a scurs a fost nevoie de doar câteva minute ca piramida să dispară şi lichidul auriu să se evapore. Oare chiar nu mai vin vremurile când cineva să strige: "Encore! Encore!"?

Businessmagazine - 2013

 

 

Acţionarii Fratelli au deschis un nou local sub brandul Biutiful în Herăstrău

Grupul Fratelli, care include localurile cu acelaşi nume, barul Biutiful din centrul istoric, clubul pentru expaţi şi executivi Le Club şi firma de catering Flavours, a deschis un nou local sub brandul Biutiful pe malul lacului Herăstrău, în apropiere de unele dintre cele mai cunoscute restaurante din Bucureşti, precum Casa di David, Bonton Palace sau Ristorante Isoletta. Investiţia depăşeşte jumătate de milion de euro, potrivit estimărilor ZF. Biutiful by the Lake este al doilea local deschis sub acest brand după cel din centrul istoric al capitalei inaugurat în vara lui 2012.
Barul din centrul istoric are, potrivit ultimelor date ZF, între 500 şi 700 de clienţi în timpul săptămânii şi peste 1.000 în weekend. Businessul Fratelli a fost lansat pe piaţa locală în 2004 de patru antreprenori români, doi fraţi şi doi veri (Liviu Popescu şi Mihai Popescu), toţi foşti colegi de liceu (Dani Caramihai şi Nicu Mergeani). Ei au pornit la drum cu un local – Fratelli Espresso Bar – pe strada Nicolae Golescu, numărul 5, şi au ajuns astăzi la opt localuri sub acest brand şi două baruri Biutiful. Compania Twins Cafe care operează localurile grupului a terminat anul trecut cu afaceri de 17,6 mil. lei, similare celor din 2012. Cifra de afaceri poziţionează grupul în top 20 cei mai mari jucători de pe piaţa de restaurante şi baruri. Celelalte businessuri ale acţionarilor sunt operate pe alte companii.

ZiarulFinanciar - 2014

 

 

Afacerea cluburilor Fratelli: cum s-a extins unul dintre cele mai populare cluburi din Bucureşti

Numele dă singur de gol povestea businessului: doi fraţi şi doi veri, foşti colegi de liceu şi prieteni vechi "ca fraţii" (fratelli în italiană), hotărăsc să se lanseze în businessul de restaurante.
"A fost iniţiativa asociaţilor mei. Eu doar m-am lăsat convins, deşi aveam un loc călduţ deja asigurat.", spune Dani Caramihai, unul dintre asociaţii businessului Fratelli.
Astăzi el se ocupă de managementul de zi cu zi al businessului, în timp ce fiecare dintre ceilalţi îşi împart atribuţiile de comunicare, design şi zona juridică. Deciziile majore nu se iau însă decât la comun.
Cei patru "fratelli" au găsit un spaţiu liber pe strada Nicolae Golescu la numărul 5 şi au deschis Fratelli Espresso Bar. Au pornit la drum cu 170.000 de euro, bani proprii. "Nu am apelat niciodată la bănci", precizează Dani Caramihai. Întreaga sumă a fost utilizată pentru a amenaja localul care stă astăzi mărturie celor opt ani în care s-a scris, practic, istoria pieţei locale de distracţie.
Fratelli Espresso Bar a apărut într-o perioadă în care românii începeau abia să prindă gustul ieşirilor mondene. New Yorkul a avut Studio 54 încă din anii '70. Era locul unde trebuia să mergi ca să fii văzut. În Bucureşti, harta distracţiei - fie ea de zi sau de noapte - a început să se contureze mult mai târziu. Fratelli a ales să se aşeze iniţial în centrul Capitalei.

ZiarulFinanciar - 2013