Catalin Stroe - Ruris

catalin stroe

Catalin Stroe este de profesie inginer, dupa ce a absolvit Politehnica, iar in urma cu peste 20 de an a decis sa ia calea antrepenoriatului si a fondat compania Ruris. Catalin Stroe a ramas singurul roman care mai produce

motoutilaje. Compania detinuta de Catalin Stroe activeaza prin magazine cum ar fi retelele baumax, Hornbach sau Dedeman.

 

Articole din presa:

 

100 TINERI MANAGERI DE TOP - Cătălin Stroe, Ruris

De profesie inginer, Cătălin Stroe a ales calea antreprenorială în urmă cu 19 ani, când a fondat Ruris. Astăzi a rămas singurul român care mai produce motoutilaje agricole, luptându-se pe această piaţă cu branduri externe puternice.
Afacerea Ruris a pornit în 1993, când absolventul de Politehnică a decis să înfiinţeze la Craiova o firmă, primul proiect cu care a debutat fiind un motofierăstrău. "Industria era la pământ, deci motofierăstrăul n-a fost un succes, aşa că am proiectat un motocultor, însă nu avea cine să-l fabrice", îşi aminteşte Stroe. La două decenii de atunci, Ruris este numărul unu în vânzări de motocultoare, motosape, motocoase şi motocositori. Mai bine de trei sferturi dintre produse se vând în mediul rural, iar cea mai mare pondere a vânzărilor se realizează prin intermediul dealerilor, deşi compania activează şi prin magazine proprii sau prin reţelele Baumax, Hornbach şi Dedeman. El spune că produsul românesc este privit în 2012 cu doi ochi: buni, pentru că raportul calitate-preţ e avantajos, sau răi, dat fiind că "brandul de ţară afectează modul în care îl văd clienţii". Produsele se adresează în principal micilor întreprinzători şi fermieri cu exploataţii agricole de câteva hectare, ca urmare a gradului ridicat de fragmentare a terenurilor din România şi a agriculturii de subzistenţă "practicată la scară naţională".
Stroe explică faptul că, de-a lungul ultimilor ani, cel mai complicat demers a fost reprezentat de găsirea unui consilier care să-i ofere consultanţă în dezvoltarea strategiei de afaceri. Iar anul 2012 a fost cel în care compania din Oltenia a ales să se extindă şi pe pieţele din jurul României, deci lupta cu principalii competitori, Stihl şi Husqvarna, nu se va mai da numai pe piaţa locală. Planurile sale nu se opresc aici. Stroe spune că peste zece ani va vedea compania pe care o deţine în top 100 al celor mai mari producători de utilaje agricole din lume.

BusinessMagazine - 2012

 

 

Ferme străine, utilaje româneşti

Cătălin Stroe, fondatorul Ruris, a rămas singurul român care mai produce motoutilaje agricole, luptându-se pe această piaţă cu branduri externe puternice. Terenul de luptă, cu aceiaşi competitori, se va extinde din 2012 dincolo de graniţele României.
Să fii unicul producător român pe o piaţă unde străinii dictează tendinţele e un lucru bun, după cum spune Cătălin Stroe, pentru care ieşirile în faţa presei datează de numai câteva luni: "E un avantaj să fii producător autohton pentru că ştii mai bine profilul clientului şi cunoşti mult mai bine ce îşi doreşte". Tot el spune că produsul românesc e privit în 2012 cu doi ochi: buni, pentru că raportul calitate-preţ e avantajos, sau răi, dat fiind că "brandul de ţară afectează modul cum e privit produsul".
Afacerea Ruris a pornit în 1993, când absolventul de Politehnică a decis să înfiinţeze la Craiova o firmă, primul proiect cu care a debutat fiind un motofierăstrău. "Industria era la pământ, deci motofierăstrăul n-a fost un succes, aşa că am proiectat un motocultor, însă nu avea cine să-l fabrice", îşi aminteşte Stroe. Au trecut 19 ani, iar Stroe vorbeşte astăzi despre compania pe care a crescut-o ca despre propriul copil. Majoratul a coincis cu prima ieşire în faţa presei, odată cu anunţarea rezultatelor: Ruris este numărul unu în vânzări de motocultoare, motosape, motocoase şi motocositori. Mai bine de trei sferturi dintre produse se vând în mediul rural, iar cea mai mare pondere a vânzărilor se realizează prin intermediul dealerilor, deşi compania activează şi prin magazine proprii sau prin reţelele Baumax, Hornbach şi Dedeman. Circa 10% din produsele din piaţa motoutilajelor agricole, a cărei valoare e estimată la 60 de milioane de euro, sunt de origine asiatică. Asta nu a împiedicat Ruris să-şi crească vânzările cu 57% anul trecut. Principalele categorii de produse care au înregistrat majorări ale volumelor au fost motocoasele de umăr - în creştere cu 70%, motofierăstraiele şi motocultoarele - cu 30%. "Anul agricol bun, campania de publicitate în care s-au investit zeci de mii de euro şi cererea în creştere au urcat vânzările peste aşteptări", explică Stroe. Produsele se adresează în principal micilor întreprinzători şi fermieri cu exploataţii agricole de câteva hectare, date fiind gradul ridicat de fragmentare a terenurilor din România şi agricultura de subzistenţă "practicată la scară naţională".
Conform estimărilor companiei, piaţa de echipamente specifice va continua să crească şi în 2012, ajungând la 69 milioane de euro. Performanţa de anul trecut nu se va repeta, însă Ruris vrea să-şi crească vânzările până la 6,2 milioane de euro, mai mult cu 32% faţă de 2011, şi ţinteşte o cotă de piaţă de 9%. Creşterea va fi generată prin lărgirea gamei cu produse noi sau retehnologizate şi prin extinderea reţelei de parteneri cu 20%. În cifre, compania a investit peste 600.000 de euro în cercetare şi dezvoltare, din care 115.000 de euro în prototipuri de produse inovatoare. Ruris realizează local proiectarea şi asamblarea echipamentelor, însă componentele sunt fabricate în Italia, Japonia, SUA, China, Germania şi Turcia. Opt noi produse din categoria motosape, motocultoare şi motocositori vor fi introduse în piaţă într-o formulă retehnologizată: mai multă putere cu acelaşi consum, uşurinţă crescută în manevrare şi costuri reduse de exploatare. Mândria lui Stroe este transmisia verticală care se traduce prin creşterea puterii generate în condiţiile menţinerii aceleiaşi autonomii de combustibil şi costuri de exploatare şi de întreţinere reduse, dar şi creşterea manevrabilităţii prin acţionarea produsului în sens invers atunci când solul nu mai permite înaintarea. "Consumatorii sunt mai atenţi astăzi la eficienţa consumului pentru costuri cât mai mici de exploatare", mai spune Stroe, referindu-se atât la cei de pe piaţa locală, cât şi la cei străini.
Între 5 şi 10% din cifra de afaceri ar urma să provină în 2012 din exporturi, iar prima piaţă pe care craiovenii o vor ataca va fi Bulgaria, urmând apoi extinderea în regiunea Balcanilor. Lupta cu principalii competitori, Stihl şi Husqvarna, nu se va mai da deci numai pe piaţa din România, iar obiectivul de a face faţă concurenţei pe teren străin sună şi mai ambiţios.

BusinessMagazine - 2012

 

 

Motoutilajele agricole produse de Ruris au ieşit la export. „Riscurile financiare sunt mai mici la extern"

Producătorul de motoutilaje agricole Ruris din Craiova, deţinut de omul de afaceri Cătălin Stroe, a făcut anul acesta primii paşi pe pieţele externe, livrând produse în ţări precum Cehia, Polonia, Italia, Grecia, Lituania. „În România lichidităţile sunt foarte mici şi acesta este unul dintre motivele pentru care am orientat vânzările către alte pieţe. De asemenea, pe pieţele externe riscurile financiare sunt mai mici comparativ cu cele din România. În ţară, riscul de insolvenţă şi de neplată este extrem de mare", a spus Stroe, care a înfiinţat în urmă cu 20 de ani firma Ruris din Craiova, cu afaceri de circa 4 milioane de euro anul trecut.
El a mai spus că până în prezent compania a vândut motoutilaje la export de circa 250.000 de euro, iar până la finalul anului se aş­teaptă ca livrările în străină­tate să aducă circa 10% din rulajul Ruris.

ZiarulFinanciar - 2013

 

 

Sfatul unui antreprenor pentru tinerii care vor să înceapă o afacere: Avem un potenţial enorm pentru inovaţie. Cei care au idei trebuie să le transforme în realitate aici, în România

Cătălin Stroe, fondatorul producătorului de motoutilaje pentru agricultură Ruris din Craiova, spune că tinerii antreprenori au în continuare şanse să începă afaceri inovative în România în condiţiile în care piaţa locală continuă să se dezvolte, dar şi pentru că românii au potenţial enorm pentru a aduce în piaţă produse şi servicii capabile să concureze de la egal la egal cu cele ale multinaţionalelor.
"Potenţialul financiar este limitat, tinerii antreprenori întâmpină la început o grămădă de probleme, dar cred că începerea unui nou business de către un tânăr antreprenor trebuie să existe. Românii au un potenţial enor, unele dintre cele mai mari invenţii sunt româneşti. Se zbura în continuare cu elice dacă nu era Henri Coandă", a spus Cătălin Stroe vineri la ZF Live.
Stroe, la rândul lui tânăr antreprenor care a ajuns în 19 ani de afaceri în România să deţină un business ce rulează 5-6 milioane de euro/an, a adăugat că el a plecat de la zero şi că tinerii români ar trebui să aleagă să înceapă afaceri de la zero în ţară în schimbul opţiunii de a lucra în străinătate.
"Cred şi sunt convins că acei tineri care simt că pot face ceva atât pentru alţii cât şi pentru România nu pot fi opriţi decât de forţele proprii. Eu am plecat de la zero, am încredere că cel care are oportunitatea şi ideea trebuie să o facă aici, în România şi să dea valoare lucrurilor pe care le poate împărtăşi prin acel produs."
O idee a fost şi elementul de la care a pornit şi Cătălin Stroe atunci când şi-a pus bazele companiei sale. La acel moment student la Facultatea de Tehno­logie a Construcţiilor de Maşini, el a decis să construiască un utilaj, un aşa-numit reductor, pe care l-a adaptat ulterior într-un motocultor, un utilaj folosit în agricultură. "Am văzut că oamenii lucrau pământul nemecanizat, cu unelte simple, lucru care m-a îndemnat, mi-a dat impulsul de a face ceva, de a veni în sprijinul micilor agricultori." Motocultorul creat de Cătălin Stroe există şi astăzi în oferta Ruris, o firmă care reuşeşte să facă afaceri pe o piaţă de 50-60 milioane de euro dominată de importuri.
"Canalele noastre de producţie sunt foarte simple. Pilonul nostru principal este cercetarea, este elementul care dă sens lucrurilor pe care le face. Totodată nu putem face nimic fără cercetare indiferent de resursele financiare pe care le ai la dispoziţie". Cu toate acestea, compania lui Cătălin Stroe continuă să fie dependentă de importuri în condiţiile în care multe din subansamblurile folosite în producţia utilajelor sale din fabrica de la Craiova nu se produc pe plan local.
"În România componenta de industrie europeană lipseşte, a fost în trecut nu neg, dar din păcate companiile care existau în trecut nu mai există. Antreprenorii cu care lucrăm (pentru subansambluri - n. red.) au capacitate de producţie limitată, astfel la îndemână sunt importurile."
Pentru a-şi creşte business-ul în continuare Cătălin Stroe subliniază că va investi şi în viitor în cercetare şi în inovaţii pentru ca în zece ani să ajungă să se numere printre primii 100 de producători de motoutilaje la nivel mondial.
"Credem şi avem un plan bine stabilit pe zece ani, credem că utilajele pe care vrem să le comercializăm ne pot poziţiona în completare cu exporturile pe care vrem să le facem în viitorul în topul primilor 100 de producători de motoutilaje din lume".
Dezvoltarea companiei în această direcţie ar urma să fie făcută şi pe baza extinderii gamei de produse cu un tractor de mică capacitate destinat fermelor de mici dimensiuni. "Construcţia unui tractor este luminiţa de la căpătul tunelului. Avem ca ţintă ca în trei ani să lansăm un tractor românesc, un tractor de 25-30 de cai putere".

ZiarulFinanciar - 2012

 

 

Ruris depaseste granitele tarii si tinteste afaceri in crestere cu peste 30%

Ruris, singurul producator autohton de motoutilaje agricole, isi propune o majorare a cifrei de afaceri la 6,2 milioane euro, in crestere cu 32% fata de anul trecut. Evolutia va fi generata prin largirea gamei cu produse noi sau retehnologizate, prin extinderea retelei de parteneri cu 20% si, in special, prin demararea exporturilor in zona balcanilor.
In 2011, Ruris a raportat o cifra de afaceri de 4,7 milioane euro, in crestere cu circa 60% fata de 2010. Principalele categorii de produse care au inregistrat majorari ale volumelor au fost motocoasele de umar (70%), motoferastraiele (30%) si motocultoarele (30%). Conform estimarilor companiei, piata de echipamente specifice va continua sa creasca si in 2012, ajugand la 69 milioane euro.
Totodata, Ruris tinteste o cota de piata de 9% in acest an, ceea ce ii va permite sa isi consolideze pozitia pe piata.
Producatorul de motoutilaje agricole, Ruris, planuieste o extindere a retelei de distributie si in zona de nord a tarii, in regiunile Moldovei si Transilvaniei.
"Ne-am propus ca in acest an sa crestem reteaua de distributie si vanzare a produselor Ruris si in zona de nord a tarii, acolo unde nu suntem foarte prezenti. In doi ani ne dorim sa avem aceeasi notorietate ca si in zona de sud. Totodata, avansul va fi generat de faptul ca venim cu 8 noi produse si 2 inovatii in lumea tehnicii, dar si de faptul ca vrem sa ne extindem reteaua de parteneri cu 20%", explica Catalin Stroe (foto), directorul general si fondatorul Ruris.
In anul 2010, compania numara 7 magazine proprii la nivel national, in timp ce in acest an a ajuns la 12 magazine de distributie a produselor noastre
Totodata, Ruris anunta in toamna anului trecut ca urmeaza sa faca o investitie de 2 milioane de euro pentru dezvoltarea si imbunatatirea fabricii de la Craiova unde sunt produse utilitarele companiei.
Astfel, in a doua parte a anului, Ruris isi propune sa semneze un contract pe fonduri europene prin care urmareste dezvoltarea unei linii moderne de asamblare, care va coincide un timp mai scurt de productie si un volum mai mare de vanzari.
Miza pe exporturi
Tot in aceste an, producatorul autohton de motoutilaje agricole isi va concentra atentia si pe dezvoltarea in afara granitelor tarii.
„Vom demara exporturile in cea de-a doua parte a anului in zona balcanilor. Pentru inceput ne vom extinde in Bulgaria, pentru ca ulterior sa ne intreptam si catre alte state din Europa de Est", sustine Catalin Stroe.
Pentru Ruris lucreaza in prezent 100 salariati, insa o data cu dezvoltarea si in alte regiuni, producatorul de la Craiova va face noi angajari.
Ruris este prezent pe piata printr-o retea compusa din 120 de parteneri, magazine proprii si trei lanturi de magazine D-I-Y: Baumax, Dedeman si Hornbach.
Cele mai bune vanzari in retelele de bricolaj s-au inregistrat in lanturile Dedeman, Baumax, si in reteaua Hornbach.
Principalii competitori ai Ruris sunt nemtii de la Stihl si suedezii de la Husqvarna.

wall-street - 2012

 

 

PROFIL IT: Catalin Stroe, Ruris: Bateria unui telefon ar trebui sa tina cel putin 5 zile

Catalin Stroe (37 ani) este directorul general si fondatorul Ruris, singurul producator autohton de motoutilaje agricole. Vezi aici care sunt pasiunile sale in materie de gadgeturi si high-tech.

1. Ce gadget aveti in buzunar, la indemana?
Catalin Stroe: Pe langa telefonul mobil, un iPhone4, ale carui functii exced cu mult cele ale unui telefon mobil clasic, un alt gadget nelipsit din buzunar este casca bluetooth care imi permite sa comunic si cand sunt la volan.

2. Primul gadget din viata dvs? La ce varsta?
Catalin Stroe: Primul gadget a fost un walkman, pe la varsta de 17 ani.

3. Care este ultima achizitie din IT?
Catalin Stroe: O statie grafica pentru proiectare.

4. Ce produs/gadget v-a dezamagit cel mai mult?
Catalin Stroe: Nici unul. Nu am avut experiente dezamagitoare cu vreun produs electronic.

5. Care este suma maxima pe ati plati-o pentru achizitionarea unui telefon mobil?
Catalin Stroe: Nu as plati mai mult de 2.500 ron pentru achizionarea unui telefon mobil.

6. Ce caracteristici ar trebui sa aiba telefonul ideal?
Catalin Stroe: Telefonul ideal ar trebui sa ofere acces la internet mobil, iar autonomia bateriei sa fie de minim 5 zile.

7. Care a fost primul telefon mobil pe care l-ati utilizat?
Catalin Stroe: Primul telefon mobil folosit este modelul Philips Spark undeva prin 1997.

8. Care este marca de telefoane mobile pe care o preferati?
Catalin Stroe: Telefonul preferat este iPhone-ul celor de la Apple.

9. Care sunt brandul si managerul favorit din IT?
Catalin Stroe: Afinitatea pentru iPhone este legata si de admiratia pentru Apple si implicit pentru creatorul acestor branduri, Steve Jobs.

10. Care considerati ca a fost/este cel mai inutil gadget pe care l-ai gasit spre vanzare?
Catalin Stroe: Nu am intalnit pana acum gadgeturi care sa mi se para inutile.

11. Ce gen de site-uri accesati frecvent?
Catalin Stroe: Rasfoiesc paginile site-urile de vanzari utilaje si de stiri.

12. Care este ultima achizitie facuta online?
Catalin Stroe: Ultima achizitie online este o carcasa pentru telefon.

13. Ce reprezinta pentru dvs. internetul?
Catalin Stroe: O gura de oxigen in momentele de relaxare.

14. Cum ar fi o zi din viata dvs. daca nu ar exista internetul?
Catalin Stroe: O zi lipsita de oportunitati.

15. Ce va atrage la un notebook: performanta sau mobilitatea?
Catalin Stroe: Sunt mai degraba atras de mobilitatea unui notebook.

16. Care este metoda de comunicare preferata?
Catalin Stroe: Prefer sa comunic atat prin telefon cat si prin mijloacele online.

17. Pana unde considerati ca va merge inovatia in domeniul IT?
Catalin Stroe: Parerea mea este ca inovatia in domeniul IT nu are frontiere.

wall-street - 2013

 

 

Afacerea Ruris - povestea unui brand local

Compania Ruris este singura din țară care investește în activități de cercetare, dezvoltare și producție de motoutilaje agricole. Mica fabrică din Bănie și câţiva ingineri-cercetători aduc inovația și tehnologia la porțile țăranului român. GdS vă prezintă încă o afacere de succes „made in Craiova".Un tânăr inginer craiovean, Cătălin Stroe, de 37 de ani, a intrat în această afacere cu motoutilaje agricole în 1993, pe vremea când era încă student. În urmă cu 18 ani, el a avut o idee care acum îi aduce anual aproape cinci milioane de euro în cont.

gds.ro - 2011

 

 

Producătorul de motoutilaje agricole Ruris din Craiova mizează pe afaceri de peste 6 mil. euro anul acesta

Producătorul de motoutilaje agricole Ruris din Craiova, deţinut de omul de afaceri Cătălin Stroe, estimează pentru anul 2012 afaceri de circa 6,2 milioane de euro, în creştere cu circa 32% faţă de anul anterior.
"Avansul va fi generat de faptul că venim cu 8 noi produse şi 2 inovaţii în lumea tehnicii, dar şi de faptul că vrem să ne extindem reţeaua de parteneri cu 20%. Vrem să acoperim mai bine partea de nord a ţării, unde nu suntem la fel de prezenţi ca în partea de sud", a spus Cătălin Stroe.
Compania a obţinut anul trecut o cifră de afaceri de 4,7 milioane de euro, în creştere cu peste 50% faţă de anul anterior. Principalele categorii care au înregistrat majorări ale volumelor vândute în 2011 au fost motocoasele de umăr (70%), motofierăstraiele (30%) şi motocultoarele (30%).
Ruris se pregăteşte anul acesta să facă primul pas pe pieţele externe, urmând în a doua jumătate a anului să exporte produse pe piaţa bulgară. "În a doua jumătate a anului vrem să facem primul pas în Balcani, în Bulgaria. Vrem să lucrăm cu importatori, care cunosc specificul pieţei bulgare, dar şi pentru că este mai ieftin", a spus Stroe. Antreprenorul a precizat că se aşteaptă ca 5 până la 10 procente din cifra de afaceri de anul acesta ar putea fi generată de exporturile către piaţa bulgară.
Pe această piaţă Ruris, care are circa 100 de angajaţi, concurează cu jucători precum nemţii de la Stihl sau suedezii de la Husqvarna

ZiarulFinanciar - 2012

 

 

Ruris vizeaza afaceri de 6,2 milioane euro din motoutilaje agricole

Compania Ruris, singurul producator autohton de motoutilaje agricole, isi propune majorarea cifrei de afaceri la 6,2 milioane euro in 2012, mai mult cu 32% fata de anul trecut.

Cresterea va fi generata prin largirea gamei cu produse noi sau retehnologizate si prin extinderea retelei de parteneri cu 20%. Ruris tinteste o cota de piata de 9%, ceea ce ii va permite sa-si consolideze pozitia de lider.

In 2011 Ruris a raportat o cifra de afaceri de 4,7 milioane euro, in crestere de la 3 milioane in anul anterior.

Principalele categorii de produse care au inregistrat majorari ale volumelor au fost motocoasele de umar cu 70%,motofierastraiele cu 30% si motocultoarele cu 30%.

Conform estimarilor companiei, piata de echipamente specifice va continua sa creasca si in 2012, ajungand la 69 milioane euro.

Compania investeste anual in cercetare si dezvoltare prin intermediul centrului propriu de la Craiova, ultimele investitii in prototipuri ridicandu-se la 115.000 de euro.

"Din aceasta primavara vom introduce in piata 8 noi produse din categoria motosape, motocultoare si motocositori, care vor beneficia de avantajele inovatiilor dezvoltate in ultima perioada: mai multa putere cu acelasi consum, usurinta crescuta in manevrare si costuri reduse de exploatare. Totodata, pentru acest an ne propunem sa demaram activitatea de export pe piete din Balcani si sa ne consolidam reteaua de dealeri la nivel local", a declarat Catalin Stroe, Directorul General si fondatorul Ruris.

Ruris este prezenta pe piata printr-o retea extinsa compusa din 120 de parteneri, magazine proprii si trei lanturi de magazine DIY: Baumax, Dedeman si Hornbach.

incomemagazine.ro - 2012

 

 

Taranul roman, client bun si-n vremuri grele: Cum creste piata de motoutilaje

Piata de motoutilaje din Romania a crescut in 2011, iar reprezentantii companiei Ruris, unul din jucatorii locali importanti, considera ca tendinta de crestere se va mentine si in acest an, mizand pe agricultura de semi-subzistenta din Romania.

Catalin Stroe, directorul general si fondatorul Ruris a explicat, pentru DailyBusiness.ro de unde vine cresterea pe acest segment, ce anume a determinat marirea afacerilor propriei companii, dar si cum a inceput acest business.

Oficialul Ruris a estimat ca in 2011 piata a urcat cu circa 10%, pana undeva la circa 60 milioane de euro, iar pentru anul acesta preconizeaza o noua crestere. Resortul majorarii - agricultura de semi-subzistenta, adica mai simplu spus taranul roman, care nu face agricultura la scara mare.

Au insa acesti clienti banii necesari pentru a trece de la clasicele sape si coase, la utilaje de acelasi tip dar cu motor? Se pare ca da, pentru ca recurg la economii, data fiind importanta motoutilajelor in agricultura moderna.

Bani exista, acest tip de client strange banii de la an la an. Taranul roman se apropie si el de o zona a confortului si fie ca vrea, fie ca nu, secolul vitezei il lovesteCatalin Stroe

Potrivit sefului Ruris, astfel de motoutilaje devin rapid si o sursa de venit pentru acestia, pe langa faptul ca le aduce costuri de exploatare mai mici, pentru ca nu mai trebuie sa plateasca oameni cu ziua.

„Vad vecinii si vor si ei sa isi lucreze pamantul mai rapid si apeleaza la cel care are un astfel de motoutilaj", spune Stroe.

Anul trecut, cifra de afaceri a Ruris a crescut cu circa 50% pana la aproximativ 4,6 milioane euro. Ce a determinat cresterea? O majorare substantiala a retelei de distributie, alaturi de investitiile in marketing si lansarea unor noi produse pe piata, de la motosape la motocoase cu masa sau de umar.

La nivel de retea de distributie, compania si-a crescut in 2011 numarul de dealeri cu circa 30% pana la 100, a intrat intr-o noua retea de DYI, Baumax, pe langa Dedeman si Hornbach, unde era deja prezenta, si a crescut cu 50% numarul magazinelor proprii, pana la 14.

Stroe este mai rezervat cu estimarile pe 2012. "Acum ne uitam la ce se intampla in Europa de peste jumatate de an, dar cred ca vom avea o crestere de cel putin 10%", spune omul de afaceri.

In ceea ce priveste extinderea, acesta spune ca in perioada urmatoare intentioneaza sa creasca in continuare numarul de magazine prin care se vand produsele. Exista, spre exemplu, planuri de crestere a numarului de magazine proprii cu inca 20%.

De ce aceasta dezvoltare a distributiei in criza? Stroe spune ca o data cu criza s-au cernut lucrurile, iar unii din dealerii marilor branduri internationale au inceput sa se clatine si astfel s-a creat o bresa. "Asa am reusit sa intram pe piata. Dealerii au inceput sa fie dispusi sa incerce si produse noi de la alte branduri", spune Stroe.

Cum a inceput acest business? Catalin Stroe s-a apucat sa proiecteze utilaje in facultate. In 1993, cand era anul 1 la facultate, a facut primul motocultor cu carcacasa transmisiei de fonta. A inceput cu 5, apoi a crescut incet incet, iar in prezent a ajuns sa vinda circa 10.000 de masini de sapat pe an.

Primele 5 motocultoare le-a produs cu bani imprumutati de la parinti si le-a vandut intr-un spatiu inchiriat din Craiova. Cu banii obtinuti a mai facut inca 7 si tot asa. Primul credit l-a luat abia dupa cativa ani: 500 milioane de lei vechi pe care i-a primit girand cu apartamentul in care locuia. Ca urmare a creditului, afacerea s-a dublat.

In cazul primelor motocultoare, Stroe a vandut lotul de omologare. "Acum incercam sa il regasim. Avem un fel de 'recompensa' in Craiova, cine aduce unul din cele 5 motocultoare, primeste in schimb unul nou gratis", spune Stroe.

Pentru viitor, Stroe, care are circa 100 de angajati in Ruris, spune ca ar vrea sa se extinda si pe piete din strainatate, dar si in noi zone de business, cum ar fi cea aeronautica. Momentan nu a facut niciun demers concret in acest sens, planurile fiind pe termen lung.

dailybusiness - 2012