Marcel Barbut - AdePlast

marcel barbut

Mihai Barbut este Director Executiv, cat si propietarul AdePlast. El a infiintat AdePlast Romania dupa ce s-a intors in Romania din Austrica ca investitor “austriac” in 1996 si a devenit actionar al Multistar Prod. A reusit sa in 17 ani sa

devina unul dintre cei mai mari producatori de marteriale de constructie.

 

Articole din presa:

Cine este Marcel Bărbuţ, antreprenorul care şi-a pus numărul personal de telefon pe sacii de adezivi

Marcel Bărbuţ, proprietarul AdePlast, a intrat ca investitor „austriac“ pe piaţa locală în 1996 şi în 17 ani a ajuns pe primul loc în topul celor mai mari jucători locali din piaţa materialelor de construcţii.

Investiţia iniţială în prima afacere ca antreprenor a lui Bărbuţ a fost de 10.000 de dolari, după ce s-a întors din Austria, unde a locuit şapte ani, timp în care a ajuns să conducă un business în construcţii. Astfel, în 1996 s-a întors din Austria şi a devenit acţionar al Multistar Prod, la circa doi ani de la înfiinţarea companiei, care a avut iniţial acţionariat austriac. Pentru că avea cetăţenie austriacă, el a beneficiat de o serie de scutiri de taxe pentru firmă, potrivit informaţiilor furnizate anterior de Bărbuţ. La început, antreprenorul a deţinut 96% din firma Multistar Prod, care distribuia adezivii AF (iniţialele de la adezivi faianţă), iar alţi patru asociaţi deţineau câte 1%. Ulterior, ceilalţi patru acţionari au răscum­părat din acţiuni şi fiecare a ajuns la o deţinere de câte 20%. La numai patru ani de la înfiinţare, compania primea deja prima ofertă de preluare de la grupul francez Saint-Gobain, pentru un milion de dolari. Bărbuţ a blocat însă vânzarea, convins fiind că momentul nu este oportun şi că firma trebuie să mai crească. Multistar Prod a construit prima fabrică în 2004, după ce a contractat un credit de 2-3 milioane de euro pe cinci ani pe care l-a plătit înapoi în opt luni. Bărbuţ a devenit acţionar majoritar al Multistar Prod cu 99,99% din acţiuni prin mai multe preluări succesive, derulate între 2005 şi 2007. Tot în 2007, compania Multistar Prod a devenit AdePlast.

Ulterior, antreprenorul a început un plan agresiv de extindere, inaugurând o serie de fabrici pe cele trei platforme industriale AdePlast de la Oradea, Ploieşti şi Roman, iar anul acesta a preluat inclusiv operaţiunile locale ale Düfa, jucător din piaţa vopselelor, dar şi operaţiunile Schomburg România, companie prezentă pe piaţa de produse speciale (sisteme de hidroizolaţii, aditivi pentru mortare şi betoane etc.).

De-a lungul timpului, Bărbuţ a decis să folosească drept cărţi de vizită sacii de adezivi pe care îi produce pe plan local, pentru a avea contact direct cu clienţii. Astfel, antreprenorul a vândut milioane de saci pe care avea trecut numărul personal de mobil, strategie pe care a adoptat-o încă din 1996.

Bărbuţ şi-ar putea reduce participaţia la AdePlast la 67% după oferta publică, dar dacă va reuşi să strângă 13 mil. euro în IPO, atunci participaţia sa va fi evaluată la 26 mil. euro.

ZiarulFinanciar - 2013

 

Marcel Bărbuţ vrea să construiască a zecea fabrică din România şi încă trei în Arabia Saudită

Producătorul de materiale de construcţii AdePlast, controlat de omul deafaceri Marcel Bărbuţ, are programată pentru 2014 construcţia celei de-a zecea fabrici din portofoliu, pe platforma de la Ploieşti, şi dezvoltarea a trei platforme industriale în Arabia Saudită.

Noua unitate se va adăuga celor nouă fabrici aflate pe cele trei platforme dezvoltate de AdePlast în Oradea, Ploieşti şi Roman.

„Vrem să facem pe platforma de la Ploieşti o fabrică de vată bazaltică de mare densitate pentru termosisteme performante, panouri antifoc şi pentru alte industrii. Investiţia depinde în totalitate de acordarea unui ajutor de  la stat. Avem aprobarea pentru un credit de la BCR de 17,6 mil. euro din care 4,5 mil. euro reprezintă un credit punte, iar 13,1 mil. euro reprezintă valoarea unui credit pe  8 ani şi 6 luni  cu o perioadă de graţie de 2 ani. Pentru aceasta am mărit şi capitalul social de la 3,3 mil. lei la 30 mil. lei”, a declarat Marcel Bărbuț.

AdePlast se va concentra şi anul viitor pe exporturi, principalele pieţe de desfacere fiind Bulgaria, Moldova, Ucraina, Ungaria, Austria, Germania şi Libanul. Compania vizează şi prealuarea unui producător mic austriac la graniţa cu Germania, pentru a putea livra către marile lanţuri de magazine multinaţionale. Până la sfârşitul acestui an, Bărbuţ speră să încheie un memorandum de înţelegere pentru a intra şi pe piaţa din Arabia Saudită.

”Planul este ca în scurt timp Arabia Saudită să aibă trei platforme industriale, identice cu platformele AdePlast din România. Am decis să investim, în asociere cu personalităţi importante din această ţară şi să construim şi acolo ce am construit în România. Unul din asociați este un contractor local, cu o cifră de afaceri de peste 500 mil. euro, care va consuma peste 50% din producţia primelor fabrici. De negocierile din Arabia Saudită şi Kuweit se va ocupa fiul meu Alexander Bărbuţ”, explică omul de afaceri.

Rezultatele pe 2013

AdePlast încheie acest an cu o cifră de afaceri estimată la aproximativ 250 mil. lei, în creştere cu 35% faţă de anul trecut, şi un profit net de circa 10 mil. lei, în uşoară scădere faţă de 2012.

AdePlast a finalizat anul acesta programul investiţional de dezvoltare de peste 22 mil. euro, în urma căruia a adăugat în portofoliul său industrial patru noi fabrici.

La Roman au fost inaugurate anul acesta, o fabrică de mortare uscate şi o fabrică de polistiren. La Oradea, s-a inaugurat o nouă fabrică de polistiren anul acesta. Platforma de la Oradea este compusă din trei fabrici diferite (adezivi, vopsele, polistiren). La Ploieşti a fost pusă în funcţiune fabrica de vopsele.

„Chiar dacă profitul net va înregistra o uşoară scădere, acest fapt este influenţat de amortizările cu noile investiţii, perioada  de training a noilor angajaţi pentru cele patru fabrici puse în funcţiune în acest an şi creşterea dobânzilor bancare. O parte din fabricile noastre nu au avut timp să lucreze la capacitate maximă în 2013 pentru că le-am deschis abia la jumătatea anului. De asemenea, noile branduri achiziţionate Düfa şi Schomburg, nu au avut timp să se maturizeze şi să contribuie consistent la creşterea cifrei de afaceri. Asta înseamnă că roadele investiţiilor de anul acesta le vom culege în 2014”, precizează Marcel Bărbuţ.

Un alt factor care a contribuit la diminuarea profitului este productivitatea pe cap de muncitor care a scăzut în 2013 de la 250.000 euro pe muncitor cât era anul trecut, la 225.000 euro. Scăderea se datorează în principal perioadei de montaj şi punere în funcţiune a noilor fabrici.

Marcel Bărbuţ ocupă poziţia 113 în ultima ediţie a TOP 300 Capital, cu o avere estimată la 44-45 mil. euro, în urcare faţă de anul precedent.

Capital - 2013

 

Marcel Bărbuţ a primit 7,27 mil. euro de la stat pentru fabrica de vată bazaltică de la Ploieşti

Ajutorul de stat solicitat de producătorul de materiale de construcţii AdePlast fost aprobat, urmând a fi utilizat la construcția fabricii de vată bazaltică, o investiție de peste 19 milioane de euro, în zona Ploiești.

Valoarea ajutorului de stat acordat de Guvernul României este de 7,27 milioane de euro, restul investiției fiind asigurat din credite și fonduri propri. Astfel, finantarea este asigurată integral, având aprobat și un credit punte de circa 4 milioane euro până statul român va face decontul lucrărilor.

„Ne aflăm la a doua încercare de acest tip, prima data fiind refuzați de stat.  Acum suntem încântați că statul a avut încredere într-un investitor român și a hotărât să fie partener în această dezvoltare. În acest moment se lucrează la elaborarea caietului de sarcini în urma căruia se vor selecta furnizorul de echipamente și constructorul. Așa cum am spus anul trecut, chiar dacă nu s-a obținut această finanțare de pe bursă, noi mergem înainte și ne vedem de planurile noastre. Cea de-a zecea fabrică AdePlast va crea 115 noi locuri de muncă, contribuind la procesul de reindustrializare a României ”, declară Marcel Bărbuț, CEO AdePlast.

Conform legii, lucrările la noua fabrică de vată bazaltică vor trebui demarate în patru luni, iar finalizarea se va face în 2015. AdePlast continuă procesul de industrializare și, alături de fabrica de vată bazaltică, mai investește 580.000 de euro pe platforma de la Ploiești. O parte din investiție, de 420.000 de euro, va merge către fabrica de vopsele și tencuieli decorative, într-o linie total automatizată de lacuri colorate și emailuri ecologice pe bază de apă, care va intra în funcțiune din luna martie. Restul de 160.000 de euro se vor regăsi într-un upgrade la fabrica de polistiren, care va însemna creșterea cu 50% a capacității de producție, prin includerea linei achiziționate de la Zentyss într-un sistem integrat de producție și prin instalarea unei mașini de ambalat automată.

AdePlast a încheiat anul 2013 cu o cifră de afaceri de 253 milioane de lei, în creștere cu 37,36% față de anul trecut. În 2013 a demarat un program investițional de peste 22 de milioane de euro, în urma căruia a adăugat în portofoliul său industrial patru noi fabrici. La Roman au fost inaugurate anul trecut o fabrică de mortare uscate și o fabrică de polistiren. La Oradea platforma industrială a AdePlast este finalizată și complet operațională, odată cu inaugurarea fabricii de polistiren în 2013. Platforma de la Oradea este compusă din trei fabrici diferite (mortare uscate, vopsele, polistiren). La Ploiești a fost pusă în funcțiune fabrica de vopsele, care vine în completarea fabricilor de mortare uscate și polistiren.

Oferta derulată de AdePlast pentru listarea la Bursa de Valori Bucureşti (BVB) a eşuat, deoarece investitorii au subscris sub 70% din acţiunile scoase la vânzare de companie, minimul necesar pentru ca oferta să aibă succes. Investitorii mici şi-au făcut treaba, adică au suprasubscris tranşa destinată lor, însă investitorii mari au considerat că afacerea Adeplast nu este suficient de atractivă pentru a participa ca acţionari.

Capital - 2014

 

Marcel Bărbuţ n-a convins: Listarea firmei Adeplast la bursă a eşuat!

Listarea acţiunilor Adeplast pe Bursa de Valori Bucureşti a eşuat. "Oferta publică de vânzare a acţiunilor Adeplast derulată în perioada 2-15 octombrie nu a fost finalizată cu succes, nefiind înregistrat volumul minim al subscrierii cu succes a acesteia. Sumele subscrise de investitori în cadrul ofertei vor fi returnate conform prevederilor prospectului de ofertă", au anunţat miercuri BCR şi Intercapital Invest, intermediarii ofertei.

Listarea la bursă a acţiunilor producătorului de materiale de construcţii s-a soldat cu un eşec datorită faptului că oferta derulată de Adeplast s-a încheiat marţi, la ora 17, fără ca minim 70% din acţiunile scoase la vânzare să se fi vândut. Compania nu a reuşit să strângă de pe piaţă 9 milioane euro, sumă calculată la preţul minim cerut pe acţiune.

Marcel Bărbuţ, proprietarul Adeplast a scos la vânzare 33% din acţiunile companiei pentru a se finanţa de pe bursă cu 15 milioane euro. Suma urma să fie investită în construcţia unei fabrici de vată bazaltică, material care ar urma să devină obligatoriu la izolarea blocurilor pentru că nu se aprinde.

Vânzare pe tranşe

Potrivit ofertei făcute, acţiunile au fost împărţite în două tranşe. Prima tranşă, reprezentând 15% din totalul acţiunilor scoase la vânzare a fost rezervată investitorilor mici cu sume de până la 500.000 lei, diferenţa de 85% din cea de-a doua tranşă fiind rezervată investitorilor mari, cu subscrieri peste acest prag.

Tranşa rezervată micilor investitori, la un preţ de 4,06 lei pe acţiune, a fost subscrisă încă din prima săptămână de tranzacţionare, în vreme ce procentul rezervat investitorilor mari, la preţuri între 3,52 şi 4,06 lei pe acţiune, a fost tranzacţionat insuficient pentru încheierea cu succes a listării la bursă.

Dacă în prima categorie intră în general persoanele fizice dispuse să facă plasamente în acţiuni în ideea că acestea vor creşte sau vor aduce dividente, din cea de-a doua categorie fac parte "profesioniştii", societăţile de investiţii financiare, fondurile de pensii, băncile şi alte categorii de investitori mari.

O greşeală strategică...

"Toată lumea încearcă să îşi dea seama ce s-a întâmplat. Ca o părere personală, pot spune că s-a făcut o greşeală strategică. Pentru că subscrierile au fost revocabile (n.r. cumpărătorii acţiunilor au avut posibilitatea să se răzgândească), după tranzacţionarea cu succes a primei tranşe investitorii au plasat banii altundeva pentru că a apărut o oportunitate sau au plecat cu ei acasă", spune Doru Boloş, vicepreşedintele Depozitarului Central, organismul însărcinat între altele cu evidenţat tranzacţiilor făcute pe burse.

Eşecul finanţării prin bursă a primei companii private care a încercat în ultimii 5 ani să se capitalizeze prin vânzarea de acţiuni dovedeşte faptul că investitorii nu şi-au recăpătat încă încrederea în acest instrument financiar.

Bărbuţ: "Bursa nu a fost pregătită pentru noi"

După ce şi-a pregătit cu atenţie listarea la bursă, operaţiune precedată de o campanie mediatică menită să popularize importanţa şi viabilitatea proiectului, Adeplast a pus responsabilitatea eşecului tranzacţiei pe seama Bursei.

"Noi am fost pregătiţi pentru Bursă, însă Bursa se pare că nu a fost pregătită pentru Adeplast. Din păcate, cred că nu suntem încă în stadiul în care Bursa să fie o alternativă viabilă pentru finanţarea companiilor private din România", se menţionează într-un comunicat al societăţii Adeplast.

Potrivit comunicatul, compania nu renunţă la proiectul fabricii de vată bazaltică. "Planurile Adeplast dezvăluite odată cu demararea IPO-ului rămân în picioare. Asta pentru că indicatorii economici sunt foarte buni, deci Adeplast rămânând o companie cu potenţial de dezvoltare uriaş, mai ales pe plan zonal", anunţă reprezentanţii companiei.

După toate probabilităţile, pentru finanţarea acestei investiţii compania va fi nevoită să apeleze la un credit. Adeplast se mai bazează pe sprijinul ajutorul de stat oferit firmelor care crează locuri de muncă.

ebihoreanul.ro - 2013

 

Marcel Bărbuţ, Adeplast: Continuăm procesul de industrializare în 2014 prin investiţii noi

Marcel Bărbuţ, fondatorul ADEPLAST, are următoarele priorităţi în 2014:

Marcel Bărbuţ: Per ansamblu, economia are sanse să înregistreze creşteri, dar depinde de inteligenţa şi de seriozitatea cu care vom aborda provocările, şi asta este valabil pentru orice cetăţean, fie el conducător sau om de rând.

Dacă vorbim strict de domeniul în care activăm noi, putem spune că în 2014 nu aşteptăm evoluţii spectaculoase faţă de 2013. Poate există un uşor trend pozitiv în condiţiile în care va creşte consumul. Acest lucru nu este exclus având în vedere că ne aşteaptă un an electoral şi, în mod tradiţional, în anii cu alegeri sunt mai mulţi bani în piaţă. Pe de altă parte, deblocarea proiectelor de infrastructură poate contribui masiv la redresarea pieţei construcţiilor. La aceasta s-ar putea adăuga şi o nouă abordare în ceea ce priveşte procesul de termoizolare a clădirilor vechi, având în vedere că de peste 30 de ani

nu s-au mai făcut îmbunătăţiri la clădiri, iar consumul de energie al construcţiilor vechi este uriaş. Or, 2014 ar trebui să fie anul în care să ne uităm serios şi la acest aspect, pentru că resursele energetice sunt din ce în ce mai puţine şi mai costisitoare; în plus există şi presiunea organismelor europene în acest sens.

În ceea ce priveşte Adeplast şi nişa pe care activăm, privim la 2014 cu mult optimism, dar înarmaţi şi cu multă energie, deoarece continuăm procesul de industrializare prin investiţii noi. Suntem optimişti pentru că, indiferent de contextul economic, noi am găsit de fiecare dată resurse să creştem consistent an de an, anul trecut marcând un plus de 35 de procente la cifra de afaceri.

BusinessMagazine - 2014

 

Bilanţul AdePlast pentru 2013: 4 fabrici noi şi o creştere de 35%

AdePlast încheie anul cu o cifră de afaceri estimată la aproximativ 250 milioane de lei, în creştere cu 35% faţă de anul trecut. |n 2013 compania a vândut cu 66 de milioane lei mai mult faţă de 2012. AdePlast estimează un profit net de aproximativ 10 milioane de lei în uşoară scădere faţă de 2012. 2013 este perioada care a marcat cea mai mare dezvoltare industrială din istoria companiei. AdePlast a finalizat anul acesta programul investiţional de dezvoltare de peste 22 de milioane de euro, în urma căruia a adăugat în portofoliul său industrial patru noi fabrici.

La Roman au fost inaugurate anul acesta, o fabrică de mortare uscate şi o fabrică de polistiren. Unităţile de la Roman sunt cele mai moderne facilităţi de producţie de polistiren din Europa şi deservesc partenerii din zona Moldovei, dar şi exporturile către Republica Moldova, Ucraina şi ţările arabe.

La Oradea platforma industrială a AdePlast este finalizată şi complet operaţională, odată cu inaugurarea fabricii de polistiren din anul acesta. Platforma de la Oradea este compusă din trei fabrici diferite (adezivi, vopsele, polistiren).

La Ploieşti a fost pusă în funcţiune fabrica de vopsele, una din cele mai moderne din Europa. Din fabrica de la Ploieşti, o parte din produsele AdePlast au fost exportate în Bulgaria, Liban şi Iordania. Tot la Ploieşti, AdePlast a investit anul acesta 350.000 Euro într-un nou department de cercetare, cu instrumente de ultimă generaţie, dezvoltat pe 450 metri pătraţi. în acest departament au fost angajaţi cercetători cu experienţă ce vor îmbunătăţi reţetele actuale, cu ajutorul cărora se vor dezvolta şi lansa produse noi pe piaţă. Primul rezultat al acestui department va fi gama de lacuri pentru lemn şi metal pe bază de apă ce vor fi lansate în 2014, în linia de producţie fiind investite peste 340.000 euro.

”Pentru AdePlast 2013 a fost cel mai dinamic an. Suntem singurul producător român care a crescut constant. în ultimii 4 ani am reuşit să dublăm cifra de afaceri de la 26,8 milioane euro, cât am înregistrat la sfârşitul lui 2010, la peste 56 milioane euro, cât estimăm că vom înregistra la sfârşitul lui 2013. Am reuşit să creştem şi anul acesta, pe o piaţă care a înregistrat o uşoară scădere”, declară Marcel Bărbuţ.

Creşterea cifrei de afaceri a fost susţinută de toate cele 3 divizii ale business-ului AdePlast. Divizia de polistiren a avut o contribuţie importantă la creşterea cifrei de afaceri. Pentru sfârşitul anului compania estimează o dublare a vânzărilor de polistiren. Din datele de la INS aflăm că AdePlast, în numai doi ani de la inaugurarea primei fabrici de polistiren, deţine 20% din piaţă. Vopseaua a înregistrat o dublare a vânzărilor, generate în mare parte de inaugurarea fabricii de vopsele de la Ploieşti. Pe divizia de mortare uscate, o piaţă extrem de concurenţială în care unii competitori locali înregistrează pierderi semnificative, AdePlast a reuşit o creştere de 15 procente faţă de 2012.

”Am reuşit să creştem pe fiecare divizie, chiar dacă unii competitori înregistrează pierderi semnificative şi continuă practicarea de politici de “dumping” pe unele categorii de materiale de construcţii. Aici ar trebui să tragem un semnal de alarmă pentru ca statul să se sesizeze şi, prin instituţiile sale, să dispună cercetări”, precizează Marcel Bărbuţ.

”Chiar dacă profitul net va înregistra o uşoară scădere, acest fapt este influenţat de amortizările cu noile investiţii, perioada  de training a noilor angajaţi pentru cele  4 fabrici puse în funcţiune în acest an şi creşterea dobânzilor bancare. O parte din fabricile noastre nu au avut timp să lucreze la capacitate maximă în 2013 pentru că le-am deschis abia la jumătatea anului. De asemenea noile branduri achiziţionate Düfa şi Schomburg, nu au avut timp să se maturizeze şi să contribuie consistent la creşterea cifrei de afaceri. Asta înseamnă că roadele investiţiilor de anul acesta le vom culege în 2014”, precizează Marcel Bărbuţ.

Un alt factor care a contribuit la diminuarea profitului este productivitatea pe cap de muncitor care a scăzut în 2013 de la 250.000 euro pe muncitor cât era anul trecut, la 225.000 euro. Scăderea se datorează în principal perioadei de montaj şi punere în funcţiune a noilor fabrici. Muncitorii celor 4 fabrici au fost angajaţi înainte de ȋnceperea activităţii în fabrici. Ei au lucrat alături de muncitorii din celelalte fabrici AdePlast pentru a se şcolariza, fără a fi implicaţi propriu zis în procesul de producţie. Acest aspect va fi mult îmbunătăţit în 2014.

BusinessMagazine - 2013

 

Ploieşteanul care a speriat miliardarii străini de pe piaţă: „Trebuie să baţi fierul cât e cald"

Trei noi fabrici a deschis anul acesta Marcel Bărbuţ, pe cele trei platforme industriale ale grupului: la Roman, Oradea şi Ploieşti. În vreme ce alte companii se luptă să-şi menţină vânzările, antreprenorul a anunţat numai pentru 2013 o întreagă serie de noutăţi, între care se numără creşterea exporturilor, parteneriatul cu Düfa şi plusuri de vânzări.

CONTEXTUL: Piaţa construcţiilor a continuat să scadă an de an, iar afacerile în domeniu au urmat aceeaşi pantă. Cum mereu există o excepţie care confirmă regula, AdePlast n-a înregistrat minusuri ale vânzărilor, ci a continuat să crească an de an. În 2012 a avut o cifră de afaceri de 41,3 milioane de euro, faţă de 33 de milioane de euro în 2011.

DECIZIA: Pentru a susţine creşterea, antreprenorul Marcel Bărbuţ a luat o decizie care pare riscantă mai ales în mediul economic actual. A hotărât să investească peste 23 de milioane de euro pentru deschiderea a patru noi fabrici în 2012 şi 2013. „Trebuie să baţi fierul cât e cald„, explica el recent alegerea pe care a făcut-o.

EFECTELE: La jumătatea anului compania a anunţat o creştere de 31% a cifrei de afaceri în primele şase luni ale anului, cu o valoare EBITDA majorată cu acelaşi procent. Conform reprezentanţilor companiei, evoluţia se datorează în principal creşterii capacităţilor de producţie. La jumătatea anului, AdePlast a ajuns la aproape 100 de milioane de lei.

ODATĂ CU DESCHIDEREA NOILOR CAPACITĂŢI DE PRODUCŢIE „AM REUŞIT O PREZENŢĂ MAI PROMPTĂ ÎN PIAŢĂ ALĂTURI DE RESELLERII NOŞTRI ŞI DE COMPANIILE DE CONSTRUCŢII„, spune Marcel Bărbuţ, antreprenorul care a clădit afacerea AdePlast. La jumătatea anului, compania a atins vânzări de 100 de milioane de lei, mai mari cu 31% faţă de perioada similară a anului trecut; creşterea s-a reflectat şi în evoluţia EBITDA. În aceste rezultate, un rol important a fost jucat şi de poziţionarea geografică a platformelor şi scăderea costurilor de transport. Cu alte cuvinte, din fabricile inaugurate pe cele trei platforme ale companiei - la Roman, Oradea şi Ploieşti - materialele călătoresc mai puţin până pe rafturile magazinelor. „Degeaba ai un produs la cele mai înalte standarde de calitate dacă nu este reprezentat corect în piaţă şi nici nu-l foloseşte nimeni„, declară Marcel Bărbuţ. El completează că „o parte importantă a creşterii vânzărilor se datorează unei bune relaţii cu partenerii şi resellerii AdePlast„.

Cum piaţa n-a crescut, explicaţia creşterii vânzărilor e simplă: AdePlast a atras clienţi de la concurenţi. Iar fenomenul nu poate decât să continue, de vreme ce antreprenorul calculează pragmatic orice economie de cost pe care o face în orice investiţie. Un exemplu este linia de producţie din fabrica de vopsele de la Ploieşti, care a fost inaugurată recent.

„Toată lumea se plânge că piaţa s-a diminuat, dar noi creştem în continuu„, spune antreprenorul, care califică evoluţia din prima parte a acestui an drept „mulţumitoare (...) în condiţiile în care semnalele din economie nu sunt foarte încurajatoare„. Anul acesta Adeplast a deschis patru noi fabrici: o unitate de producţie de polistiren la Oradea, alta de vopsea la Ploieşti, iar la Roman două fabrici - una de polistiren şi alta de adezivi. „Am finalizat la termenele programate toate investiţiile pe care ni le-am propus pentru acest an„, punctează Bărbuţ. În martie, compania a anunţat preluarea operaţiunilor Düfa pentru piaţa din România şi Bulgaria. „Cu Düfa funcţionăm pe un canal distinct de distribuţie. Avem brandurile Düfa SuperWeiss, WandWeiss şi WandFarbe, care au o dezvoltare complementară cu produsele AdePlast„, spune Bogan Pîrvu, manager al diviziei vopsele a AdePlast. Tot el adaugă că fabrica de vopsea de la Ploieşti va alimenta şi exportul către Moldova, Ucraina, Bulgaria şi ţările arabe. Compania a intrat în această vară şi pe piaţa din Bulgaria, către care livrările sunt constante, conform reprezentanţilor companiei.

EXPORTUL N-A AVUT PÂNĂ ACUM O MARE PONDERE ÎN AFACERILE GRUPULUI, dar pieţele externe sunt tot mai interesante pentru antreprenorul român. Ungaria, Bulgaria, Austria şi chiar Germania sunt ţări în care Marcel Bărbuţ crede că-şi va vinde produsele. În primele zece luni ale anului trecut, de pildă, compania a exportat produse în valoare de 4,5 milioane de lei, mai cu seamă către vestul Europei şi ţări arabe. Cel mai mare dintre cei trei fii ai lui Marcel Bărbuţ, Alex, are 23 de ani şi se ocupă de vânzările de pe pieţele din vestul Europei.

Un alt exemplu de poziţionare geografică este fabrica de la Roman, a cărui alegere a fost dictată de accesul la materia primă (nisip) şi căile rutiere. Oraşul este practic aşezat în mijlocul Moldovei, iar de-acolo AdePlast va livra nu numai în regiunea istorică a României, ci şi în Ucraina, ţară în care speră să înceapă curând livrările, dar şi în Republica Moldova, pe care plănuieşte să o inunde cu produsele sale.

PLANURILE LUI BĂRBUŢ PENTRU TOT ANUL ÎN CURS, ÎN CE PRIVEŞTE VÂNZĂRILE, vizează un plus de 25% faţă de anul trecut, ceea ce ar însemna atingerea pragului de 50 de milioane de euro. Pe termen mediu, ţinta este şi mai ambiţioasă şi se referă practic la dublarea afacerilor, până la 100 de milioane de euro. Pentru a ajunge însă la acest prag în trei ani, „trebuie să mai cumpărăm ceva şi să mai investim în ceva„, spune Bărbuţ, fără a da detalii. Şi profitul „trebuie să crească, chiar dacă nu proporţional cu creşterea cifrei de afaceri, pentru că amortizările vor diminua profitul net„, punctează antreprenorul. El spune că în ţările dezvoltate productivitatea angajaţilor este de 100.000 de euro pe an, în timp ce în 2012 la AdePlast fiecare om a produs de 230.000 de euro.

Cumva, antreprenorul a găsit drumul care alimentează creşterea afacerilor sale, chiar dacă merge acum contra curentului.

BusinessMagazine - 2013

 

AdePlast a finalizat fabrica de vopsele de la Ploieşti, o investiţie de 3,2 milioane de euro

AdePlast a pornit fabrica de vopsele şi tencuieli decorative de pe platforma industrială Ploieşti. Cu această investiţie, care se ridică la 3,2 miloane de euro, compania AdePlast finalizează programul investitional de dezvoltare de peste 23 de milioane de euro demarat anul trecut.

“Am construit fabrica de vopsele şi tencuieli decorative de la Ploieşti în aproape 9 luni, adică un timp record pentru o asemenea dezvoltare industrială. Am finalizat la termenele programate, toate investiţiile pe care ni le-am propus pentru acest an şi, mai important, suntem în grafic cu obiectivele de business, la mijlocul anului având o creştere de 31% faţă de anul trecut”, declară Marcel Bărbuţ CEO AdePlast.

Capacitatea de producţie a fabricii de la Ploieşti este de 50.000 tone pe an, în trei schimburi, egală cu cea de la Oradea. “La Ploieşti vom produce vopsele, tencuieli decorative şi amorse, având în pregătire şi o linie de lacuri şi emailuri pe bază de apă. în momentul de faţă Divizia de Vopsele a atins 9 procente din business-ul total al companiei, în cursul lunii iunie atingând nivelul de vânzări pe care l-am realizat în tot anul 2012. Obiectivul strategic pe care ni l-am propus pe zona de vopsele este să livrăm cel mai bun raport calitate/preţ din piaţă pe toate segmentele de piaţă economic, medium, premium şi profesional. Ne aflăm în grafic cu obiectivul nostru de a deveni un jucător foarte important şi pe piaţa de vopsele”, declară Bogdan Pîrvu, manager Divizia de Vopsele AdePlast.

“Fabrica de vopsea de la Ploieşti va alimenta inclusiv exportul către Moldova, Ucraina, Bulgaria şi ţările arabe. Luna trecută am deschis piaţa din Bulgaria, o piaţă consolidată pe zona de vopsea, iar de atunci comenzile au început să aibă o constanţă,” precizează Bogdan Pîrvu.

Cele mai noi branduri de vopsea AdePlast sunt Sauber (economic) şi Aeria cu Porus X (premium). Odată cu lansarea fabricii din Ploiesti, AdePlast pune pe piaţă o gamă nouă pe segmentul medium: Silber, cu produsele Silber Eine Hand şi Sileber Grund Weiss. Alături de aceste branduri noi există şi cele consacrate ale AdePlast, care au piaţa lor bine configurată.

În luna martie AdePlast a anunţat preluarea operaţiunilor Düfa pentru piaţa din România şi Bulgaria. “Cu Düfa funcţionăm pe un canal distinct de distributie. Aici avem brandurile bazate pe tehnologie germană cum sunt Dufa SuperWiess, WandWeiss şi WandFarbe si altele binecunoscute, care au o dezvoltare complementară cu produsele AdePlast”, precizează  Bogan Pîrvu.

AdePlast este cel mai important producător român de materiale de construcţii cu trei platforme industriale situate în Oradea, Ploieşti şi Roman.

Oradea. Capacitatea de producţie este de 250.000 de tone adezivi şi mortare uscate, 50.000 de tone de vopsea  şi tencuieli decorative pe an şi 700.000 metri cubi de polistiren expandat (EPS), având inclusă şi capacitatea de producţie de polistiren grafitat în coobranding cu firma BASF.

Ploieşti. Pe platforma industrială de la Ploieşti se află o fabrică de adezivi şi mortare uscate cu o capacitate de 450.000 de tone, o fabrică de polistiren expandat (EPS) de 700.000 de metri cubi, o line de producţie de polistiren grafitat de 150.000 de metri cub, la care se adaugă fabrica de vopsea, tencuieli decorative şi lacuri şi emailuri pe bază de apă, cu capacitate de 50.000 tone pe an.

Roman. AdePlast deţine o zonă industrială care include o fabrică de adezivi şi mortare uscate cu o capacitate de 450.000 de tone şi în amenajare  o linie de producţie de polistiren expandat cu o capacitate anuală de 700.000 de metri cubi. Astfel, Adeplast devine producătorul de termosistem numărul 1 din România, având toate materialele componente realizate în fabricile proprii.

BusinessMagazine - 2013

 

Marcel Bărbuţ porneşte fabrica de la Oradea

AdePlast a inaugurat la Oradea o nouă fabrică de polistiren, cu o investiţie de 3,2 milioane de euro, pentru o capacitate de producţie de 700.000 metri cubi pe an. Astfel, prima platformă industrială a AdePlast este finalizată şi complet operaţională, fiind compusă din trei fabrici diferite (adezivi, vopsele, polistiren).

“Unitatea de la Oradea este cea de-a doua fabrică de polistiren din portofoliul nostru industrial, după cea de la Ploieşti, care include şi o linie de polistiren grafitat de 150.000 metri cubi pe an. în iunie vom porni încă o unitate similară la Roman. Practic, cu cele trei noi fabrici de polistiren expandat şi cu linia de polistiren grafitat vom ajunge la o capacitate de producţie de 2.250.000 metri cubi anual. Dezvoltarea celorlalte platforme industriale de la Ploieşti şi Roman continuă pe tot parcursul acestui an, pentru iulie având programată deschiderea fabricii de vopsele de la Ploieşti”, declară Marcel Bărbuţ, CEO AdePlast.

Programul investiţional pe care AdePlast l-a demarat anul trecut a avut în vedere o împărţire strategică a unităţilor sale de producţie.  Astfel, graţie celor cele trei platforme, care sunt susţinute cu o investiţie de peste 22 de milioane de euro, AdePlast şi-a optimizat fluxurile de livrare în aşa fel încât fiecare zonă geografică beneficiază de acoperire totală. Indiferent dacă livrarea se face la un partener din România sau la unul din afara ţării, marfa este produsă pe platforma cea mai apropiată şi este distribuită la client într-un timp foarte scurt.

Dincolo de avantajul competitiv pe care îl are acum AdePlast, datorită acestor investiţii, compania devine un angajator cu peste 250 de salariaţi la nivelul întregii ţări. “Angajaţii AdePlast sunt o resursă extrem de importantă pentru că nivelul de tehnologie din fabricile noastre este unul extrem de avansat. Deci fiecare persoană care intră în fabricile noastre trebuie să-şi însuşească un nivel important de cunoştinţe pentru a face faţă fluxului de producţie. Finalizarea întregului proiect din 2013 va creşte, cu siguranţă, numărul de angajaţi ai AdePlast” declară Marcel Bărbuţ.

Odată cu deschiderea noii fabrici de la Oradea, AdePlast şi va consolida poziţia pe piaţa din Ungaria şi din Vestul Europei. „Exportul este o direcţie strategică pe care ne dorim să dezvoltăm puternic în următorii ani. Bulgaria, Moldova, Ucraina, Ungaria, Austria, Germania sau Libanul sunt pieţe pe care vom fi din ce în ce mai prezenţi cu produsele noastre, în primele 4 luni, având deja o creştere a exporturilor de 49 procente faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut”,  precizează Marcel Bărbuţ.

AdePlast este cel mai important producător român materiale de construcţii cu trei platforme industriale situate în Oradea, Ploieşti şi Roman.

Oradea. Capacitatea de producţie este de 250.000 de tone adezivi şi mortare uscate, 20.000 de tone de vopsea şi tencuieli decorative pe un schimb şi 700.000 metri cubi de polistiren expandat (EPS), având inclusă şi capacitatea de producţie de polistiren grafitat în coobranding cu firma BASF.

Ploieşti. Pe platforma industrială de la Ploieşti se află o fabrică de adezivi şi mortare uscate cu o capacitate de 450.000 de tone, o fabrică de polistiren expandat (EPS) de 700.000 de metri cubi, o line de producţie de polistiren grafitat de 150.000 de metri cubi, iar de la jumătatea anului intră în producţie fabrica de vopsea, tencuieli decorative şi lacuri şi emailuri pe bază de apă.

Roman. AdePlast deţine o zonă industrială care include o fabrică de adezivi şi mortare uscate cu o capacitate de 450.000 de tone şi în amenajare  o linie de producţie de polistiren expandat cu o capacitate anuală de 700.000 de metri cubi. Astfel, Adeplast devine producătorul de termosistem numărul 1 din România, având toate materialele componente realizate în fabricile proprii.

BusinessMagazine - 2013

 

Marcel Bărbuţ este unul dintre cei mai importanţi antreprenori din industria materialelor de construcţii

Marcel Bărbuţ, unul dintre cei mai importanţi antreprenori din industria materialelor de construcţii, a devenit acţionar al AdePlast în 1996, la circa doi ani de la înfiinţarea companiei, care a avut iniţial acţionariat austriac.

AdePlast produce adezivi, polistiren şi vopsele şi are capacităţi de producţie la Ploieşti şi Oradea. Capacitatea de producţie a AdePlast pe segmentul de mortare este de 700.000 de tone anual, în timp ce pentru vopsea, tencuieli decorative şi adezivi speciali în stare umedă cantitatea produsă se ridică la 80.000 de tone pe an. Compania controlată de Marcel Bărbuţ, care este de formaţie tehnician constructor, a fost printre puţinele din industria materialelor de construcţii care nu au renunţat la planurile de extindere în ciuda cererii în scădere de pe piaţă. Astfel, AdePlast şi-a bugetat pentru 2012 investiţii totale de 17 milioane de euro, cea mai mare parte a banilor fiind direcţionată către platforma industrială de la Roman, unde compania va începe producţia de mortare în primăvara anului viitor. Antreprenorul a preluat anul acesta liniile de producţie pentru panouri de polistiren expandat deţinute de compania Zentyss în Buzău şi Arad. Totodată, compania şi-a planificat şi dezvoltarea unei fabrici de vopsele şi tencuieli la Ploieşti în valoare de 6 milioane de euro, în acest moment construcţia halei pentru această unitate de producţie fiind deja terminată.

BusinessMagazine -2013



Cum reuşeşte cel mai puternic român din construcţii să deschidă patru noi fabrici când alţii pun lacătul la poartă

În primele trei luni ale anului afacerile Adeplast au crescut cu 44%, iar investiţiile grupului sunt printre cele mai ample demarate de un antreprenor în ultima perioadă. Cele patru noi fabrici - la Oradea, două la Roman şi una la Ploieşti - trebuie să alimenteze deopotrivă creşterea firmei, dar şi cererea. Marcel Bărbuţ crede că în 2014 va începe un nou boom în construcţii.

TOATĂ LUMEA SE PLÂNGE CĂ PIAŢA S-A DIMINUAT, DAR NOI CREŞTEM CONTINUU", spune Marcel Bărbuţ, care a clădit afacerea Adeplast, cu rulaje de peste 40 de milioane de euro anul trecut. Pentru 2013 antreprenorul, care vorbeşte aproape jumătate din timp la telefon în perioadele în care nu are întâlniri, spune că îşi propune să crească vânzările cu 25%, dar că „visez şi mai mult„. Prin urmare, vânzările Adeplast ar urma să depăşească anul acesta 50 de milioane de euro, iar planurile pe termen mediu vizează atingerea pragului de 100 de milioane de euro.

Pentru a ajunge însă la acest nivel în trei ani, „trebuie să mai cumpărăm ceva şi să mai investim în ceva„, spune Bărbuţ, fără a da detalii. Şi profitul „trebuie să crească, chiar dacă nu proporţional cu creşterea cifrei de afaceri, pentru că amortizările vor diminua profitul net", punctează antreprenorul. El spune că în ţările dezvoltate productivitatea angajaţilor este de 100.000 de euro pe an, în timp ce în 2012 la Adeplast fiecare om a produs de 230.000 de euro.

Plin de energie, subliniază cu pixul pe hârtie raportările la zi ale avansului pe care l-au înregistrat afacerile în prima parte a anului, admonestează muncitorii din fabrica de adezivi pentru că e prea mult praf („s-a stricat un filtru, dar nu e normal„) şi întreabă încruntat de ce nu a fost livrată marfa din depozit în magazine („...azi e termenul, acum trebuie să trimiţi camionul!„). La finalul interviului s-a lansat într-o discuţie telefonică în germană, iar apoi, aproape imediat, a început să vorbească cu firma de publicitate. Spune direct că n-are pace nici noaptea, se gândeşte mereu ce poate să mai facă.

S-a bazat pe fler când a hotărât să facă patru noi fabrici, într-o vreme în care domeniul construcţiilor suferă. „Trebuie să baţi fierul cât e cald„, justifică el o decizie ce pare riscantă. 22,5 milioane de euro pompaţi în 2012 şi 2013 în unităţi de producţie, din care un sfert din sumă din surse proprii, iar diferenţa din credite bancare, este o sumă cu care Marcel Bărbuţ cel mai probabil se plasează în vârful listei celor mai activi investitori ai perioadei.

Cum piaţa n-a crescut, explicaţia creşterii vânzărilor e simplă: Adeplast a atras clienţi de la concurenţi. Iar fenomenul nu poate decât să continue, de vreme ce antreprenorul calculează pragmatic orice economie de cost pe care o face în orice investiţie. Un exemplu este linia de producţie din fabrica de vopseluri de la Ploieşti, care va începe să producă în vară: „Utilajul este foarte performant„, spune Bărbuţ care înşiruie la tot pasul sumedenie de cifre care să argumenteze cât se poate de tehnic acest lucru.

ADEPLAST SE POATE LĂUDA CU O PRODUCŢIE PE CAP DE ANGAJAT MAI MARE DECÂT ORICE COMPETITOR LOCAL ŞI CHIAR FAŢĂ DE PRODUCĂTORI DIN ŢĂRI VESTICE. Şi asta chiar dacă vreme de patru luni, exemplifică omul de afaceri, unii angajaţi n-au produs nimic, ci s-au aflat în şcolarizare pentru fabricile noi. Iar creşterea eficienţei şi a productivităţii este dusă până în cele mai mici amănunte: la fabrica de adezivi de la Ploieşti foloseşte 12 cântare pentru a nu înregistra timpi morţi în timpul producţiei, iar camioanele sunt

încărcate până la jumărate cu saci de adezivi şi mortare uscate din cauza limitei de greutate pe care trebuie s-o respecte încărcătura, iar deasupra sunt aşezate pachetele cu polistiren tocmai pentru a nu plăti transportul de „aer„, de vreme ce polistirenul este foarte uşor, dar ocupă mult spaţiu. Iar alegerea spaţiului de la Roman, unde fabrica de „prafuri„ intră în producţie chiar săptămâna aceasta, a fost calculată pentru a fi în cel mai avantajos loc din punct de vedere al căilor rutiere, dar şi pentru acces la materia primă, nisipul.

Oraşul este practic aşezat în mijlocul Moldovei, iar de-acolo Adeplast va livra nu numai în provincie, ci şi în Ucraina, ţară în care speră să intre curând, dar şi în Republica Moldova, pe care plănuieşte să o „inunde„ cu produsele sale, mai cu seamă că „moldovenilor le plac românii„.

Exportul n-a avut până acum o mare pondere în afacerile grupului, dar pieţele externe sunt acum tot mai interesante pentru antreprenorul român. Ungaria, Bulgaria, Austria şi chiar Germania sunt ţări în care Marcel Bărbuţ crede că-şi va vinde produsele. În primele zece luni ale anului trecut compania a exportat produse în valoare de 4,5 milioane de lei, mai cu seamă către vestul Europei şi ţări arabe.

Cel mai mare dintre cei trei fii ai lui Marcel Bărbuţ, Alex, are 23 de ani şi se ocupă de vânzările de pe pieţele din vestul Europei. Vorbeşte la perfecţie germana, fiind pentru el, practic, limba nativă - s-a născut acolo, „iar eu şi mama lui l-am pus în braţele unei nemţoaice, pentru că trebuia să mergem la muncă; nu ne ajungeau banii„. Pe vremea aceea Bărbuţ lucra printre străini şi cu atât mai mare e satisfacţia sa acum, povesteşte el, când are angajaţi străini - aşa cum e neamţul care se ocupă de instalarea liniilor de producţie la fabrica din Roman - care să i se adreseze cu „şefu’„.

DAR NU PIEŢELE DE PESTE HOTARE SUNT MAREA MIZĂ A ANTREPRENORULUI. „Mă aştept ca în 2014 să avem un nou boom în construcţii, nu numai pentru clădiri noi, ci şi pentru cele vechi„, spune fondatorul Adeplast. Argumentul lui este că oamenii tot amână, de cinci ani, să repare şi să construiască. „Acum nu se mai poate. Iar când vor începe, capacităţile de producţie nu vor fi suficiente„, crede el, referindu-se la fabricile producătoare de materiale de construcţii. De aici şi miza sa pe creşterea producţiei.

Cele patru noi fabrici se alătură altor patru, pe care le avea deja. Şi, în viziunea sa, dezvoltarea sa va fi accelerată în continuare pentru a acoperi cu totul cei 106.000 mp pe care îi are la Ploieşti. Doar pe jumătate din această suprafaţă se află acum fabrici. „Pregătesc şi o surpriză competitorilor, cu o nouă direcţie de afaceri, dar nu vreau încă să vorbesc despre ea„, adaugă Bărbuţ care arată cu gesturi largi spre terenul încă liber din Ploieşti; a început să construiască în oraş în 2005 şi povesteşte că a luat terenul la preţ „bun„, pentru că s-a târguit cu înverşunare pentru el. Iar lângă hala fabricii de vopseluri, în care arată cu precizie cum vor fi instalate utilajele, trebuie să mai ridice în vară şi spaţii de depozitare. Dar acum, povesteşte el, e mai atent la capitalul de lucru.

Pentru că afacerile au crescut peste aşteptări de la începutul anului şi fabricile au nevoie de bani pe care să-i ruleze. La Oradea funcţionează în prezent trei unităţi de producţie: una pentru mortare uscate, alta pentru vopsele şi tencuieli decorative (deschisă în 2008) şi alta pentru polistiren expandat (din 2012). De la Oradea pleacă produsele pentru zona din vestul ţării, dar şi pentru Ungaria, Austria sau Germania.

La Ploieşti Adeplast are alte spaţii, unde produce mortare uscate (din 2008), polistiren expandat (din 2011), polistiren grafitat - de culoare gri, mai scump şi mai bun izolant (din 2012), iar în această vară va începe producţia de vopseluri. De la Ploieşti produsele pleacă spre sudul ţării, ţările apropiate şi Liban. Cea mai nouă platformă industrială se află la Roman unde produce deja mortare uscate şi polistiren (din vară).

Recent, Adeplast a preluat operaţiunile mărcii germane de vopsele Düfa, deţinută de grupul Meffert, urmând să se ocupe de activitatea pe pieţele din România şi Bulgaria.

ANTREPRENORUL NU MAI ARE SUFICIENT TIMP PENTRU ATÂTEA IDEI CÂTE VREA SĂ PUNĂ ÎN PRACTICĂ, de aceea a dat în grija altor doi manageri conducerea diviziei de vopsele şi a celei de termoizolaţii. Şi chiar dacă plusurile diviziilor la zi (până în 22 aprilie) sunt peste aşteptări, Bărbuţ le spune cât se poate de hotărât „nu vă culcaţi pe-o ureche!„ managerilor pe care i-a numit la conducerea a două din cele trei divizii în care şi-a împărţit afacerile.

Aflat la conducerea diviziei de termoizolaţii din toamna anului trecut, Octavian Nicula, de 51 de ani, are o experienţă de peste zece ani în domeniul în care funcţionează divizia de termosistem a Adeplast şi îl cunoaşte pe antreprenorul român din 2005. Bogdan Pîrvu are 38 de ani şi vrea ca în trei ani divizia de vopsele de care se ocupă să ajungă în topul producătorilor de profil. A lucrat anterior pentru producătorul de vopseluri Köber şi pentru producătorul de materiale tehnico-sanitare Te-ma România; povesteşte că n-a durat decât trei săptămâni din momentul în care antreprenorul l-a abordat şi până s-a instalat în biroul pe care îl are la Ploieşti.

Sub „aripa lui Bogdan Pîrvu„, povesteşte chiar Bărbuţ, a intrat de curând şi fiul mijlociu al antreprenorului, Thomas, care la 21 de ani se află în plin proces de învăţare. „Din cauza caracterelor, mi-e foarte greu să-i învăţ ceva pe copiii mei, trebuie să înveţe singuri, aşa cum creşte iarba în savană.„ Copiii sunt speranţa lui Bărbuţ că Adeplast va ajunge, de fapt, un imperiu.

Mai cu seamă din acest motiv, pentru posibilii cumpărători „uşa mea e închisă„, afirmă cu hotărâre chiar el. Despre alegerea managerilor Bărbuţ povesteşte că a fost un proces lung, care a durat mulţi ani, şi că a făcut „multe încer-cări; unii au plecat, alţii au rămas ca directori regionali sau de zonă„. Antreprenorul se pregăteşte să mai depăşească un prag: are acum 249 de angajaţi, iar la semnarea contractului pentru încă unul, compania va intra în rândul firmelor de dimensiuni mari. „Oricum intram din cauza cifrei de afaceri„, conchide el.

BusinessMagazine - 2013

 

Marcel Bărbuţ nu a fost niciodată mai furios: "Listarea a fost o obsesie veche de-a mea"

După ratarea listării Adeplast la bursă, antreprenorul Marcel Bărbuţ este supărat. Nu doar pentru că firma n-a obţinut finanţare, deoarece are şi alte scenarii pentru a-şi dezvolta noile proiecte. Ci pentru că se simte oarecum nedreptăţit. De fapt, eşecul listării Adeplast a fost o problemă de timing, venind pe piaţă cu doar trei săptămâni înaintea listării Romgaz, dar şi de comunicare.

"A FOST O OBSESIE VECHE DE-A MEA, DE CÂND AM PUS BAZELE FIRMEI. AM VĂZUT FIRME AUSTRIECE LISTATE LA BURSĂ ŞI AM SPUS CĂ ACOLO TREBUIE SĂ AJUNGEM", argumentează Marcel Bărbuţ tentativa de listare a AdePlast la bursă. Pe lângă asta, are nevoie de capital pentru investiţii, iar cuvântul pe care antreprenorul pune accentul în interviu este „investiţii„. „Niciodată AdePlast nu a cerut o amânare la plată la vreun furnizor, la stat sau la bancă. Suntem ca un ceas elveţian şi avem un renume„, spune antreprenorul.

El respinge informaţiile vehiculate, cum că banii pe care ar fi urmat să-i adune listarea AdePlast ar fi avut drept destinaţie plata creditelor. Banii investitorilor de la bursă erau necesari pentru construirea unei noi fabrici de vată bazaltică, pentru că în România nu se produce aşa ceva, consumul fiind acoperit de importuri. Iar Bărbuţ mizează pe o explozie a consumului de vată bazaltică, pentru că Uniunea Europeană are reglementări clare în privinţa termoizolaţiilor şi folosirii respectivului material, care va trebui respectate la un moment dat. Proiectul celei de-a zecea fabrici pe care vrea s-o ridice este finalizat. Patru dintre cele nouă fabrici care funcţionează pe trei platforme diferite - la Oradea, Ploieşti şi Roman - au fost deschise anul acesta.

În cadrul ofertei, AdePlast a scos la vânzare 16,5 milioane de acţiuni, reprezentând o treime din capitalul social, propunându-şi să atragă între 58 şi 67 de milioane de lei (13-15 mililoane de euro). Subscrierile nu au atins pragul de 70% din numărul total de acţiuni necesar pentru închiderea tranzacţiei. Micii investitori au subscris în proporţie de 104% la tranşa alocată, de 15% din acţiuni, dar interesul investitorilor instituţionali a fost redus: subscrierile au fost mai mici de 7 milioane de euro, minimul necesar pentru închiderea cu succes a ofertei.

Marii investitori au fost rezervaţi în privinţa prognozelor de creştere pe care compania le-a făcut pentru următorii ani, atât pentru businessul propriu, cât şi pentru evoluţia pieţei de construcţii în ansamblu. O altă cauză a fost gradul ridicat de îndatorare; în plus, unii investitori s-au temut că banii din ofertă nu vor merge pentru a finanţa deschiderea unei fabrici de vată bazaltică, ci vor fi folosiţi pentru a rambursa creditele la bănci, bazându-se pe faptul că listarea la bursă a fost una din cele două condiţii pentru intrarea în vigoare a nouă acte adiţionale la contracte de împrumut încheiate de companie cu UniCredit Ţiriac Bank, valoarea creditelor totalizând

37,5 milioane de euro. Aici, în zona dintre abordarea antreprenorială a lui Marcel Bărbuţ şi prudenţa cu care investitorii au privit afacerea AdePlast, este deficitul de comunicare despre care vorbeam mai sus. Marcel Bărbuţ este un antreprenor obişnuit să îşi ţină afacerea din scurt. El afirmă că firma de brokeraj SSIF Broker „le-a spus oamenilor să nu cumpere acţiuni, în condiţiile în care ei din asta trăiesc, din vânzarea de acţiuni. SSIF nu s-a uitat la nicio informaţie referitoare la scrisorile de garanţie, de confort„. Dar, completează antreprenorul, firma de brokeraj este în portofoliul SIF Muntenia, care deţine trei companii concurente cu AdePlast.

GRIGORE CHIŞ, DIRECTOR GENERAL AL SSIF BROKER, SPUNE CĂ RECOMANDĂRILE FĂCUTE SUNT CORECTE. „Sunt foarte atent cu banii mei, ai clienţilor şi ai companiei în legătură cu riscul asumat şi câştigul aşteptat.„ Or, la numai două săptămâni distanţă, la vânzare au intrat şi acţiunile Romgaz, „care are cu totul alţi indicatori„. Grigore Chiş adaugă că „nu a contestat nimeni abilităţile manageriale ale lui Marcel Bărbuţ, ci doar marfa este prea scumpă„.

Directorul general al SSIF Broker adaugă că altfel ar fi stat lucrurile dacă încercarea de listare ar fi fost făcută în 2007. Dar acum banii investiţi în acţiuni sunt mult mai puţini, „sunt limitaţi„, iar oferta Romgaz a venit la un interval prea scurt. „Gradul de îndatorare, potenţialul domeniului, ramura - sunt indicatori importanţi pentru tranzacţiile la bursă.„

Antreprenorului i se pare ciudat şi comportamentul băncilor. „Banca Transilvania, prin fondul pe care îl are, n-a subscris niciun leu, deşi mi-au acordat în 14 zile un credit de 1,950 milioane de euro pe nimic. Eu am pus 25% din utilaje, iar ei au finanţat diferenţa constituind doar gaj.„

BA MAI MULT, SPUNE ANTREPRENORUL, SOCIETATEA SA A FOST AUDITATĂ, TREI ANI LA RÂND, DE BDO, PwC şi acum Deloitte. „Cum să se spună că mi-am coafat firma? În momentul în care Deloitte vine cu scrisoare de confort, aceasta echivalează cu despăgubirea investitorului de către auditor în condiţiile în care informaţiile pe care le-a girat nu sunt adevărate.„

Un argument în plus, pe care antreprenorul îl subliniază pe hârtiile din dosar, este infuzia de capital pe care a făcut-o la începutul acestui an din banii proprii. „Am adus la începutul acestui an în firmă 810.000 de euro, banii mei, din munca mea, pentru că la începutul acestui an a existat un blocaj financiar„, povesteşte Bărbuţ. A făcut acest lucru pentru că statul român, spune el, a dat o lege conform căreia nimeni nu mai are voie să facă investiţii înainte de a-şi plăti furnizorii. „În acel moment, compania avea lichidităţi numai vreun milion de euro şi am adus banii ca să-i poată rula AdePlast, deşi am fost perfect conştient că n-o să-i mai scot niciodată.„

Marcel Bărbuţ punctează şi că profitul firmei sale reprezintă 60% dintre câştigurile cumulate ale celor mai mari 15 producători de pe această piaţă.Chiar şi aşa, fără să fi avut succes în listarea la bursă, antreprenorul spune că, pentru a ridica noua fabrică,are mai multe scenarii, aceasta fiind o strategie pe care o aplică de mult timp. „Noi am fost pregătiţi pentru bursă, bursa n-a fost pregătită pentru AdePlast„, răspune antreprenorul comentariilor care s-au făcut pe marginea acestui subiect.

BusinessMagazine -2013

 

Marcel Bărbuț, AdePlast: În 2013 ne-am atins obiectivele de dezvoltare. Creșterea vânzărilor a fost de 35%

mul de afaceri Marcel Bărbuț, prioprietar al companiei AdePlast estimează o cifră de afaceri de 250 milioane de lei pentru 2013, cu 35% mai mare față de anul precedent, și creșteri de până la 30% în noul an.

,,În 2013 ne-am atins toate obiectivele de dezvoltare industrială. Avem 4 fabrici noi deschise anul trecut, cu tehnologie de ultimă oră. Suntem probabil cel mai dinamic investitor din zona materialelor de construcții. Pe lângă obiectivele industriale, ne-am atins și obiectivele de creștere a afacerii, în condițiile în care cele 4 fabrici nu au avut un aport consistent pentru că nu au lucrat tot anul”, spune Bărbuț.

În ceea ce privește estimările pentru noul an omul de afaceri crede că vânzările s-ar putea majora cu până la 30 de procente.

,,Putem spune ca în piață s-a întțmplat un lucru foarte bun și anume că există un consumator mult mai echilibrat și mai atent la aspectele calitative ale produselor dar, evident, și la preț. Consumatorul analizează mult mai atent acum raportul calitate-preț, cautând produsele care satisfac cel mai bine acest parametru”, mai declară Bărbuț.

Cât despre aspectele negative ale pieței producătorilor de materiale de construcții, șeful AdePlast spune că, probabil cel mai mportant, este incapacitatea statului de a debloca marile proiecte din zona construcțiilor.

Factorii care ar putea influenţa pozitiv acest domeniu ar fi: ,,deblocarea investițiilor statului în proiecte mari din sectorul construcțiilor și nu mă refer doar infrastructură, ci și la reactivarea procesului de reabilitare a blocurilor. În general instabilitatea politică, legislativă, fiscală, fluctuațiile cursului leu-euro provoacă dezechilibre majore în mediul de business. Din acest punct de vedere ne dorim un an liniștit pentru a ne putea concentra pe obiectivele de business”, mai spune Marcel Bărbuț.

Anul 2013 industria producătoare de materiale de construcșii a atras investiții semnificative din partea principalilor jucători din piață: AdePlast, Henkel sau Weber.

Forbes - 2014

 

AdePlast preia operaţiunile Schomburg România

AdePlast a semnat în august preluarea licenţei, producţiei şi distribuţiei pe piaţa autohtonă a producătorului german.

Grupul de companii Schomburg este prezent în România din 2005 cu facilităţile de producţie localizate în Ploieşti. Germanii de la Schomburg sunt cunoscuţi pentru dezvoltarea de sisteme complete de produse pentru constructii şi anume:  sisteme de hidroizolaţii, sisteme epoxidice, sisteme de reparatii şi aditivi pentru betoane şi mortare.

Adeplast a preluat operaţiunile Dufa din România şi Bulgaria

“Pentru noi strategia de dezvoltare pe piaţa românească este destul de clară acum după acordul cu AdePlast. Din punct de vedere al paşilor ulteriori şi necesari, cooperarea cu AdePlast este un pas corect şi natural” declară Alexander Weber, managing partner al Grupului Schomburg.

„Prin preluarea producţiei şi distribuţiei produselor şi sistemelor Schomburg sfera noastră de competenţe se extinde pe o nişă pe care intenţionam să ne dezvoltăm rapid.

Forbes 40 cele mai bune orașe pentru afaceri: Oradea

Practic, suntem capabili să oferim un pachet complet de produse atât pentru clientul casnic, cât şi pentru beneficiarul industrial. Cu produsele marca Schomburg vizăm un nivel al business-ului de peste 700.000 euro în primul an de activitate. Preluarea  Schomburg fost gândită ca o mutare de şah pe piaţa de produse speciale. Facem publice şi următoarele mutări: dublări ale cifrei de afaceri de la an la an pe acest segment” declară Marcel Bărbuţ, CEO AdePlast.

Forbes - 2013