Adrian Viman - Schwarz

Adrian Viman

Adrian Viman devine unul dintre cei mai puternici executivi din Romania, el lucrand pentru colosul Schwarz, propietarul Kaufland si Lidl. Adrian Viman si-a petrecut o mare parte din viata in Germania, unde si-a realizat si

studiile universare. Este in companie de aproape 11 ani si a ocpuat mai multe pozitii de-a lungul timpului atat in Germania cat si in Romania.

 

Articole din presa:



Eu raman in Romania

 

Dupa ce a adus pe piata romaneasca magazinul de tip discount de mari dimensiuni - Kaufland - si a imprimat retelei cel mai rapid ritm de dezvoltare dintre toate lanturile de magazine, Günter Grieb i-a predat fraiele lui Adrian Viman, care acum este singurul roman ce conduce o retea comerciala internationala.

Dupa ce a adus pe piata romaneasca magazinul de tip discount de mari dimensiuni - Kaufland - si a imprimat retelei cel mai rapid ritm de dezvoltare dintre toate lanturile de magazine, Günter Grieb i-a predat fraiele lui Adrian Viman, care acum este singurul roman ce conduce o retea comerciala internationala.

Fara urma de indoiala, spune Günter Grieb, ar prefera sa ramana in Romania. „Momentan ma aflu insa in discutii pe marginea mai multor oferte“, adauga ex-directorul general al Kaufland. Nu a luat inca o decizie si, desi nu doreste sa ofere detalii, pentru ca „nu este «fair» sa comentezi cand te afli in negocieri“, precizeaza totusi ca discutiile se poarta pentru functii tot din domeniul retailului, fiind vorba „nu doar de piata romaneasca, ci intr-unul din cazuri si despre responsabilitati la nivel regional“. Dar, desi alegerea finala va fi influentata de factorii care conteaza de obicei in negocieri, de la pachetul salarial si pana la responsabilitati, in cazul unor oferte echivalente, tara va fi ceea ce va inclina balanta.

„Mi-am facut bagajele imediat ca sa accept oferta din Romania“, declara pentru BUSINESS Magazin neamtul de 38 de ani dupa ce concernul german Lidl & Schwarz Co&KG il desemnase, in 2005, sa conduca extinderea in Romania a retelei de magazine cu discount Kaufland. Factorul cel mai important in negocieri a fost la acea vreme experienta pe care germanul o avea pe piata romaneasca. Incepand din 1996, Grieb a condus de la Arad operatiunile retelei Aral, din domeniul petrolier, pana in momentul in care aceasta a fost preluata la nivel international de British Petroleum (BP). Dupa preluare, Grieb a fost relocat in Germania si s-a ocupat de integrarea activitatilor Aral din Europa de Est in cadrul grupului BP. „Am acceptat oferta Kaufland imediat“, spunea Grieb, pentru ca „Romania este o tara foarte dinamica, in care nu ai timp sa te plictisesti, pentru ca lucrurile se intampla foarte repede“. Pentru comparatie, spunea managerul, piata germana se plaseaza la polul opus, pentru ca este foarte statica.

Piata romaneasca i-a ingaduit sa puna in practica o strategie de extindere ce s-a bazat pe viteza. „Am fost potrivit ca manager vreme de aproape patru ani, pentru ca m-am ocupat direct de toate fazele de inceput si de deschiderea a circa 40% dintre magazine“, declara Grieb. In topul investitiilor din comert, Kaufland ocupa locul al doilea pentru 2006 in functie de valoarea investitiilor, cu  circa 110 de milioane de euro pentru deschiderea a 14 magazine. Doar reteaua germana real, divizia de hipermarketuri a grupului german Metro, a depasit Kaufland in 2006 ca valoare a investitiilor, cheltuind anul trecut 140 de milioane de euro pentru inaugurari.

Planurile Kaufland pentru 2007 vizeaza o suma asemanatoare, pentru ca reteaua se va mari cu cel putin 10 noi magazine, iar investitia pentru fiecare unitate se plaseaza intre 5 si 10 milioane de euro, in functie de pretul terenului. In plus, bugetul pentru acest an prevede si cheltuielile dedicate extinderii sediului logistic al companiei. Cu cele 26 de magazine deschise pana acum, Kaufland s-a pozitionat pe piata romaneasca drept hipermarket de tip discount, avand magazine de suprafata mare (5.000-6.000 mp) si o gama redusa de produse la preturi mici. Pe termen mediu, planurile declarate ale retelei germane se refera la un total de 50 de magazine, dar faza de expansiune ar putea sa continue si dupa ocuparea punctelor strategice ale tarii. In definitiv, pe piata de origine reteaua continua sa deschida si acum magazine, la 75 de ani de la prima inaugurare.

Intrarea Kaufland pe piata romaneasca dateaza de numai doi ani, dar retailerul german a preferat sa mizeze pe deschideri alerte, al caror artizan a fost Grieb, care sustine ca „profilul meu de manager se potriveste momentelor in care se pun bazele afacerii“. Tipul managerului specializat pentru faza de constructie a afacerii nu este insa specific doar comertului; sectorul hotelier sau financiar-bancar sunt alte exemple. „Sunt oameni care cresc o banca si altii care asaza afacerea dupa incheierea perioadei de «cuceriri»“, declara recent pentru BUSINESS Magazin Gerald Schreiner, presedintele Volksbank Romania. Austriacul aflat la sefia Volksbank pe piata romaneasca se asteapta sa predea fraiele in momentul in care banca va intra in perioada de consolidare. La fel, Torbjorn Bodin, omul desemnat de Radisson sa coordoneze deschiderea hotelului Radisson SAS Bucuresti, s-a specializat in deschideri de hoteluri ale aceluiasi lant, din Estonia si Oman pana in Croatia.

Kaufland se afla inca departe de perioada in care va putea lucra la reglaje de finete, avand bifate pana acum, dupa spusele lui Grieb, mai putin de jumatate din magazinele pe care le poate deschide pe piata romaneasca. Atunci de ce a demisionat acum de la conducerea retelei? Pentru un astfel de „divort“ neasteptat, la nivel de top management exista in general trei cauze: terminarea contractului de management, divergente majore de viziune intre manager si superiorul direct sau probleme de familie. Grieb nu a indicat niciuna dintre cele trei variante, dar ultima iese din calcul, pentru ca germanul nu doreste sa paraseasca Romania.

Despartirile dintre un manager si compania pe care o conduce nu sunt insa o raritate pe piata romaneasca. Anul trecut, François Oliver a parasit conducerea retelei Carrefour si a preferat sa ramana tot in Romania, de care se declara foarte atasat, dar la sefia retelei Metro Cash & Carry. Predecesorul lui Oliver la varful Metro pe piata romaneasca, olandezul Bert van der Velde, a fost transferat in Bulgaria pentru a conduce operatiunile din tara vecina, dar la mai putin de un an a ales sa paraseasca grupul. Cel mai recent caz este al lui John Rix, cel ce a ocupat pozitia de director general al real Romania pana la 1 februarie 2007 si care a parasit compania germana pentru a pleca in SUA, „din motive personale“.

Un alt fenomen se contureaza insa si in managementul retelelor comerciale de pe piata romaneasca: la varf urca tot mai multi manageri romani. La finalul deceniului trecut, cand detinea sefia Metro in Romania, romanul Dusan Wilms a fost o adevarata premiera in materie de management local la o companie internationale de comert. De atunci insa, pana la treapta cea mai inalta de management a unui lant comercial international cu operatiuni in Romania n-a mai urcat niciun roman pana la Adrian Viman, fostul director national de vanzari al Kaufland, care ii succeda acum lui Günter Grieb. Doar Alexandru Vlad, presedinte al Selgros Cash & Carry Romania, ocupa o functie apropiata, desi country manager este tot un expat: Edith Lenga Balk. Numit deja oficial in noua functie, Adrian Viman are acum o misiune grea: nu numai ca trebuie sa continue dezvoltarea retelei, dar trebuie sa faca asta cel putin la fel de bine ca si predecesorul sau.



Businessmagazine - 2007





Cine este Adrian Viman, care la numai 43 de ani a ajuns cel mai puternic exe­cutiv român

 

Viman, 43 de ani, devine astfel cel mai puternic exe­cutiv român, depă­şin­du-i pe Călin Rovinescu – CEO şi preşedinte Air Canada sau pe Călin Drăgan – care conduce operaţiuni de 10 mld. euro pentru Coca-Cola în Japonia.

Adrian Viman şi-a petrecut o bună par­te din viaţă în Germania, unde şi-a rea­lizat şi studiile universitare. Românul lu­crează pentru colosul Schwarz – pro­prie­tarul Kaufland şi Lidl – de circa 11 ani, ocupând de-a lungul timpului mai mul­te poziţii atât în Germania, pia­ţa-ma­mă a companiei, cât şi în România.

La doar zece luni după ce a venit la Kauf­land România, Viman a preluat con­ducerea operaţiunilor locale ale retai­lerului ajuns astăzi lider detaşat cu afa­ceri ce merg potrivit estimărilor ZF spre 1,9 mld. euro cu o reţea de 102 hiper­marketuri cu preţuri mici. La fi­na­lul anului 2006, înainte ca Viman să pre­ia conducerea, retailerul avea 17 ma­ga­zine şi afaceri de 232 mil. euro. Prin această mutare, Viman va deveni cel mai puternic executiv român, ţinând cont de nivelul cifrei de afaceri de care este responsabil, şi va trebui să lupte într-o piaţă competitivă alături de grupurile Edeka, Aldi, Rewe şi Metro.

În timpul mandatului său Kaufland a apăsat puternic pedala de acceleraţie, compania deschizând magazine în toate judeţele ţării şi ajungând unul dintre cei mai mari angajatori privaţi cu aproxi­ma­tiv 15.000 de salariaţi.

Adrian Viman urmează a fi înlocuit la conducerea Kaufland România de că­tre Marco Hössl, anterior senior vice pre­sident de vânzări internaţionale în ca­drul Kaufland, potrivit presei ger­ma­ne. La nivel internaţional în cadrul Kauf­land lucrează deja 40-50 de români, lan­ţul de hipermarketuri fiind prezent pe şapte pieţe, cu un total de 1.100 de magazine.

 

ZiarulFinanciar - 2014





Adrian Viman, şef peste o afacere de 13 mld. euro la Kaufland Germania

 

Adrian Viman (43 de ani), cel care conduce discret, de aproape opt ani, operaţiunile Kaufland din România, a fost numit la conducerea reţelei de 700 de magazine din Germania a puternicului grup de retail, urmând să fie înlocuit la nivel local de Marco Hossl, senior vice president de vânzări internaţionale în cadrul Kaufland.

Fără să acorde vreun interviu sau să participe la vreo conferinţă de presă, Viman a preluat conducerea Kaufland România la doi ani de la deschiderea primului magazin şi a dus reţeaua la 102 de hipermarketuri şi vânzări de circa 1,9 miliarde de euro în acest an, reţeaua germană fiind liderul pieţei locale de retail. În Germania, executivul român va conduce din pri­măvară o companie de şapte ori mai mare, vânzările Kaufland în Germania ridicându-se în 2013 la 13,4 mld. euro. Vânzările magazinelor Kaufland din Germania şi România sunt sensibil egale, de aproximativ 19 mil. euro per unitate.

Prin această mutare, Viman va deveni cel mai puternic executiv român, ţinând cont de nivelul cifrei de afaceri de care este responsabil, şi va trebui să lupte într-o piaţă competitivă alături de grupurile Edeka, Aldi, Rewe şi Metro.

Viman este unul dintre cei mai discreţi manageri români, până în prezent neexistând nicio fotografie de presă cu el.

 

ZiarulFinanciar - 2014





Cel mai puternic executiv din comerţul local pleacă din fruntea Kaufland după ce în mandatul său retailerul a devenit lider de piaţă cu afaceri de 1,6 mld. euro şi peste 100 de hipermarketuri

 

Adrian Viman (43 de ani), directorul general al Kaufland România pleacă din companie la finalul acestui an financiar care se încheie la 28 februarie. Executivul român, unul dintre cei mai discreţi din piaţă, a venit în România în august 2006 ca director naţional de vânzări şi membru în bordul Kaufland România. El a preluat conducerea reţelei după circa zece luni.

În timpul mandatului lui Viman Kaufland a crescut puternic şi s-a extins la nivel naţional, devenind lider detaşat de piaţă cu afaceri de peste 1,6 mld. euro anul trecut.

La începutul anului 2007 compania avea o reţea de 31 de magazine pe când la finalul acestui an vor fi deschise 102 unităţi. Mai mult, în 2006 la final vânzările erau de doar 232 mil. euro, de şapte ori mai puţin decât la finalul anului trecut.

Locul său va fi luat de un expat, Marco Hossl, potrivit presei germane.

 

ZiarulFinanciar - 2014





Cine este românul din spatele "imperiului" Kaufland de pe piaţa locală

 

În spatele "imperiului" Kaufland pe piaţa locală stă românul Adrian Viman, unul dintre cei mai discreţi manageri din România. Viman sau omul fără chip (nu există nicio poză de-a sa) refuză să iasă în presă sau să vorbească despre businessul pe care îl conduce. El a venit în România în 2006 şi un an mai târziu a preluat conducerea Kaufland după ce anterior fusese director de vânzări în cadrul aceluiaşi lanţ.

De la venirea sa în funcţie, Viman, despre care se ştiu foarte puţine lucruri, a reuşit să dubleze vânzările şi să deschidă peste 40 de magazine.

Kaufland ţinteşte 100 de magazine în 2014

Adrian Viman, a preluat conducerea reţelei de magazine de la germanul Günter Grieb în anul 2007, fiind la momentul acela singurul român care conducea o reţea comercială internaţională. Mai mult despre predecesorul lui Viman puteţi citi pe Business Magazin.

În prezent nemţii au pe piaţa locală 77 de hipermarketuri cu politică de discount, dintre care şase deschise în 2012. În cei aproape şapte ani de prezenţă pe piaţă retailerul german a mizat pe o expansiune rapidă de circa zece magazine pe an.

Kaufland, care a intrat pe piaţa locală în 2005, a reuşit să acopere cea mai mare parte a judeţelor din România. Lan­ţul german este de departe cel mai extins lanţ de hipermarketuri din România - cu o reţea de aproximativ trei ori mai mare decât a concurenţilor de la Carrefour şi Real şi de circa zece ori mai mare decât a Cora şi Auchan. Diferenţa constă în faptul că magazinele au politică de discount - preţuri mai mici - şi suprafaţă mai redusă decât la concurenţă.

 

ZiarulFinanciar - 2012