Lucia Morariu - Eximtur

Lucia Morariu

Lucia Morariu conduce agentia de turism Eximtur din Cluj-Napoca, impreuna cu sotul sau Radu, una dintre cele mai mari companii de pe piata de profil. Lucia Morariu a fost secretar de stat in Ministerul pentru Interprinderi Mici si

Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, iar timp de doi ani, in perioada 2004 si 2006 a ocupat functia de presedinte al Patronatului ANAT. In perioada mandatului Luciei Morariu,a fost introdusa noua clasificare pentru statiuni care include existenta canalizarii si a iluminatului public.

 

Articole din presa:

 

Cele mai puternice femei din România: Lucia Morariu, Eximtur

Lucia Morariu conduce, împreună cu soţul său Radu, agenţia de turism Eximtur din Cluj-Napoca, una dintre cele mai mari companii de pe piaţa de profil.
Compania a avut vânzări mai mari cu 27% la vacanţele în străinătate în 2011, până la 9,6 milioane de euro, potrivit oficialilor companiei. Agenţia a trimis 30.000 de români în vacanţă în străinătate anul trecut. Creşterea numărului de turişti a dus şi la creşterea cifrei de afaceri cu 18% faţă de 2010. Lucia Morariu a fost secretar de stat în Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, iar timp de doi ani (2004-2006) a deţinut şi funcţia de preşedinte al Patronatului ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism). În perioada mandatului său la minister a fost introdusă noua clasificare pentru staţiuni, care include existenţa canalizării sau a iluminatului public, dar şi alte criterii sanitare pentru autorizarea staţiunilor.

BusinessMagazine - 2013

 

 

Povestea femeii care deţine cea mai mare agenţie românească de turism: "Când eram copil o vacanţă pe an la mare era un lux"

A deschis Eximtur cu 20 de ani în urmă şi a început cu o casă de bani de fier cumpărată de la reduceri şi un spaţiu închiriat pe datorie în holul unui hotel din Cluj-Napoca. În primul an de funcţionare a vândut chiar şi baterii auto, ulei de motor, centrale termice şi chiar tablouri. Lucia Morariu a ajuns între timp să deţină cea mai mare agenţie de turism cu capital românesc şi să conducă patronatul agenţiilor de turism.
În 1993, când a deschis agenţia, clujenii care intrau să cumpere vacanţe întrebau dacă biletul la mare este sigur şi dacă firma va mai funcţiona în acelaşi loc şi în toamnă. Lucia Morariu a început afacerea Eximtur cu 100 de dolari şi, atunci când a deschis, era una dintre foarte puţinele agenţii de turism private din Cluj şi din ţară.
„Parte din clienţi ne întrebau dacă e sigur biletul la mare cumpărat de la noi, alţii ne întrebau dacă sigur vom mai fi în aceeaşi locaţie şi în toamnă. Am avut noroc că toţi eram cunoscuţi ca persoane onorabile şi prietenii şi cunoştinţele din Cluj ne-au învestit cu încredere. Am avut noroc cu relaţiile cu hotelierii, care ne cunoşteau din activitatea noastră de până atunci - colegele şi asociatele mele au lucrat o viaţă în fostul OJT, iar eu înfiinţasem o agenţie de turism la fostul meu loc de muncă de la UJCOOP", îşi aminteşte Lucia Morariu. Cu toate acestea, crede că a avut noroc cu soţul surorii ei din Timişoara, care era deja comerciant şi i-a trimis marfă pentru desfacere în Cluj. Astfel, în primul an, Eximtur a vândut şi baterii auto, ulei de motor şi centrale termice, în paralel cu activităţile de turism.
"AM PRIMIT MARFA PE CREDIT ŞI NE-AM PUTUT CUMPĂRA BIROURI, CASĂ DE BANI DE FIER ŞI AM INVESTIT ÎN PUBLICITATE. Am avut mare noroc cu proprietarul hotelului Central Melody, care ne-a lăsat să funcţionăm în recepţia hotelului său, situat la kilometrul zero în Cluj şi asta ne-a ajutat să ne facem rapid vad şi clientelă", spune Lucia Morariu. Ea recunoaşte şi că a avut noroc cu faptul că în 1993, la Cluj, era în mare vogă Caritas, iar „oamenii aveau foarte mulţi bani şi veneau buluc„ să cumpere bilete la mare. „Serveam 100 de clienţi pe zi, munceam până noaptea, iar unii râdeau de noi că muncim prea mult în loc să depunem bani la Caritas şi să luăm după trei luni de opt ori mai mult. Am preferat să muncim şi nu să depunem banii la Caritas, am folosit altfel momentul acela, dar, în toamnă, aveam deja resurse să trăim până în sezonul următor din ceea ce acumulaserăm."
PRIMII BANI C ŞTIGAŢI I-A INVESTIT RAPID, chiar în vara anului 1993, într-un program informatic de gestiune a locurilor în hotelurile de pe Litoral. A fost o decizie bună şi inovatoare, crede Lucia Morariu, pentru că nu exista aşa ceva pe piaţă. „Toţi scriau biletele de mână şi ţineau evidenţa pe cearşafuri de hârtie. Noi ne-am crescut rapid productivitatea cu ajutorul programului informatic, iar investiţiile în tehnologie au rămas o prioritate pentru noi în toţi anii care au urmat", îşi aminteşte şefa agenţiei. Din păcate, colegii din fostul OJT au fost deranjaţi de prezenţa Eximtur pe piaţă şi, în toamnă, administratorul hotelului Central Melody, care avea atunci unitatea doar în locaţie de gestiune, a fost ameninţat că dacă nu dă afară din spaţiu agenţia nou înfiinţată, va pierde contractul.
„Am decis să plecăm de acolo şi am lucrat trei luni de acasă. O prietenă ne-a ajutat să intrăm într-un spaţiu - galerie de artă contra unei chirii modice şi gestionării în paralel a galeriei de artă. Vindeam servicii turistice, dar şi tablouri, vopsele şi diverse obiecte de artă. Până când şi de aici am fost daţi afară, pentru că nu ne mai doreau acolo", povesteşte Lucia Morariu.
O perioadă a încercat să găsească un spaţiu central în Cluj, fără de care, la acea vreme, o agenţie de turism nu avea nicio şansă. Până la urmă tot un prieten a ajutat-o, cu un spaţiu al unei coo-perative meşteşugăreşti, mic, îngust, în care abia încăpeau clienţii, dar foarte central. În doi ani a strâns bani şi a reuşit să cumpere un apartament la un parter de bloc. Au urmat agenţia din Timişoara, deschisă şi condusă de sora Luciei Morariu, Anca Lupu, şi agenţiile din Sibiu şi Baia Mare. După trei ani de la înfiinţare, Eximtur a devenit agenţia cu cele mai mari vânzări de pachete interne, loc pe care îl păstrează şi astăzi.
A URMAT SPECIALIZAREA ÎN V NZAREA DE BILETE DE AVION, apoi alegerea furnizorilor externi de marcă. Aşa a devenit Eximtur unul dintre primii parteneri din România ai World of TUI, după care a semnat parteneriate cu Neckermann/Thomas Cook, Dertour, ITS şi nu numai.
Între timp Eximtur s-a extins în mai multe oraşe, printre care şi Bucureşti, iar în 2010 a lansat conceptul de franciză. În doi ani, 11 agenţii din ţară, cu diverşi proprietari, au ajuns să poarte numele Eximtur. Astăzi, Eximtur deţine o reţea de 25 de agenţii în oraşele Bucureşti (trei), Cluj (trei), Timişoara (trei), Sibiu, Arad, Oradea, Baia Mare, Suceava, Constanţa, Mediaş, Iaşi, Alba Iulia, Târgu-Mureş, Craiova, Bistriţa, Galaţi, Braşov, Brăila şi Piteşti, dar şi o agenţie online, Fly.ro. „În jur de 130 de colegi îşi desfăşoară activitatea în companie, avem peste 20 de copii care s-au născut în Eximtur şi mai avem şi alţii pe drum. Aici s-au închegat familii, s-au născut şi au crescut copii, unii dintre copiii noştri lucrează pentru noi, iar alţii au plecat spre alte domenii.„ Printre planurile de viitor se numără mai multe proiecte de dezvoltare în zona IT, un sistem de gestiune a clienţilor şi un serviciu de export web date din softul de gestiune pentru partea de turism intern. Întrebată dacă ar vinde agenţia, Lucia Morariu nu respinge ideea. „Orice se poate vinde în lumea asta, dar deocamdată nu este o prioritate. Dimpotrivă, dorim să ne consolidăm şi reţeaua.„ Cifra de afaceri a crescut constant în ultimii ani, chiar dacă de ceva vreme Eximtur a mai renunţat la volumele pe litoral, scoţând din ofertă o serie de hoteluri cu grad de confort redus. „N-am mai putut să vindem chiar orice, chiar dacă era ieftin, clienţii noştri deja au început să aibă pretenţii şi dacă păstram în ofertă hotelurile de o stea puneam totuşi o notă negativă asupra imaginii companiei."
Chiar dacă de multe ori a trecut prin momente dificile, Lucia Morariu nu s-a gândit niciodată să renunţe la afacere. „Nu, pentru că nu mi-am permis, n-am avut timp. A fost la început foarte greu, dar atunci eram tineri, nu se punea problema să renunţăm, iar mai târziu eram cu prea mulţi după noi. E un domeniu în care ştii când începi, dar nu ştii când termini. De business vorbesc, nu neapărat de turism„, a explicat ea. Pentru Lucia Morariu, şefa celei mai mari agenţii de turism, o zi de lucru nu are nimic din romantismul cu care ar crede cei din afara domeniului că este înconjurată activitatea din turism. După ce a fost aleasă în martie şefa Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), programul i s-a încărcat şi mai mult. O zi de lucru clasică este concentrată în primul rând pe analiză de rapoarte şi date financiare, corespondenţă pentru agenţie şi mai multă corespondenţă de la ANAT. Pe adresa ANAT primeşte cam 5.000 de e-mail-uri pe săptămână. „Analiză foarte multă de rapoarte, de cifre, de target, de încadrare în bugete, planificări, sisteme de stimulare a agenţilor, cam aşa arată o zi de muncă obişnuită", spune ea.
ÎN TIMPUL LIBER, Lucia Morariu citeşte, se plimbă, iese cu prietenii sau găteşte. Ce găteşte? „Lucruri simple, mâncare naturală. Ştiu să fac diverse supe şi ciorbe, cu cartea de bucate, tot felul de preparate. Mă relaxează treaba asta.„ Deşi mulţi s-ar gândi că viaţa unui proprietar de agenţie de turism e plină de vacanţe, Lucia Morariu spune despre cei care lucrează în turism şi mai ales în agenţii că merg mai puţin în vacanţă decât alţii. „Eu merg în mod deosebit în Grecia, la mare, cu familia bineînţeles, cu fetiţa cea mică. O vacanţă pe an la mare şi-o vacanţă pe an în Austria la schi. Fetiţa mică are 12 ani, iar cea mare are 29 de ani„, a adăugat ea. În timpul liber citeşte, în general, cărţi poliţiste.
LUCIA MORARIU CREDE CĂ PENTRU EA A FOST O ŞANSĂ SĂ FIE ANTREPRENOR ŞI SĂ FACĂ O AFACERE PE CARE SĂ O CONDUCĂ, mai ales că nu a fost o disciplinată niciodată şi nu a avut „fericirea„ de a avea şefi. „Probabil că mi-ar fi fost greu să mă integrez într-un sistem din acesta, de altă natură. A fost şansa care mi-a dat posibilitatea să fac nişte lucruri în viaţă, pe care sigur nu le-aş fi făcut dacă nu eram antreprenor.„ Ea spune că afacerile i-au dat posibilitatea să îşi trimită copiii de două ori pe an în vacanţe, fără niciun fel de rezerve, şi să o ducă pe mama sa în vacanţe în străinătate, în locuri în care ea nu se gândea că o să-şi permită. „Eu sunt dintr-o familie de oameni modeşti, care a trăit destul de restrictiv din punct de vedere material acasă. Nu pot să spun că n-am avut ce mânca, dar oricum, trei copii, mama profesoară, tata arhitect. Pentru noi era un lux o vacanţă pe an la mare."

BusinessMagazine - 2013

 

 

Lucia Morariu de la Eximtur va fi noul preşedinte al ANAT

Lucia Morariu, proprietarul agenţiei de turism Eximtur şi fost secretar de stat pe turism în guvernarea Tăriceanu, va fi începând de vineri noul preşedinte al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), urmând să o înlocuiască pe Corina Martin, al cărei mandat expiră.
Lucia Morariu, proprietarul agenţiei de turism Eximtur şi fost secretar de stat pe turism în guvernarea Tăriceanu, va fi începând de vineri noul preşedinte al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), urmând să o înlocuiască pe Corina Martin, al cărei mandat expiră. Lucia Morariu (foto), care a mai fost preşedinte al ANAT în urmă cu aproape zece ani, este singura care şi-a depus candidatura la şefia asociaţiei. Sesiunea de depunere a candidaturilor s-a încheiat la finele lunii februarie. Pentru ca preşedintele asociaţiei să poată fi validat, la şedinţa ANAT de vineri trebuie să fie prezenţi peste 10% din cei aproximativ 600 de membri. „M-am gândit să candidez pentru că se simţea nevoia de un pic de echilibru în asociaţie. Au insistat câţiva colegi de la firme importante, care consideră că stilul meu mai procedural ar fi potrivit în perioada asta şi se simte nevoie de puţină intervenţie pe partea de legislaţie", a declarat Lucia Morariu. Ea a spus că ANAT va insista asupra modificării legislaţiei pe „zona de călătorii", pentru că piaţa este foarte dezorganizată.

BusinessMagazine - 2013

 

 

100 cele mai puternice femei din business - Astăzi: Lucia Morariu, Eximtur

Lucia Morariu conduce, împreună cu soţul său, Radu, agenţia de turism Eximtur din Cluj-Napoca, una dintre cele mai mari companii de pe piaţa de profil.
Compania a avut vânzări mai mari cu 27% la vacanţele în străinătate anul trecut, până la 9,6 milioane de euro, potrivit oficialilor companiei. Agenţia a trimis 30.000 de români în vacanţă în străinătate anul trecut. Creşterea numărului de turişti a dus şi la creşterea cifrei de afaceri cu 18% faţă de 2010. Eximtur a deschis în acest an cinci agenţii de turism în franciză, ajungând astfel la o reţea naţională de 21 de unităţi. Agenţiile care au preluat franciza Eximtur au fost deschise în oraşele Alba Iulia, Târgu-Mureş, Bistriţa, Craiova şi Bucureşti. Eximtur a ajuns astfel la o reţea de 21 de agenţii, dintre care 14 proprii şi 7 în franciză. Lucia Morariu a fost secretar de stat în Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, iar, timp de doi ani (2004-2006), a fost preşedinte al Patronatului ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism). În perioada mandatului său la minister a fost introdusă noua clasificare pentru staţiuni, care include existenţa canalizării sau a iluminatului public, dar şi alte criterii sanitare pentru autorizarea staţiunilor.
BUSINESS Magazin: Cât de greu îşi croieşte o femeie drumul în lumea de business?
Lucia Morariu, Eximtur: La fel de greu ca şi un bărbat.
BUSINESS Magazin: E mai uşor sau mai greu să te impui ca lider, fiind femeie?
Lucia Morariu, Eximtur: Nu cred că este mai uşor sau mai greu, nu depinde de sex, ci de calităţile de lider.

BUSINESS Magazin: Cum v-aţi caracteriza stilul de conducere şi/sau de creare a unei afaceri?
Lucia Morariu, Eximtur: Relativ centralizat şi extrem de procedural.
BUSINESS Magazin: Care sunt calităţile feminine care ajută în business?
Lucia Morariu, Eximtur: Tenacitatea, mintea organizată, atenţia pentru detalii şi pragmatismul.
BUSINESS Magazin: Branduri preferate: parfum, haine, accesorii.
Lucia Morariu, Eximtur: Amarige, Steilmann.
BUSINESS Magazin: Destinaţii de vacanţă preferate
Lucia Morariu, Eximtur: Grecia, Croaţia.
BUSINESS Magazin: Cum împăcaţi cariera cu viaţa de familie?
Lucia Morariu, Eximtur: Echilibrat, cu atenţie deosebită faţă de activitatea şi programul fiicei noastre cele mici care are doar 11 ani.
BUSINESS Magazin: Carte, muzică, film: ce preferaţi?
Lucia Morariu, Eximtur: Carte: literatura SF, poliţistă, aventuri. Film : idem. Muzică: Pink Floyd.

BusinessMagazine - 2012

 

 

Eximtur: Anul acesta am preferat să ne securizăm încasările. Riscul de neplată va fi ridicat şi anul viitor

Agenţia de turism Eximtur din Cluj-Napoca, una dintre cele mai mari firme de profil din piaţa locală, a finalizat primele nouă luni din acest an cu afaceri de 135 mil. lei (circa 30 mil. euro), cu numai 1% în plus faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Acesta este cel mai mic ritm de creştere înregistrat de companie în ultimii trei ani. Totodată, marja de profit este în scădere, potrivit reprezentantei agenţiei, care nu a precizat valoarea exactă.
„Pe turism extern am avut o creştere cu doar 1%, pe ticketing (vânzare de bilete de avion - n. red.) şi business travel (călătorii în interes de afaceri - n.red.) am avut stag­na­re", a declarat Lucia Morariu, care con­tro­lea­ză agenţia de turism Eximtur alături de soţul ei Radu Morariu. Furnizarea de ser­vicii pentru clienţi com­panii, respectiv organizarea de eveni­men­te (seminarii, conferinţe), bilete de avion, servicii de caz­a­re, contribuie cu peste ju­mătate la vânzările agenţiei, potrivit Luciei Morariu.
Familia Morariu a deschis agenţia de turism în 1993 la Cluj, primii bani câştigaţi fiind investiţi într-un program informatic de ges­tiune a locurilor în hotelurile de pe lito­ra­lul românesc. Dezvoltarea afacerii din tu­rism a continuat, Eximtur ajungând în pre­zent la o reţea de 26 de agenţii de turism proprii şi în franciză în cele mai importante oraşe din ţară. „Anul acesta am preferat să ne secu­ri­zăm încasările. Nu am acceptat contracte cu plata la 90-120 de zile. Decât să vând aşa doar pentru a face cifră de afaceri, mai bine con­solidez cifra de afaceri", subliniază Lucia Morariu.

ZiarulFinanciar - 2013

 

 

Lucia Morariu, preşedintele ANAT: Tichetele de vacanţă trebuie reintroduse. Pot stimula creşterea turismului intern

Lucia Morariu, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), susţine că tichetele de vacanţă ar trebui reintroduse deoarece acestea pot stimula creşterea turismului intern şi reducerea evaziunii fiscale.
""Tichetele de vacanţă vin doar cu avantaje. Angajaţii vor putea să le folosească doar pentru vacanţele în ţară şi astfel va fi impulsionat turismul intern. Primele de vacanţă ce se mai acordă la unele firme în prezent ar putea să fie înlocuite cu tichete de vacanţă"", a spus Lucia Morariu.
Tichetele de vacanţă au fost introduse în 2009, prin ordonanţă de urgenţă, pentru angajaţii din sectorul public şi privat.
La un an de la lansarea lor aproape 20.000 de angajaţi au primit acest produs, volumul de emisie fiind estimat la 5 milioane de euro.
Ulterior, însă, în contextul crizei economice, prin legea bugetului pe 2010 instituţiilor publice li s-a interzis să mai acorde angajaţilor atât tichete cadou şi de masă, cât şi tichete de vacanţă. Interdicţia a fost prelungită suuccesiv pentru următorii ani. Guvernul estima în 2009 că aproximativ 100.000 de angajaţi ar putea beneficia de tichete de vacanţă în acel an, iar scutirile la impozite prevăzute de lege ar fi redus cu 36 de milioane de lei încasările la bugetul de stat.

ZiarulFinanciar - 2013

 

 

Lucia Morariu, Eximtur: Am început să simţim reticenţa faţă de călătoriile în străinătate

Lucia Morariu, şefa agenţiei de turism Eximtur din Cluj-Napoca, spune că deprecierea leului a dus la creşterea preţului deplasărilor în străinătate, care se va simţi în cererea pe segmentul de business travel, dar şi pe vacanţe.
"Evoluţia cursului se vede şi în preţul vacanţelor. Deja simţim o reticenţă a companiilor faţă de călătoriile în străinătate pentru care trebuie să plătească mai mult", a spus ea.
Moneda naţională a fost cotată ieri la un curs 4,56 lei/euro, după ce în ultimele două săptămâni leul s-a depreciat cu 2,5% pe fondul turbulen­ţe­lor politice.
"Am avut în primul se­mestru o creştere cu 18% a încasărilor, până la aproape 20 de milioane de euro. În partea a doua a anului aştept o creştere cu doar 5% pe fondul instabilităţii politice, dar şi din cauză că vacanţele de vară au fost cumpărate în prima parte a anului prin programul de rezervări timpurii", a mai spus reprezentantul Eximtur.
Din vânzarea de bilete de avion şi business travel compania a obţinut o cifră de afaceri de 10 milioane de euro în prima parte a anului, cu 19% mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Din vânzarea de vacanţe externe, agenţia a încasat 5,9 milioane de euro, în creştere cu 14% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2011. Valoarea medie a pachetului pe turist a fost de 375 de euro, mai mare cu 5% faţă de media anului trecut. Circa 16.000 de români au călătorit cu Eximtur în străinătate.
Din vacanţe interne agenţia a încasat aproape 3,74 milioane de euro, 30.000 de turişti achiziţionând servicii turistice de la Eximtur în prima jumătate a anului. Valoarea medie a pachetului de servicii a fost de 121 euro pe turist, în creştere cu 9% faţă de valoarea medie a anului 2011.
"În ani electorali românii îşi fac mai mult vacanţele în ţară, când am făcut bugetul pe anul acesta am luat în calcul acest lucru. Se întâmplă ceea ce am intuit ca un specific deja al anilor electorali în România. Creşterea la plecările pe destinaţii externe se calmează, românii călătoresc mai mult pe destinaţii interne, îndeosebi pe litoralul românesc", a transmis Lucia Morariu.

ZiarulFinanciar - 2012

 

 

Sefa Eximtur: În semestrul doi vom avea o creştere cu 5% faţă de 15% în S1 din cauza instabilităţii politice

Lucia Morariu, şefa agenţiei de turism Eximtur, a declarat că pe fondul instabilităţii politice aşteaptă în semestrul doi o creştere a încasărilor cu doar 5% faţă de 15% în primul semestru, care a inclus şi perioada vacanţelor.
"Vor fi mai atente companiile la deplasările în interes de business în străinătate, mai ales că această instabilitate politică, a dus la creşterea euro. Asta înseamnă că deplasările în străinătate sunt mai scumpe", a spus ea.
În prima jumătate a anului, Eximtur, una din cele mai mari agenţii locale, a avut o cifră de afaceri de 19,8 milioane de euro, mai mare cu 18% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Din vânzarea de bilete de avion şi business travel compania a obţinut o cifră de afaceri de 10 milioane de euro, cu19% mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Din vacanţe externe a încasat 5,9 milioane de euro iar din cele interne aproape 3,74 milioane de euro.

ZiarulFinanciar - 2012

 

 

Eximtur: Am vandut sejururi de 19.000 de euro pe tichete de vacanta

Compania Eximtur, unul dintre cei mai mari tour-operatori de pe piata locala, a vandut sejururi in valoare de aproape 19.000 de euro (80.000 de lei) pe tichete de vacanta, in perioada 15 mai-15 iunie anul acesta.

"Majoritatea turistilor care au venit cu tichete de vacanta au cumparat in principal sejururi la mare, pretul mediu al unui pachet de cinci zile fiind de 1.300 de lei. Au fost si turisti care au ales statiuni balneare si de munte", a declarat Lucia Morariu, directorul general al companiei.
Agentia de turism Eximtur a incheiat contracte cu sase din cei noua emitenti de tichete de vacanta.

"Toate agentiile Eximtur din tara accepta plata cu tichete de vacanta de la Romticket, Accor Services, Sodexo, Cheque Dejeuner, Bluticket si Tichet Plus", a spus Morariu, care a mai adaugat ca urmeaza sa incheie si cu ceilalti trei emitenti contracte.

Pretul vacantelor platite cu tichete de vacanta este mai mic cu aproape 9% decat a sejururilor din cataloage sau afisate pe site, potrivit reprezentantilor companiei. Eximtur, detinuta de familia Morariu, a rulat anul trecut afaceri de 40 de milioane de euro, din care mai mult de jumatate din incasari au provenit din vacantele vandute in Romania.

ZiarulFinanciar - 2009

 

 

Eximtur a revizuit in crestere estimarile pentru vanzarile din 2009

Conducerea agentiei de turism Eximtur si-a modificat previziunile pentru anul in curs, estimand o crestere cu 10% a vanzarilor. Eximtur a incheiat anul 2008 cu o cifra de afaceri de 40,5 mil. euro. Conform managementului companiei, principala sursa de crestere este reprezentata de vanzarile de bilete de avion.

Agentia de turism Eximtur, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata de profil, controlata de familia Morariu din Cluj, a vandut de la inceputul anului pachete turistice pentru sezonul de vara de peste 1,5 mil. euro (6,5 mil. lei). Cele mai cautate zone turistice pentru vacantele de vara sunt, potrivit reprezentantilor Eximtur, litoralul si statiunile balneoclimaterice - pentru intern, iar in strainatate - Bulgaria, Croatia, Spania, Italia, Grecia si Turcia.
„Eximtur este o agentie specializata pe turismul intern, astfel ca majoritatea clientilor nostri opteaza pentru litoralul romanesc, pe locul doi aflandu-se statiunile balneoclimaterice, urmate de cele montane si pensiunile agroturistice. Pentru turismul extern, una dintre cele mai ieftine destinatii este Bulgaria, iar cele mai scumpe pachete turistice vandute sunt pentru Dubai'', a declarat pentru ZF Transilvania Lucia Morariu, director general Eximtur.
Compania Eximtur a realizat in primul trimestru din acest an o cifra de afaceri de aproximativ 4,9 mil. euro (20,57 mil. lei), in scadere fata de perioada similara de anul trecut, cand vanzarile agentiei de turism au ajuns la peste 6 mil. euro (aproximativ 21,34 mil. lei).
Agentia de turism Eximtur a incheiat anul 2008 cu o cifra de afaceri de 40,5 mil. euro, compania revizuindu-si deja in sens pozitiv previziunile pentru anul acesta, estimand o crestere cu 10% a vanzarilor pana la valoarea de peste 44,5 mil. euro, pe baza lansarii unui nou site in luna februarie a acestui an. La inceputul lui 2009, compania declara ca nu prevede cresteri ale cifrei de afaceri in acest an. Eximtur a incheiat anul 2007 cu o cifra de afaceri de 35 mil. euro
„Prin natura activitatii desfasurate de compania noastra, rezultatele din primele trei luni ale anului sunt, de regula, nerelevante. Pentru acest an, mizam pe o crestere a vanzarilor online. Recent, am lansat un site nou, toate produsele de turism intern fiind prezentate in site, precum si cea mai mare parte a produselor de turism extern. Avem un sistem de plata on-line, prin card, care pana acum are succes la achizitionarea biletelor de avion si ne dorim ca in urmatoarea perioada de timp acest sistem sa fie folosit si de catre cei care isi achizitioneaza pachete turistice'', spune Lucia Morariu
Potrivit reprezentantilor companiei,cresterea cifrei de afaceri Eximtur in acest an va fi data in principal de cresterea vanzarilor online.
Conducerea companiei Eximtur spune ca destinatiile preferate de clientii agentiei pentru vacantele de Paste au fost statiunile balneoclimaterice Baile Felix, Sovata, Baile Herculane, Calimanesti-Caciulata, statiunile montane de pe Valea Prahovei, litoralul Marii Negre, iar in strainatate cele mai multe pachete turistice vandute au fost in Croatia, Austria, Ungaria, Egipt, Dubai, Republica Ceha, Franta, Turcia, Tunisia si Bulgaria. In total, pentru vacantele de Paste Eximtur a vandut pachete turistice de 251.315 lei.
Agentia Eximtur opereaza in momentul de fata prin 12 agentii proprii in orasele Arad, Baia Mare, Bucuresti, Cluj-Napoca, Oradea, Sibiu, Suceava si Timisoara. Cea mai mare parte a veniturilor au fost aduse anul trecut din vanzarea de bilete de avion (respectiv 45%), aproximativ 25% au fost obtinute din turismul intern si inca 25% din turismul extern, iar restul de 5% din alte servicii. Anul trecut, Eximtur a deschis trei noi agentii, doua dintre acestea fiind in orase in care compania era deja prezenta.
„Anul acesta nu vom mai deschide agentii proprii, am lansat un site cu toate facilitatile de plata prin care sa ne adresam unui segment diferit de public, in special oamenilor care dispun de mai putin timp liber'', a spus directorul general Eximtur.
Potrivit reprezentantilor companiei, in vederea consolidarii pozitiei Eximtur pe piata, acestia intentioneaza marirea programului de lucru al agentiilor sau diversificarea ofertei de destinatii. Astfel, pentru anul acesta compania a inclus in oferte pachete de vacanta ce includ croaziere la preturi mai mici cu pana la 20% fata de anul trecut.
„In luna aprilie, o croaziera de sapte zile pe Mediterana, care include orasele Napoli, Palermo, Mallorca si Marsilia, se vindea cu 1.100 de euro de persoana, fata de 1.389 de euro anul trecut, a afirmat directorul general Eximtur.
Agentia de turism Eximtur a realizat in luna februarie a acestui an venituri de aproximativ 180.000 de euro din pachetele de vacanta pe litoralul romanesc si statiunile balneare vandute "la reduceri", valoare dubla fata de aceeasi perioada a anului trecut, insa cu o marja a profitului care a scazut la jumatate pe pachet.
„Cu toate ca clientii nostri sunt interesati in primul rand de vacantele cu preturi reduse, se inregistreaza in momentul de fata si o crestere a cererii pentru statiunile balneare, datorita reducerilor din cadrul programelor de inscrieri timpurii. In statiunile balneare s-au realizat investitii in dotarea hotelurilor conform normelor internationale, un exemplu in acest sens fiind Hotelul International din Felix sau hotelul Sovata'', spune Lucia Morariu.
In total, agentiile de turism au vandut peste 12.000 de pachete turistice pe destinatiile din tara, in valoare de peste 2,8 milioane de euro, in programul national de inscrieri timpurii, prin care se ofera reduceri de pana la 30% din pretul standard, daca se rezerva vacanta in avans. Aproximativ 250 de unitati de cazare - hoteluri, vile, pensiuni turistice - s-au inscris in acest program prin care se ofera pachete de vacanta la reducere.
Agentia de turism Eximtur s-a lansat pe piata in anul 1993, iar potrivit informatiilor furnizate de companie, investitia initiala a fost de aproximativ 100.000 de lei vechi. Echipa Eximtur numara anul trecut 91 de persoane, agentia clujeana fiind al treilea operator de pe aceasta piata, dupa Happy Tour, controlata de fondul de investitii GED, si Paralela 45, detinuta de omul de afaceri Alin Burcea.

ZiarulFinanciar - 2009

 

 

Morariu: Dezvoltarea imobiliara va fi inlocuita de industria turismului

Criza economica si financiara internationala nu va afecta anul viitor turismul romanesc, in conditiile in care turistii romani vor prefera vacantele de scurta durata, iar cei din tarile vecine vor continua sa vina in Romania, a declarat secretarul de stat in Ministerul pentru IMM, Lucia Morariu. "Pana la sfarsitul acestui an nu cred ca vom inregistra diferente semnificative fata de cifrele la care ne asteptam, respectiv o crestere de 5-6% a circulatiei turistice in Romania. Cu prudenta, nici anul viitor nu se vor intampla din punctul de vedere al circulatiei turistice lucruri extraordinare, in conditiile in care principalele piete-sursa de turisti pentru Romania sunt cele din Europa", a declarat secretarul de stat in Ministerul pentru IMM, Comert si Turism, Lucia Morariu, care a precizat ca dezvoltarea imobiliara va fi inlocuita de industria turistica in perioada urmatoare. "Dupa ce nebunia imobiliara se va sfarsi, marii investitori se vor orienta spre turism, pentru ca hotelurile sunt utile in orice perioada, pentru ca aceasta industrie este una stabila si suficient de profitabila pe termen lung", a adaugat secretarul de stat.

ZiarulFinanciar - 2008

 

 

Lucia Morariu, Eximtur: Lansam pachete de weekend pentru a compensa numarul mic de vacante pe litoral

Compania Eximtur, unul dintre principalii tour-operatori de pe piata din Romania, a inregistrat anul trecut o scadere de 28% a veniturilor realizate din pachete turistice interne, pana la aproximativ 24% in totalul cifrei de afaceri.
"Vom incerca sa compensam aceasta scadere a volumului vacantelor pe litoral, prin lansarea unor pachete turistice de weekend, destinate in principal clientilor din Bucuresti si din zonele mai apropiate de Marea Neagra", a declarat Lucia Morariu, presedintele Eximtur.
Morariu a mai spus ca singura divizie pentru care in 2007 nu vor exista cresteri importante va fi turismul intern, pe acest segment presedintele Eximtur estimand o stagnare la nivelul anului trecut. "Multi turisti romani sau straini ocolesc litoralul nostru, principalele motive fiind nivelul scazut al calitatii serviciilor si infrastructura, care nu este foarte accesibila", a argumentat ea.
Daca turismul intern va stagna in acest an, principala sursa de dezvoltare a turismului va fi data de cresterea atractivitatii tarii noastre pentru turistii occidentali.
"Dupa aderarea la Uniunea Europeana, Romania a devenit mult mai interesanta pentru vestici, atat pentru cei care vor sa faca afaceri in zona, cat si pentru cei care vin in scop turistic. In acest moment, orasul Sibiu este foarte cautat ca destinatie turistica, in timp ce pentru Bucuresti avem cereri tot mai mari din partea oamenilor de afaceri", a declarat pentru ZF Transilvania, Lucia Morariu.
Integrarea europeana si evenimentele legate de manifestarile Sibiu - capitala culturala europeana au inceput sa genereze schimbari importante mai ales pe domeniul incoming si pe zona turismului de business. Inca din primele saptamani ale acestui an activitatea de ticketing a inregistrat o crestere de 20%, iar aparitia unor noi companii aeriene low-cost va accentua aceasta directie.
"Pe langa companiile aeriene clasice care sunt prezente pe piata din Romania, in ultimii doi ani au intrat pe piata companiile low-cost, care se extind si pe alte zone in afara de Capitala. In plus, noi companii aeriene low-cost si-au anuntat intentia de a se lansa pe piata locala, ceea ce va genera o oferta mai larga si implicit, mai ieftina", a precizat Morariu.
Potrivit informatiilor furnizate de Eximtur doar in primele zile din ianuarie, activitatea de ticketing a inregistrat o crestere de 20%, fata de aceeasi perioada a anului trecut, cele mai multe cereri de bilete venind din partea oamenilor de afaceri, dar si din partea romanilor care vor sa emigreze. Ticketing-ul reprezinta 51% din cifra de afaceri a companiei si, conform propriilor estimari, Eximtur este al treilea jucator in piata pe acest segment.
Reprezentantii companiei Eximtur preconizeaza pentru anul in curs o cifra de afaceri de 33 de milioane de euro, valoarea reprezentand o crestere de 25% fata de 2006, cand acest indicator s-a cifrat la aproximativ 27 de milioane de euro.
Preferintele romanilor pentru destinatiile externe s-au vazut anul trecut mai ales in cresterea sectorului de outgoing. Pentru Eximtur, acest segment a crescut cu 60% anul trecut, iar ponderea acestei divizii s-a majorat de la 15,5% pana la 20% in totalul cifrei de afaceri.
Pentru 2007, conducerea Eximtur estimeaza o crestere de cel putin 30% a acestui domeniu, ca urmare a imbunatatirii nivelului de trai, dar si ca rezultat al evolutiei calitative si cantitative a pachetelor de turism extern.
In 2006, compania Eximtur a realizat o crestere generala de 30% a cifrei de afaceri fata de 2005. Tot anul trecut, agentia de turism clujeana a inregistrat o dublare a vanzarilor de pachete ale grupului TUI, depasind nivelul de doua milioane de euro, in conditiile in care numarul de turisti care au ales aceste sejururi a crescut cu aproape 99%. Peste 5.100 de romani au cumparat sejururi ale concernului TUI prin intermediul Eximtur. Din punct de vedere al destinatiilor, cele mai mari cresteri au fost consemnate de Grecia (160%), Spania (159%), Thailanda (97%), Turcia (56%).
"Evolutia generala a activitatii s-a datorat extinderii numarului de clienti pe pietele noastre traditionale din Transilvania si Banat, dar si cresterii activitatii noastre din Bucuresti, cu peste 80% anul trecut", a precizat Lucia Morariu. Ca o consecinta a dezvoltarii din Capitala, Eximtur va deschide la sfarsitul acestei luni cea de-a doua agentie in Bucuresti.
Planurile de extindere vizeaza, de asemenea, inaugurarea, la sfarsitul acestui an, a celei de-a doua agentii din Cluj-Napoca. Eximtur detine in prezent, 8 agentii proprii, in Cluj, Bucuresti, Oradea, Sibiu, Baia Mare, Arad si doua in Timisoara, iar la nivel national 450 de agentii de turism revand produsele tour-operatorului clujean.
Tot la inceputul acestui an, conducerea companiei intentioneaza sa demareze dezvoltarea diviziei de vanzari online, iar in acest scop, in februarie, va fi lansat un nou modul prin care clientii Eximtur vor putea sa realizeze rezervari si plati pentru pachetele turistice.
"In acest moment doar 1% din vanzarile noastre sunt realizate online, insa in perioada urmatoare vizam o dezvoltare importanta pe acest segment. Pana acum in Romania erau putini cei care utilizau carti de credit pentru a achizitiona diverse produse, astfel ca o dezvoltare in acest sens nu a fost necesara", a marturisit Morariu.
Compania Eximtur este unul din principalii tour-operatori de pe piata locala. Compania s-a lansat pe piata in 1993 si, potrivit informatiilor furnizate de presedintele Eximtur, investitia initiala a fost de aproximativ 100.000 de lei vechi. In prezent, echipa Eximtur numara 91 de persoane.

ZiarulFinanciar - 2007

 

 

Lucia Morariu: Cresterea economica nu s-a resimtit in turism, sumele alocate vacantelor au scazut

Cresterea inregistrata la sase luni in economia romaneasca nu s-a simtit in domeniul turismului, unde sumele alocate pentru vacante, atat pe destinatii interne, cat si externe, au scazut, a declarat pentru wall-street.ro Lucia Morariu, sefa agetiei de turism Eximtur si presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT).
Vrei un job mai bun? Actualizeaza-ti CV-ul si aplica pe eJobs
"Cresterea economica nu s-a simtit in turism, unde consumul a continuat sa scada. Probabil aceasta crestere se bazeaza pe exporturi, nu pe consum", a spus Morariu.
Potrivit acesteia, romanii au cumparat in 2013 vacante in special prin programe care ofera reduceri, precum Inscrieri Timpurii (intern) si early booking (extern), pentru extrasezon.
"Cele mai multe vacante s-au vandut la inceput de an pentru ca au fost programele Inscrieri Timpurii si early booking, insa ulterior, incepand cu luna iunie, avem scaderi atat pe intern, cat si pe extern la valoarea medie a pachetului de vacanta", a explicat Lucia Morariu.
Valoarea medie a sumei alocate de turisti pentru vacantele interne s-a ridicat la 602 lei, iar sumele cheltuite pentru vacantele in strainatate au fost in medie de 1.571 lei in primele 6 luni ale acestui an.
In plus, ea a adaugat ca o redresare in domeniul turismului va avea loc cand vor creste veniturile generale ale romanilor, iar un prim pas pentru atingerea acestui obiectiv ar putea fi cresterea gradului de colectare a veniturilor la buget.
"Ca industrie stam pe loc. (...) Jumatate din companiile din turism platesc la negru sau la gri taxele salariale, iar la nivel general colectarea de taxe si impozite este o problema. Cand se va face ordine in ceea ce priveste colectarea atunci ne vom putea gandi la o revigorare", a mai precizat Lucia Morariu.
Produsul intern brut al Romaniei a crescut in prima jumatate a acestui an cu 1,7% fata de aceeasi perioada a anului trecut, atat pe serie bruta cat si pe serie ajustata sezonier, conform primelor estimari al Institului National de Statistica.

wall-street - 2013

 

 

Morariu (Eximtur): 2013 este un an imprevizibil. Ne pregatim pentru un eventual nou val de criza

Agentia de turism Eximtur targeteaza in 2013 mentinerea cifrei de afaceri si a profitului la valorile inregistrate anul trecut, in contextului unui an 2013 pe care sefa companiei, Lucia Morariu, il considera complicat si imprevizibil. Citeste despre planurile de extindere ale companiei in acest an intr-un interviu acordat Wall-Street.ro.
Iti doresti o vila de lux pe malul lacului Snagov?
Eximtur a inregistrat in anul 2012 o cifra de afaceri de peste 34 milioane de euro si un profit de 470.000 euro, dupa ce in anul anterior compania a rulat afaceri de 31,9 milioane de euro si a castigat 467.000 euro, potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului Finantelor Publice.
Cum este impartita cifra totala de afaceri a companiei:
- activitatea de business travel si rezervare/vanzare bilete de avion a reprezentat 53%, respectiv peste 18 milioane euro;
- vanzarile de servicii turistice in strainatate au reprezentat 29% (10 milioane euro);
- vanzarile de servicii turistice in Romania au reprezentat circa 18%(peste 6 milioane euro).
Tot in 2012, Eximtur a inregistrat circa 70.000 de clienti pentru servicii de business travel si bilete de avion, circa 27.000 de turisti pentru destinatii externe si peste 55.000 de turisti pentru destinatii in Romania.
Lucia Morariu a adaugat ca in 2012 agentia pe care o conduce a inregistrat o crestere de 30% a vanzarilor pentru destinatiile interne, 9% a destinatiilor externe, iar activitatea de business travel si rezervare bilete de avion a avut un avans de 13%.
"Cresterea sectorului turism intern este in accord cu cresterea generala de interes pentru destinatii interne inregistrata la nivelul intregii tari, datorata in special conditiilor excelente de vreme calda si chiar caniculara, precum si finalizarii acceselor catre litoral. Avansul scazut al destinatiilor externe a fost generat de diminuarea interesului pentru tari precum Egipt sau Tunisia, pe fondul problemelor politice. In ceea ce priveste partea de corporate, anul electoral a determinat o oarecare prudenta din partea companiilor client in a-si creste in mod esential bugetele de calatorie", a explicat Lucia Morariu.
Unde au mers romanii in 2012
Pricipalele destinatii externe alese de romani in 2012 au fost Turcia, Grecia, Spania, Bulgaria, Austria, Italia, Franta si Egipt, destinatii pentru care au alocat in medie peste 1.600 de lei pentru un pachet achizitionat.
In tara, romanii au ales sa mearga in Mamaia, Eforie Nord, Saturn, Jupiter, dar si Baile Felix, Sovata, Baile Herculane, Predeal sau Poiana Brasov, pentru care au platit in medie 515 lei de persoana.
2013 sub semnul intrebarii

"Anul 2013 a inceput bine din punct de vedere al vanzarilor pachetelor de vacanta, cu un avans de circa 20% pe destinatii interne, fata de aceeasi perioada a anului 2012, cat si pentru destinatii externe, cu o crestere de peste 15%. Aceste cresteri se datoreaza in principal programelor Inscrieri Timpurii si Early Booking, care ofera clientilor reduceri de pana la 30%", a precizat Morariu.
Ea a adaugat ca in 2013 a crescut interesul pentru astfel de programe, insa clientii corporate au ramas prudenti cand vine vorba de bugete.
"Fata de aceeasi perioada a anului 2012 simtim prudenta companiilor client in a-si aloca bugete de calatorie substantiale, atentia fata de costul calatoriei cu scop de business. Simitim de asemenea o oarecare plafonare a solicitarilor de bilete de avion din partea persoanelor fizice. Aceasta atitudine se inscrie in ceea ce se numeste o stare de asteptare fata de ceea ce se intampla din punct de vedere economic in spatiul european, stare de asteptare care va caracteriza, dupa parerea noastra, anul 2013", a mentionat Lucia Morariu.
In acest context, ea a precizat ca estimarile pentru 2013 sunt precaute.
"Nu ne putem bugeta o crestere a cifrei de afaceri pentru anul 2013 si apreciem ca o mentinere a acesteia la nivelul anului 2012, in conditiile mentinerii profitului brut la acelasi nivel, ar fi un target de atins. Strategic, mentinerea unor indicatori financiari sustenabili si ai unei profitabilitati corecte sunt prioritati ale companiei, in conditiile unui an 2013 relativ incert ca si conditii de piata, pe baza evolutiei situatiilor politico-economice externe si interne. 2013 este un an complicat si imprevizibil, astfel incat am decis ca, dupa 2 ani de crestere, veniti dupa primul val de criza, sa ne consolidam pozitia in piata si sa fim pregatiti pentru un eventual si nedorit, dar posibil, val doi al crizei", a mai spus sefa Eximtur.
Lucia Morariu a adaugat ca in conditiile in care peste 50% din afaceri provine din activitatea de business travel, cei mai important factoricare vor influenta activitatea companiei sunt legati de evolutia situatiei politico-economice externe, indeosebi cea din spatiul UE.
"Bugetele de calatorie ale companiilor multinationale si firmelor romanesti vor fi in mod direct influentate de aceasta situatie. Interesul investitorilor straini pentru a face afaceri in Romania este de asemenea important pentru noii clienti pe care i-am putea castiga in acest an. Totodata, calatoriile romanilor pe destinatii externe pot fi afectate rapid de o eventuala devalorizare a leului, situatie care ne-a afectat in anul 2012 si pe care nu o putem noi controla. Activam intr-o piata destul de instabila si, desi semnalele de inceput de an sunt positive pentru calatoriile cu scop turistic, cele care se refera la piata serviciilor de business travel sunt unele care indeamna la moderatie si prudenta. Pentru turismul intern consider ca vremea va fi factorul esential care va ajuta sau va impiedica cresterea in acest an", a precizat Morariu.
Investitii in 2013, centrate pe online si franciza

Referitor la investitiile pe care compania le pregateste pentru 2013, Lucia Morariu a mentionat ca vor fi directionate prioritar pe dezvoltarea zonei de online.
"Avem in vedere finalizarea unor solutii IT care sa ne permita vanzarea online 100% a produselor turistice interne si constructia unui site dedicat activitatilor noastre de incoming (primire de turisti straini in Romania). De asemenea, vom incepe implementarea unor solutii de vanzare online a pachetelor externe si vom reforma si consolida solutiile noastre de vanzare online bilete de avion", a explicat Morariu.
De asemenea, compania are in plan vedere implementarea unei solutii IT care sa ofere clientilor companii controlul asistat al costurilor de calatorie.
Totodata, Eximtur vizeaza extinderea retelei de francize, avand ca target deschiderea a inca cinci noi francize in acest an.
"In curand se va deschide in Bucuresti o noua agentie Eximtur in regim de franciza si suntem hotarati sa abordam curajos francizarea de agentii Eximtur in toate orasele importante din Romania", a afirmat Lucia Morariu.
In prezent, Eximtur detine 26 de agentii, dintre care 14 agentii proprii, 11 agentii francizate si o agentie proprie cu vanzari servicii online.

wall-street - 2013

 

 

Lucia Morariu: "Eximtur detine 26 de agentii si deserveste 180.000 clienti anual"

Trebuie sa spun ca sunt un client vechi al celor de la Eximtur. Pe vremea cand lucram la Ursus, Eximtur era furnizorul de servicii turistice. Probabil e si acum. Si, dupa cum va puteti inchipui, am interactionat cu ei de multe ori, aranjandu-mi diverse delegatii. Intotdeauna prompti. In plus, imi placea sa lucrez cu Virgil care nu ma scotea din "dumneavoastra"... si asa, incet-incet, am descoperit ca Eximtur este o agentie de turism chiar mare si, culmea, nu este din Bucuresti, din "satul cu ministri", ci din Cluj-Napoca. Cred ca este cea mai mare agentie de turism din Romania care s-a nascut in afara Bucurestiului... Si cum, de la o vreme, colaborez cu cei de la Eximtur si pe blog, m-am gandit sa aflu mai multe de la doamna Lucia Morariu, director general si proprietar al Eximtur.
Eximtur este o agentie originara din Cluj si cu sediul la Cluj. Este cea mai mare agentie de turism din afara Bucurestiului?
EXIMTUR este a doua companie de turism din tara ca cifra de afaceri si cea mai mare companie de turism cu sediul central in afara Bucurestiului. Dar, in cadrul retelei EXIMTUR, activeaza si trei agentii in Bucuresti, doua fiind agentii proprii si una in regim de franchiza. Reteaua EXIMTUR este extinsa in acest moment la nivel national si cuprinde 26 de agentii, 14 agentii proprii clasice, o agentie online (fly.ro) si 11 franchize, in: Cluj (3 + agentia online)), Timisoara (3), Bucuresti (3), Iasi (1), Arad (1), Oradea (1), Baia Mare (1), Sibiu (1), Suceava (1), Constanta (1), Alba-Iulia (1), Craiova (1), Bistrita (1), Targu-Mures (1), Pitesti (1), Brasov (1), Galati (1), Braila (1), Medias (1). Astfel, desi EXIMTUR are sediul central in Cluj- Napoca, compania desfasoara activitate la nivelul intregii tari si, astfel, a reusit realizarea de volume de vanzari care au adus-o pe locul doi in Romania.

Cum ati ajuns la aceste dimensiuni? Care a fost secretul succesului?
EXIMTUR s-a dezvoltat de la inceput ca o companie in retea. Familia mea si colegele impreuna cu care am fondat compania locuim in Cluj, eu m-am nascut si am copilarit in Timisoara si, pe masura ce am inceput sa avem solicitari din intreaga tara, am deschis, rand pe rand, filiale in Timisoara, Sibiu, Baia Mare s.a.m.d. Desigur, la un anumit moment a fost necesar sa patrundem si in Bucuresti, unde am deschis la inceput o agentie clasica, la strada, si mai apoi o agentie specializata in business-travel. Practic, in cei 19 ani de activitate am deschis cate o noua agentie tot la doi ani si, uneori, si mai des. Simultan, am dezvoltat o relatie buna si corecta cu foarte multe agentii de turism din tara care au ales sa revanda serviciile furnizate de EXIMTUR, bilete de avion, servicii turistice interne (EXIMTUR fiind principalul vanzator de servicii turistice in tara de peste 10 ani), cat si servicii si vacante externe (indeosebi vacante ale marilor turoperatori europeni World of TUI, Neckermann-Thomas Cook, DERTOUR etc., pentru care EXIMTUR este principal partener in Romania de un numar bun de ani).
Reteaua EXIMTUR a fost rapid completata, incepand cu anul 2011, si prin deschiderea, impreuna cu parteneri selectati, de agentii franchizate de EXIMTUR, agentii care vand serviciile si produsele EXIMTUR la standardele noastre, proces care continua si in prezent.
Reteaua EXIMTUR ne-a ajutat sa crestem numarul clientilor pe care ii deservim, sa castigam noi piete, dar a presupus si presupune si foarte multa munca in cadrul unui management la distanta bazat pe ordine, proceduri-tip ISO si solutii IT de optimizare a comunicarii.
O mare importanta a avut si o are capacitatea EXIMTUR de a acorda corporatiilor-client servicii complete de business-travel, prin intermediul celor patru centre mari de business-travel pe care le gestionam in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara si Sibiu. Am avut si avem clienti corporate mari si foarte mari care ne-au acordat si ne acorda incredere de ani buni si, in acelasi timp, am dezvoltat relatii bune de colaborare si cu firme mai mici, pe plan local, in zonele in care suntem prezenti cu agentiile noastre.
Toate acestea au contribuit la realizarea si consolidarea unor volume importante de vanzari care ne-au adus in pozitia de competitor national in industria de calatorii.

Hai sa revenim la inceputuri. Din cate retin, Eximtur a fost fondata prin 1993. De ce ati deschis tocmai o agentie de turism? Si de unde vine numele de Eximtur ?
EXIMTUR a fost fondata in anul 1993. Am deschis o agentie de turism datorita faptului ca specializarea mea este aceea de economist pentru servicii de alimentatie publica si turism, am lucrat ca agent de turism si pana la a ne deschide agentia proprie si iubesc aceasta meserie. De altfel, am lucrat nemijlocit ca agent de turism in primii ani de EXIMTUR, alaturi de asociatii mei – implicata de asemenea de la inceput in vanzari directe , pana cand obligatiile legate de management nu mi-au mai permis acest lucru. Numele de EXIMTUR e o inspiratie de moment, o legatura intre turism si ideea de "oriunde in lume".

Va aduceti aminte de primii turisti? Dar de primul grup? Unde i-ati trimis?
Primii turisti au fost cateva familii din Cluj care au cumparat vacante pe Litoralul Marii Negre in primavara anului 1993 si care au investit cu incredere in una dintre primele agentii cu capital privat din orasul Cluj-Napoca, pe vremea cand sediul EXIMTUR era la parterul hotelului Central Melody. Primul grup organizat de EXIMTUR cred ca a fost cel realizat cu ocazia ultimului Concert Pink Floyd pentru Europa de Est, la Praga, grup condus chiar de mine in calitate de ghid. Am fost cazati in caminele studentesti de langa stadionul Strahov din Praga, am avut parte de o excursie extraordinara, am vizitat Orasul de Aur, si eu, la prima vizita in acest oras minunat, alaturi de turistii nostri si am participat la un concert extraordinar, pe care nu il voi uita niciodata.

Ca sa ajungeti o agentie de prestigiu, a trebuit sa inovati, sa veniti cu oferte noi de-a lungul timpului – destinatii noi, pachete noi, produse noi... Care au fost cele mai inspirate inovatii pe care le-ati avut?
Prima inovatie s-a referit la faptul ca din primii bani acumulati am cumparat producerea unui sistem IT de gestiune si emitere de bilete la mare si in statiuni. Nu exista asa ceva pe piata in 1993 si EXIMTUR a fost prima companie care a creat si a folosit un asemenea soft. Dupa cativa ani, am trecut la rescrierea acestui soft in sistem online si in doi ani de zile 90% dintre agentiile de turism din Romania vindeau online produsele EXIMTUR de turism intern. Asa am ajuns in patru ani cel mai important turoperator in turismul intern romanesc.
A doua inovatie s-a referit la acreditarea noastra IATA (pentru rezervari-vanzari bilete de avion). Sotul meu, Radu Morariu, a urmat cursul de specialitate obligatoriu in cadrul primei scoli IATA din Romania, iar mai apoi EXIMTUR a scolarizat prin intermediul acestei scoli cei mai multi agenti consultanti pentru vanzarea de bilete de avion din tara. Vanzarea de bilete de avion si serviciile de business travel destinate companiilor au devenit rapid preponderente in activitatea companiei noastre.
A treia inovatie a fost realizarea contractului direct cu World of TUI, cel mai mare grup de turoperatori europeni la acea data. A ne acredita la acel moment nu a fost un lucru usor, acreditarea si procedurile presupun rigoare, stabilitate financiara, disciplina. Dar, dupa ce am realizat acreditarea, EXIMTUR a fost in masura sa ofere clientilor sai orice destinatie in lume, la standarde europene de organizare a calatoriilor si la preturi speciale de volum. In scurt timp am devenit cel mai important partener al TUI in Romania. Mai apoi am fost acreditati, rand pe rand, si pentru vanzarea produselor celorlalti "grei" turoperatori europeni: Neckerman – Thomas Cook, DERTOUR, ITS si suntem de atunci in masura sa oferim vacante in strainatate la cel mai bun raport calitate/pret pentru orice destinatie.
A patra inovatie a fost infiintarea in cadrul companiei a departamentului de business-travel, cu servicii destinate companiilor, de la bilete de avion la orice alte servicii de calatorie necesare clientilor corporate. Primul nostru client foarte mare a fost, intr-adevar, URSUS, desigur si datorita faptului ca la acea vreme aveau sediul central in Cluj-Napoca. Ne bucuram ca URSUS si SAB MILLER sunt in continuare clientii nostri, chiar daca intre timp sediul central al companiei s-a mutat in Bucuresti.
A cincea inovatie, nu neaparat in ordine cronologica, a fost aceea ca am ales sa reorganizam compania pe baza de proceduri de tip ISO si am dobandit acreditarea sistemului nostru de management al calitatii. Am luat aceasta decizie nu pentru a puncta un certificat formal, ci pentru a ne face ordine in companie si a lucra modern si transparent.
A sasea inovatie vizeaza implementarea conceptului de franciza EXIMTUR. Am inteles in anul 2009 ca trebuie sa alegem o alta cale de dezvoltare a retelei EXIMTUR, aceea de a gasi parteneri seriosi in principalele orase din Romania, carora sa le acordam posibilitatea de a-si deschide sau a rebrandui o agentie de turism in colaborare cu EXIMTUR. Francizele EXIMTUR vand serviciile si produsele EXIMTUR, beneficiaza de intreg know-how-ul EXIMTUR, sunt integrate in familia EXIMTUR si impreuna ne dezvoltam mai rapid, cu beneficii pentru clientii nostri din intreaga tara. Ei sunt independenti in business in masura in care respecta standardele de calitate EXIMTUR, produsele si serviciile sunt garantate de noi, dar este clar ca ei pot fi mai aplicati in marketingul si serviciul local, fiind mai aproape de clientii locali, de mediul local specific si de nevoile clientilor. Am deschis 11 agentii in franciza in interval de 1 an si jumatate si ne propunem sa fim prezenti in toate marile orase in urmatorii trei ani.

Sa trecem si la Eximturul din zilele noastre. Ce inseamna astazi Eximtur? Cate agentii, cati clienti, cum a mers anul acesta?
Cum va spuneam, EXIMTUR detine in prezent 26 de agentii de calatorii si deserveste anual peste 180.000 de clienti. Anul 2011 a adus companiei o cifra de afaceri de peste 30 de milioane de euro si o crestere cu peste 16% a cifrei de afaceri fata de anul 2010. In anul care se incheie peste cateva zile estimam ca vom realiza o crestere a cifrei de vanzari cu peste 10% fata de anul 2011. A fost un an greu, marcat de campaniile electorale si de variatiile cursului de schimb, dar am fost ajutati de stabilitatea activitatilor noastre de business travel, precum si de cresterea calatoriilor romanilor pe destinatii interne. 52% din activitatea companiei provin din vanzarea de bilete de avion si activitati de business- travel, 28% din vanzarea calatoriilor pentru destinatii externe si 19% din organizarea si vanzarea calatoriilor pentru destinatii in Romania.

Ati fost recent prezenti la targul de turism al Romaniei. Ce oferte speciale ati prezentat acolo?
Ofertele prezentate la targ s-au referit la ofertele clasice de sezon: vacante de Craciun si Revelion, vacante la schi, oferte de vacante scurte in capitale si orase importante ale lumii, precum si oferte speciale pentru destinatii exotice, vacante de lux sau croaziere. Am lansat cu ocazia targului programele deja clasice de early-booking (cu reduceri de pana la 40% pentru plata din timp a calatoriei) atat pentru destinatii externe, cat si pentru cele interne.

Si care e cea mai tare oferta a iernii... asa, "de dat pe sub mana"?
Cele mai importante oferte ale iernii sunt, ca intotdeauna, vacantele la schi si vacantele exotice. Recomand clientilor nostri sa aleaga vacante de acest tip in perioada de dupa sarbatori, cand preturile sunt sensibil mai mici si calitatea serviciilor foarte buna. Spre exemplu, in statiunea Kappl din Austria, zona foarte buna pentru schi, incepand din data de 12 ianuarie, pentru 7 nopti, gasim cazare intr-o vila pentru 11 persoane la tariful de 655 de euro / sejur / 11 persoane.

Care sunt recomandarile pentru iarna aceasta? Dar pentru la vara?
Pentru iarna, propunerea cea mai accesibila ramane cea pentru vacantele la schi, fie ca este vorba de Austria, Italia, Franta sau Bulgaria. Iarna este sezonul ideal pentru vacantele in Caraibe, deoarece in aceasta perioada gasim aici cea mai frumoasa vreme. Cele mai bune pachete turistice sub raport calitate/pret le avem pentru Republica Dominicana si Mexic. Pentru vara, Turcia ramane destinatia cu cele mai multe oferte, dar si cu cererea cea mai ridicata, plecari cu zboruri charter vor fi in vara 2013 din mai multe orase din tara (Bucuresti, Cluj, Timisoara, Sibiu, Iasi, Bacau). Pentru cei care prefer sa calatoreasca cu masina proprie, Bulgaria, Grecia si Croatia sunt cele mai solicitate si, de asemenea, oferta este foarte bogata. Pentru oricare dintre aceste destinatii si indiferent de tipul pachetului turistic ales, rezervarea sejurului in timpul perioadei de Early Booking este o recomandare pe care o facem.

Dar dvs. unde mergeti in vacanta de Revelion?
Craciunul si Revelionul le petrecem acasa, in Cluj, impreuna cu familia si prietenii, deoarece plecam in vacanta la schi in 4 ianuarie, in Austria, in statiunea Flachau.

Va ocupati si cu turismul intern? Vedeti vreo crestere a interesului pentru redescoperirea Romaniei de catre turistii romani?
Turistii romani au fost si vor fi interesati de destinatiile romanesti. Ei reprezinta peste 80% dintre turistii care viziteaza Romania, iar anul 2012, an electoral , a determinat o crestere serioasa a calatoriilor romanilor pe Litoralul Romanesc (peste 20%), in conditiile in care multi au preferat destinatiile interne, chiar dintre acei turisti care in mod obisnuit in ultimii ani au ales destinatii externe. EXIMTUR este de multi ani principalul turoperator pentru destinatii in Romania si, chiar daca acest sector reprezinta in prezent sub 20% din cifra noastra de afaceri, deservim peste 50.000 de turisti anual pe destinatii interne.

In final, cum vedeti anul turistic 2013... adica anul de dupa sfarsitul lumii
Va fi un an greu, marcat de problemele economice ale tarii si ale Europei, de riscurile calatoriilor catre anumite destinatii externe afectate de instabilitate politica, de prudenta crescuta a bancilor in a credita companiile din Romania, de blocajele financiare din economie, de scaderea acuta a puterii de cumparare a populatiei. Cred ca va continua tendinta romanilor de a prefera destinatii interne, calatorii mai ieftine si mai aproape. Un an economic foarte complicat va insemna si un an turistic foarte complicat.

imperatortravel.ro - 2012

 

 

Lucia Morariu (ANAT): 2013, un an complicat pentru industria turismului

Anul 2013 a fost, pentru industria turismului, un an imprevizibil, care s-a dovedit a fi până la urmă mai stabil decât ne-am aşteptat, dar complicat, a declarat, într-un interviu pentru AGERPRES, Lucia Morariu, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).
Pe de altă parte, preşedintele ANAT a vorbit şi despre principalele măsuri legislative care ar impulsiona industria turismului. Ea a amintit, în context, investiţiile în infrastructura generală de transport, facilităţi pentru forţa de muncă calificată angajată în turism, generalizarea TVA la 9% în toate activităţile din turism sau promovarea în formă susţinută, de către Consiliul Consultativ al Turismului, a legii tichetelor de vacanţă şi facilităţi fiscale pentru turismul balnear.
AGERPRES: Cum calificaţi anul 2013 pentru industria turismului, în general?
Lucia Morariu: Un an imprevizibil, care s-a dovedit a fi până la urmă mai stabil decât ne-am aşteptat, dar complicat. Scăderea puterii de cumpărare a populaţiei şi incertitudinea în mediul economic european şi intern au marcat anul 2013 şi, implicit, cererea pentru servicii de călătorie. Călătoriile din zona business – travel au înregistrat o stagnare, corporaţiile dovedind prudenţă maximă în alocarea bugetelor specifice. Piaţa biletelor de avion a înregistrat un uşor regres, componenta de creştere a acesteia fiind prezentă mai mult în zona vânzărilor de bilete tip low-cost. În ceea ce priveşte călătoriile din sfera leisure, pentru vacanţe, s-au repoziţionat opţiunile de călătorie, cu migraţii de la călătoriile cu bugete mai mari (pachete charter) către călătorii cu bugete mai reduse (pachete cu autoturism propriu, excursii cu autocarul, soluţii individuale de călătorie sau repoziţionarea de la destinaţii externe spre destinaţii interne).
Ca tendinţă în zona agenţiilor de călătorii se observă, din păcate, o reducere a profitabilităţii afacerilor, din cauza scăderii marjelor, precum şi a unei pieţe relativ neconcurenţiale, în care coexistă actori corecţi, plătitori de taxe şi impozite, şi actori incorecţi.
AGERPRES: Din punct de vedere al agenţiilor de turism, care au fost lucrurile pozitive care au marcat anul 2013?
Lucia Morariu: Un fapt pozitiv referitor la anul 2013 este acela de uşoară creştere a numărului de turişti români care au petrecut vacanţa în România. Considerăm că numărul turiştilor români care au călătorit prin agenţii de turism pe destinaţii interne a crescut cu circa 7-8% în anul 2013, îndeosebi pe seama vacanţelor petrecute pe Litoralul Mării Negre şi în special în staţiunea Mamaia.
AGERPRES: Care au fost aspectele negative care au caracterizat anul 2013?
Lucia Morariu: Cred că principalul factor negativ este cel dat de piaţa puternic neconcurenţială în care activăm. Există încă multe entităţi care desfăşoară activitate de agenţie de turism fără a avea licenţă de turism (cu tot ceea ce presupune aceasta licenţă, inclusiv costuri), fără a plăti taxe şi impozite pentru activitatea desfăşurată, fără a îndeplini toate condiţiile legale de desfăşurarea activităţii economice în general şi, mai ales, fără a fi controlaţi de cei responsabili cu acest control. Şi nu mă refer aici la autorităţile responsabile de reglementare în turism, care, după părerea noastră, încearcă să îşi facă treaba, ci la autorităţile care trebuie să ţină sub control aspectele generale economice ale activităţii oricărui operator economic, precum plata la alb a salariilor şi respectarea legislaţiei muncii.
În cazul agenţiilor de turism, costul salarizării personalului de specialitate reprezintă mai mult de 60% din totalul costurilor companiei, aşa că dacă te afli într-o piaţă neţinută sub control din acest punct de vedere, te lupţi cu morile de vânt. Ca să nu mai discutăm despre veşnicele excursii pe care numai cine nu vrea nu le poate organiza, fără vreo licenţă de turism, vreun control de la ANPC cu privire la ce are sau nu are afişat în agenţia de turism şi, desigur, fără factură, TVA sau alte taxe şi impozite.
Membrii ANAT au, de regulă, o activitate publică şi transparentă. Ei deţin licenţe de turism şi eliberează facturi şi contracte de călătorie turiştilor. Pe lângă ei, autocare care vin din ţări străine îmbarcă turişti către destinaţii diverse, cu plata pachetului în parcarea autocarului, cluburi şi organizaţii de toate felurile organizează excursii tematice fără a se gândi măcar ca ar trebui să înregistreze activităţile specific în contabilitate. Desigur, la acţiunile tematice de control, sunt căutaţi şi controlaţi doar aceia care pot fi găsiţi, agenţiile de turism licenţiate! Ele sunt acelea care încasează amenzi pentru că nu au afişat cursul valutar de încasare EUR – RON în agenţie de exemplu (chiar dacă este afişat pe site), deoarece ele pot fi găsite în agenţie, adică au totuşi o locaţie în care funcţionează legal.
AGERPRES: Cum s-a reflectat participarea membrilor ANAT la târgurile internaţionale în business-ul lor?
Lucia Morariu: Participarea la târgurile internaţionale este una dintre puţinele măsuri de suport al activităţii de incoming (aducere turişti străini în România) care a rămas susţinută de stat. Ministerul Turismului şi ANT au înţeles că este nevoie să fim prezenţi la astfel de târguri, chiar dacă efectele nu pot fi cuantificate imediat, deoarece nu poţi face din România o destinaţie turistică pentru străini doar prin promovare şi susţinerea turoperatorilor care doresc să se implice în incoming. Mai avem nevoie şi de infrastructură, de autostrăzi, drumuri regionale şi ambient corespunzător în staţiuni şi zone turistice.
Aşteptările noastre sunt mari şi se leagă de o mai bună poziţionare a României către pieţe externe de oportunitate, o regândire strategică a acelor pieţe de care suntem bine legaţi ca accesibilitate şi de pe care putem primi turişti. Dorim ca acordarea vizelor de intrare în România în scopuri turistice să se facă în condiţii acceptabile şi logice, să existe o mai bună focalizare în alocarea fondurilor de promovare către pieţele ţintă. Ne aşteptăm ca incomingul sa crească, avem resurse, avem potenţial turistic mare, ne trebuie o mai bună organizare şi, mai ales, o imagine generală mai bună a destinaţiilor turistice româneşti, susţinută de o promovare corespunzătoare.
AGERPRES: Ce măsuri legislative ar trebui adoptate cât mai repede pentru a impulsiona creşterea activităţii ANAT şi, implicit, a turismului românesc?
Lucia Morariu: Avem nevoie de investiţii în infrastructura generală de transport, de continuarea şi finalizarea investiţiilor în infrastructura specifică de turism în destinaţiile turistice. Industria de turism are nevoie şi de facilităţi pentru forţa de muncă calificată angajată, de generalizarea TVA la 9% în toate activităţile din turism, de reglementarea din punct de vedere urbanistic a destinaţiilor şi staţiunilor turistice. Susţinerea prin investiţii, programe suport tip ajutor de stat şi facilităţi fiscale pentru turismul balnear şi de recuperare, precum şi promovarea în formă susţinută de Consiliul Consultativ al Turismului a legii tichetelor de vacanţă sunt măsuri de care turismul are nevoie să fie reglementate legislativ.
AGERPRES: Care sunt previziunile dumneavoastră pentru anul 2014?
Lucia Morariu: În acest moment pot spune doar ca va fi un an la fel de greu ca şi 2013, va trebui să muncim şi mai mult ca să rezistăm în industria de călătorii. Probabil că turismul intern (călătoriile românilor în România) va creşte, deoarece avem în faţă un an profund electoral şi, de regulă, în astfel de ani, românii călătoresc mai mult în ţară decât pe destinaţii externe.
Dacă nu vor exista evenimente nedorite, se va menţine trendul de creştere a numărului de turişti pe destinaţiile externe Grecia, Bulgaria, cu o uşoară scădere pentru destinaţia Turcia. Se vor diversifica mai mult destinaţiile externe pe care le aleg românii şi se vor polariza şi mai mult bugetele de călătorie, funcţie de posibilităţile diferite ale consumatorilor. Văd oportunităţi de creştere pentru Italia, Franţa,Portugalia, Marea Britanie, de exemplu, dar şi pentru destinaţii exotice sau destinaţii premium. Ca număr total de călători pe destinaţii externe, cred că nu vom înregistra creşteri.
Activitatea de vânzare bilete de avion va continua să crească în zona zborurilor low-cost şi pare să crească şi în general, într-un ritm uşor însă.
Serviciile de călătorie business-travel vor înregistra, de asemenea, uşoare creşteri, cu condiţia ca din punct de vedere politic să nu ne confruntăm cu evenimente majore.

financiarul - 2013

Lucia Morariu, presedintele ANAT: Criteriile de acordare a licentelor in turism vor fi modificate

Lucia Morariu, noua presedinta a ANAT, a dezvaluit in exclusivitate pentru consilierturism.ro care sunt prioritatile mandatului sau de doi ani in fruntea acestei organizatii patronale. Revitalizarea legii tichetelor de vacanta si modificarea criteriilor de acordare a licentelor agentiilor de turism sunt printre masurile urgente pe ANAT." Ne gandim la un set de criterii care sa asigure accesul in sistem numai pentru agentii de turism onorabile. Lucram la asta", a mai declarat Lucia Morariu.
Carmen Neacsu: Sunteti, pentru a doua oara in cariera Dvs, presedintele ales al Patronatului Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism ( ANAT), pozitie pentru care va felicit acum. Care este cea mai mare provocare pentru Dvs in fruntea ANAT?
Lucia Morariu: Adevarul este ca am venit la ANAT cu o noua viziune fata de acum 10 ani, cand am invatat practic, fiind presedinte al ANAT, sa conduc o astfel de asociatie. Provocarile sunt mai mari acum pentru ca si probleme sunt mai mari, dar am totusi un pic de experienta in plus. Noi ne-am format 12 comisii de specialitate, fiecare se ocupa de cateva obiective prioritate pentru industria de travel in special, si am impartit responsabilitatile cu cei 2 prim-vicepresedinti alesi si ei si cu presedintii comisiilor de specialitate. Fiecare dintre noi, presedintele - eu si cei doi prim-vicepresedinti: Alin Burcea si Malin Malineanu are cate 4 comisii in coordonare si urmarim astfel indeplinirea in mandatul de doi ani a acelor obiective. Spre exemplu, eu ma voi ocupa in mandatul meu de partea de legislatie, pentru ca aici am, poate mai mult decat altii, expertiza si-mi si place sa fac acest lucru. Dl Burcea se va ocupa indeosebi de marketing, de targurile sustinute de ANAT, evenimentele ANAT,de promovare si incoming si Dl Malineanu de probleme legate de ticketing, de activitati de business travel si de relatiile international ale ANAT.
Prioritati legislative
C.N.: Puteti sa ne oferiti cateva exemple de prioritati legislative ale ANAT?
Lucia Morariu: Ma intereseaza in mod deosebit revitalizarea Legii tichetelor de vacanta, este un obiectiv prioritar al nostru. Este mare pacat ca pentru niste impozite minimale care nu aduc nimic la bugetul statului, pentru ca legea este blocata, sa nu gasim solutii .. Avem propuneri in acest sens pentru ca Legea tichetelor de vacanta sa fie revitalizata si sa inceapa sa functioneze in economie.
C.N.: Practic, ce anume veti propune?
Lucia Morariu: Vom propune ca toate intreprinderile cu capital de stat si majoritar de stat in cazul in care dau prime de vacanta sa le ofere sub forma tichetelor de vacanta. Este o masura care poate functiona imediat si va sustine turismul romanesc. In plus, trebuie sa se renunte la acea forma de impozitare introdusa si pe tichetele de vacanta, mai prccis impozitarea veniturilor obtinute sub forma de tichete la persoana fizica beneficiara.
C.N.:Aceasta este doar una dintre cele mai importante pe lista ANAT care ar revitaliza turismul romanesc.
Lucia Morariu: Fara indoiala. De fapt, sunt 2 lucruri principale care se pot face in acest moment pentru turismul romanesc. Trebuie neaparat modificata Legea Functionarului public si cea a primelor de vacanta, care, daca se vor reacorda functionarilor publici candva, sa fie acordate obligatoriu sub forma tichetelor de vacanta. De ce? Pentru ca este un efort al statului roman, direct, prin acordarea de prime, indirect, pentru ca renuntam la impozitarea acestora...Si este normal ca daca statul roman face un efort si se pot acorda niste beneficii sub forma tichetelor de vacanta ca acestea sa poata fi folosite numai in Romania. Desigur, daca exista alte resurse pe care si le asuma angajatorul pentru a trimite oamenii in vacanta, acesta pot fi folosite fara niciun un fel de probleme pentru calatoriile in strainatate.
C.N.: Ce alte obiective mai aveti la conducerea ANAT?
Lucia Morariu: Vrem sa modificam criteriile de licentiere a agentiilor de turism, inclusiv schimbarea, in structura, a politei de risc insolvabilitate/faliment companiilor aeriene. La acestea se adauga refacerea contractului cadru cu turistul si promovarea acestuia pentru adoptare printr-un Ordin comun de ministru si ANPC, precum si implicarea in sustinerea intereselor agentiilor in rezolvarea situatiilor generate de falimentul Malev, alte situatii cu efecte similare. Sa nu uit de stabilirea unui calendar de targuri si parteneriate stabile ale ANAT pentru organizarea sistematica a 2 targuri (in fiecare an n.red.) in Bucuresti si a cate unui targ in fiecare regiune ANAT sau de reprezentarea ANAT in cadrul stabilirii matricii de alocare de fonduri europene destinate promovarii turism pe destinatii si activitati pentru perioada 2013 (fondurile ramase la dispozitie) si in perspectiva anilor 2014 – 2020.
C.N.: Modificarea criteriilor de licentiere este un alt obiectiv la conducerea ANAT care pare destul de greu de indeplinit.
Lucia Morariu. : Nu am gasit ideea salvatoare, trebuie sa recunosc. Problema principala este ca este mult prea usor sa-ti faci o agentie de turism in Romania. Si din pacate, efectele in perioada aceasta de criza au fost transpuse in evenimente neplacute, anumite firme care au dat faliment dar au generat si "tepe " in industrie. "Tepele" au fost suportate de agentii de turism serioase care au fost nevoite sa plateasca, a doua oara, serviciile pentru clientii lor care se aflau deja in destinatiile alese, ceea ce a destabilizat activitatea multor agentii. Ne straduim de foarte mult timp la ANAT sa gasim asiguratorii care sa fie dispusi sa mareasca si sa schimbe in mod esential actuala asigurare contra insolvabilitatii agentiei de turism, care acopera suma de 50.000 USD, total insuficienta. Din pacate, chiar si asa, nici macar aceasta suma nu este folosita pentru returul banilor catre clienti de catre asigurator pentru ca multi din piata asigurarilor au inventat un nou produs si franciza pentru astfel de asigurare este de 90%. E drept ca din pacate si piata asiguarilor si asiguratorii au probleme foarte mari si nu am gasit inca pe cineva sa doreasca sa construiasca un produs asa cum am avea nevoie, iar in UE si in lume modelele e astfel de asigurari sunt foarte diverse, perfectibile, si nu putem lua un astfel de model pe care il dorim si sa-l implementam ca atare in Romania. Astfel incat in acest moment suntem in discutie si in creatie de variante de produs cu o companie solida de asigurari. Pentru ca, daca construim un produs corect impreuna cu un asigurator puternic si luminat, automat se vor mai adauga si alte companii de profil dornice sa ofere un astfel de produs.
C.N.: Ati spus ca este mult prea usor sa-ti faci o agentie de turism in tara. Ce anume vreti sa propuneti pentru a remedia situatia?
Lucia Morariu: Ideea este ca aceia care isi fac agentii de turism sa fie oameni seriosi, care sa doreasca sa ramana in aceasta industrie si care sa respecte clientii. Ne gandim la un set de criterii care sa asigure accesul in sistem numai pentru agentii de turism onorabile. Lucram la asta.
Taxe excesiv de mari
C.N.: Care sunt in acest moment principalele probleme ale turismului autohton?
Lucia Morariu: Taxele si impozitele pe salarii sunt excesiv de mari pentru actualul nivel de dezvoltare al economiei romanesti, ceea ce denota lipsa de curaj a decidentilor in a-asi asuma masuri pe care alte tari le-au implementat odata cu debutul crizei, prin scaderea taxelor si impozitelor pe salarii. Noi, ca angajatori, atat timp cat trebuie sa platim 80% peste net, net, pentru angajati suntem restrictivi, mergem pe ideea ca trebuie sa platim mai putini oameni, nu cream locuri de munca. Cei care platim la modul foarte corect taxe pentru salarii suntem concurati neloaial de mai mult de jumatate din restul antreprenorilor care folosesc oamenii "la negru" sau "la gri" pentru ca altfel nu se pot descurca. Este marea problema a antreprenorilor romani in acest moment. In turism, care este o ramura de consecinta, cu atat mai mult: la orice comunicare cu probleme, politica, economica, interna sau externa, el se clatina. E adevarat ca turismul isi si revine foarte repede, dar problema crizei dureaza, insa circulatia turistica, desi in crestere usoara incepand din 2010-211 inclusiv, nu-ti creeaza premisele de a a-ti plati oamenii asa cum iti doresti. Este o situatie care nu se vede doar in agentiile de turism ci si in hoteluri.
"50% dintre intreprinderi nu platesc taxe si impozite"
Cu atat mai frustrant este faptul ca peste 50% din intreprinderile care activeaza pe piata nu platesc aceste taxe si impozite la modul corect, ei sunt cei care sunt smecheri si au deschiderea de a creste si a ramane in piata..Mai mult decat atat, coboara preturile serviciilor prin faptul ca nu platesc aceste taxe si impozite si ne creeaza concurenta neloiala . Si foarte trist ar fi ca antreprenorii romani sa faca un pas inapoi si sa piarda sau sa inchida afacerile pentru ca taxele si impozitele sunt prea mari iar statul este incapabil sa faca un control corespunzator astfel incat toti sa platim aceleasi taxe si impozite.

<<Problema principala este ca este mult prea usor sa-ti faci o agentie de turism in Romania. Si din pacate, efectele in perioada aceasta de criza au fost transpuse in evenimente neplacute, anumite firme care au dat faliment dar au generat si "tepe " in industrie. "Tepele" au fost suportate de agentii de turism serioase care au fost nevoite sa plateasca, a doua oara, serviciile pentru clientii lor care se aflau deja in destinatiile alese, ceea ce a destabilizat activitatea multor agentii.>>
"Taxele si impozitele prea mari pe salarii si incapacitatea de a crea conditii de concurenta loiala pe piata duc la evaziune fiscala si scoaterea din joc a a antreprenorilor corecti! Industria de calatorii este profund afectata , antreprenorii care au investit in turism la modul serios in acesti ani sunt sugrumati de aceste taxe si impinsi spre a juca incorect daca vor sa isi salveze afacerile!"

consilierturism.ro - 2013