Andrei Dunca - Facebook

Andrei Dunca

Andrei Dunca ocupa in prezent functia de engineering manager in cadrul companiei Facebook, este absolvent al facultatii de inginerie si informatica din cadrul Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca. Andrei Dunca a fost co-fondator

pentru site-ul Trilulilu si LiveRail, impreuna Sergiu Biris, ultima fiind cumparata de gigantul Facebook pentru suma de 500.000 euro.

 

Articole din presa:

 

Omul Anului 2014. Andrei Dunca, creierul afacerii pentru care Facebook a plătit o sumă fabuloasă

Andrei Dunca are 30 de ani şi a dezvoltat afacerea pentru care Facebook a plătit în iulie 2014 o sumă cuprinsă între 400 şi 500 de milioane de dolari, fiind cea mai spectaculoasă tranzacţie a anului şi prima achiziţie a gigantului social media din România.
Business Magazin a acordat titlul „Omul Anului" lui Andrei Dunca deoarece acesta reprezintă valorile susţinute de revistă în cei zece ani de apariţie: este tânăr, este antreprenor, este determinat şi a realizat un produs spectaculos şi vizionar, apreciat pe plan internaţional.
„This journey is 1% finished", răspunde cu lozinca Facebook Andrei Dunca la o întrebare privind viitorul său profesional. Are 30 de ani, face proiecte online de aproape 15 şi simte că este abia la început. Se declară pasionat de fizică şi de tehnologie.
Foloseşte termenul „extracurricular" când se referă la modul cum a învăţat programare şi web design în timpul liceului. Spune că nu a avut modele, ci că a fost pasionat. Menţionează că până la vârsta asta a acordat atenţie exclusiv dezvoltării profesionale. Mai mult, ca să nu fie distras, a plecat din ţară şi s-a concentrat pe muncă. Are adresa @fb.com, dar spune că în jumătatea de an de când lucrează în Menlo Park, campusul Facebook, nu a avut încă ocazia să schimbe opinii cu Zuck (Mark Zuckerberg, fondatorul şi preşedintele Facebook).
Are o poveste obişnuită, de om determinat să înveţe şi să îşi depăşească limitele, de tânăr preocupat de carieră mai mult decât de orice altceva, dar şi de tehnician continuu nemulţumit de ceea ce ştie şi de cât ar trebui să mai acumuleze: „Trebuie să recunosc că, încă din facultate şi până în prezent, am pus pe primul loc proiectele şi businessurile pe care am lucrat. Tot timpul asta a fost cea mai mare prioritate, iar orice altceva a avut un rol secundar. După multă muncă, nişte decizii bune şi o anumită cantitate de noroc, am ajuns să realizez lucruri la care nu m-aş fi gândit sau pe care nu le-aş fi putut prevedea. Sunt mândru de ce am reuşit să realizez şi foarte recunoscător că am ajuns să cunosc şi să lucrez împreună cu atâţia oameni extraordinari".
A făcut şcoala la Cluj (Liceul de Informatică „Tiberiu Popoviciu" şi ulterior Facultatea de Calculatoare de la UTCN). A început să lucreze organizat încă din liceu, din clasa a zecea, când a început, împreună cu câţiva colegi, să aibă proiecte („destul de mici, pentru companii locale, site-uri construite pentru 100 de euro"). Echipa încropită în liceu nu s-a dovedit suficient de serioasă şi nu au progresat foarte mult. La sfârşitul liceului a început să lucreze din ce în ce mai mult cu Sergiu Biriş (pe care îl cunoştea dinainte de liceu, pentru că jucau baschet împreună) – „Sergiu făcea partea de design şi eu partea de programare, am început să avem proiecte mai mari şi, în premieră pentru noi, pentru clienţi internaţionali, deşi toată echipa eram doar noi doi, lucrând fiecare de acasă".
Prin 2004-2005, fluxul de proiecte al celor doi a început să devină mai serios şi au început să lucreze din primul lor birou. În 2006, după nenumărate site-uri construite pentru clienţi, s-au hotărât să construiască unul al lor şi să aibă şi un alt fel de business – aşa s-a născut Trilulilu, prima platformă românească de video sharing, în ianuarie 2007. Tot atunci l-au cunoscut pe Mark Trefgarne (cel care va deveni CEO-ul LiveRail), care făcea la Londra consultanţă şi construcţie de site-uri pentru companii britanice.
Cei trei au început să lucreze împreună, firma lui Mark Trefgarne ocupându-se de vânzări şi de servicii clienţi, iar Andrei şi Sergiu de partea de execuţie, web design/development: „Mark făcea outsourcing pentru web design/development către echipele noastre din Cluj pentru proiectele pe care le prindea la Londra. În timp am ajuns să lucrăm foarte strâns şi să devenim prieteni şi parteneri. Iar după câţiva ani de construit site după site pentru alţii, venise momentul să facem ceva mai serios şi mai durabil, un business adevărat. Eu şi Sergiu începuserăm deja să lucram pe Trilulilu la sfârşitul lui 2006. În paralel, lui Mark i-a venit ideea unui business de video advertising şi a scris prima specificaţie de produs pentru LiveRail în timpul vacanţei de Crăciun din 2006".
În ianuarie 2007, Trefgarne le-a propus lui Andrei şi lui Sergiu să devină toţi trei parteneri în acest business şi să înceapă să îl dezvolte – Mark urma să se ocupe de viziunea de produs şi de vânzări, Sergiu de design, iar Andrei de programare. Astfel a început povestea LiveRail: „Am lansat primul produs în 2007 – era un ad exchange pentru reclame video, unde publisherii şi advertiserii puteau să tranzacţioneze. Mark era în continuare la Londra, încercând simultan să obţină finanţare pentru LiveRail şi să începem să funcţionăm pe piaţa americană. Ca să aibă şanse mai mari de a obţine venture capital, Mark s-a mutat în San Francisco la începutul lui 2008, ca să fie în Silicon Valley, unde toate aceste fonduri funcţionează".
LiveRail a reuşit să obţină prima rundă de finanţare la mijlocul lui 2008, de la Pond Ventures, un fond americano-britanic, în valoare de 500.000 de dolari (în total, LiveRail a fost finanţat cu 12 milioane dolari, cel mai mare cost fiind cu oamenii, deoarece, după cum spune Dunca: „în ziua de azi tehnologia e destul de ieftină"). La momentul când LiveRail a primit prima rundă de finanţare, echipa era formată din 5 oameni, Andrei Dunca avea 24 de ani şi Mark Trefgarne 25 de ani, fiind, din punctul de vedere al investitorilor, „foarte tineri, mai ales pentru un produs B2B, enterprise".
Cei trei antreprenori au investit imediat banii în două direcţii: dezvoltarea produsului şi stabilirea unei prezenţe pe piaţa americană. „Mark a semnat prima chirie pentru un spaţiu în San Francisco, cu o singură cameră, care era biroul LiveRail ziua şi dormitorul lui Mark noaptea."
Asta se întâmpla în vara lui 2008, când Andrei Dunca a început să se concentreze exclusiv pe LiveRail, după plecarea din Trilulilu, plecarea din ţară şi absolvirea facultăţii: „Am plecat din România în 2008, ca să mă concentrez 100% pe LiveRail. Înainte de plecarea mea din ţară, lucram în paralel pe patru lucruri foarte serioase – CTO la Trilulilu, CEO la firma mea de web development (care încă funcţiona pentru a face rost de bani, fiindcă era prea devreme pentru Trilulilu să fie sustenabil), CTO la LiveRail (unde începusem lucrul în 2007) şi preocupările normale ale unui student în ultimul semestru de facultate - ocupat cu examene şi lucrarea de licenţă. În vara lui 2008, echipa Trilulilu a vândut 51% din companie (şi am renunţat să continuu acolo ca CTO), am absolvit facultatea şi mi-am închis firma, deci am eliminat 3 din cele 4 joburi şi am putut să mă concentrez doar pe LiveRail. În plus, ca să elimin absolut orice distragere, am şi plecat din ţară şi m-am stabilit la Londra până când am obţinut viza de lucru pentru SUA şi am putut să mă mut în San Francisco, în 2009".
În aceeaşi perioadă, în urma vânzării a 51% din Trilulilu şi implicarea lui Alexis Bonte ca acţionar majoritar, poziţia de CEO al Trilulilu a devenit full time job pentru Sergiu Biriş şi implicarea activă a acestuia în LiveRail a încetat, în special din cauza volumului de muncă de la Trilulilu. Sergiu Biriş a rămas însă acţionar la LiveRail, „cu un procent simbolic", după cum spune Andrei Dunca. Nici cei doi fondatori care au continuat dzvoltarea LiveRail nu au mai rămas acţionari majoritari: „Prin cele 3-4 runde de finanţare, Pond Ventures a ajuns să deţină un procent semnificativ din companie. În plus, LiveRail a acordat tuturor angajaţilor pachete de stock options, deci practic fiecare angajat a ajuns să deţină o parte din companie".
Plecarea pe drumul LiveRail nu a avut o ţintă clară de la început şi nici implementarea nu a fost uşoară. Andrei Dunca povesteşte că, în 2008, ştiau doar că „video advertising va exploda ca business în următorii ani, mai ales după ce Google plătise o sumă extraordinară pentru YouTube. Deci ştiam că va creşte mai mult decât altă verticală din online advertising, dar nu ştiam exact în ce direcţie şi înspre ce produse, fiindcă piaţa era imatură. Cred că ne-am dat seama de potenţialul de creştere când am realizat cât de aglomerată devine piaţa şi câte companii noi apar în acest domeniu".
Între timp, echipei mici de la LiveRail îi lipsea în mod special finanţarea, mai ales că niciunul dintre fondatori nu avea un background sau o carieră înainte de LiveRail care să le dea încredere şi confort potenţialilor investitori.
Din punctul de vedere al managementului, cel mai dificil aspect cu care s-au întâlnit cei doi odată cu saltul neaşteptat al businessului a fost să reuşească să coordoneze o echipă globală: „Cu sediul central în San Francisco, cu o echipă mare de engineering în Cluj, ulterior cu echipe de vânzări/servicii în New York şi Londra, a fost foarte greu să îi facem pe toţi aceşti oameni să se simtă parte dintr-un tot unitar, ei fiind oameni cu roluri diferite, din culturi diferite, pe fusuri orare diferite. Când o companie e atât de mult distribuită geografic, e foarte important ca liderii să fie conştienţi tot timpul de aceste dificultăţi şi să facă tot posibilul să le adreseze".
Din punct de vedere tehnic, Andrei Dunca spune că a fost dificil să fie pregătiţi pentru creşterea extraordinară şi continuă a produsului şi a platformei, mai ales când au început să aibă clienţi importanţi şi miza a devenit din ce în ce mai mare.
Platforma LiveRail este o suită de produse, fiecare având o complexitate destul de ridicată şi produse flexibile. Au atras atenţia Facebook la începutul acestui an şi tranzacţia a evoluat destul de repede. Andrei Dunca povesteşte că, din momentul când LiveRail a început să crească, „au fost mai multe companii interesate de noi, deoarece produsul, businessul şi echipa erau atractive".
În momentul achiziţiei de către Facebook, echipa LiveRail era de aproximativ 170 de persoane, distribuite în birourile din San Francisco, New York, Londra şi Cluj (în jur de 70 de persoane). Valoarea tranzacţiei din iulie 2014 nu a fost confirmată (nici infirmată) de cele două părţi, iar estimarea de 400-500 de milioane de dolari a fost făcută de surse ale portalului TechCrunch. Andrei Dunca spune că nu poate comenta nici preţul, nici pachetele de acţiuni ale fiecărui acţionar în momentul vânzării. Vânzarea i-a făcut însă pe fondatori milionari, chiar dacă procentele deţinute ar fi de un singur digit.
După tranzacţie, LiveRail s-a mutat în Menlo Park, iar Andrei Dunca (engineering officer) şi Mark Trefgarne (CEO) împreună cu echipa au mers mai departe cu proiectele lor şi cu o strategie susţinută de Facebook: „Am în continuare un job foarte similar la Facebook, coordonez în continuare toate echipele de engineering care se ocupă de LiveRail şi avem planuri pe termen lung pentru businessul şi produsul LiveRail. Sunt în continuare foarte pasionat de ceea ce facem şi de ceea ce vom construi în viitor, mai ales acum având suportul unei companii ca Facebook. Nu am absolut niciun plan de viitor în afara a ceea ce înseamnă LiveRail".
Chiar dacă a fost achiziţionat de Facebook, LiveRail va rămâne un brand separat, iar businessul va continua să crească într-o direcţie organică. Dunca spune că toate echipele originale se identifică în continuare cu LiveRail, deşi există multe puncte de integrare cu Facebook şi cu alte echipe din Facebook. Cu atât mai mult cu cât vizibilitatea companiei a crescut exponenţial, grija pentru acurateţe tehnică nu s-a terminat: „La scara la care operăm acum, e foarte important să avem un sistem şi o infrastructură robuste. Orice problemă tehnică, chiar dacă durează doar câteva secunde, poate însemna pierderi de mii, zeci de mii, sute de mii de dolari. Presiunea e foarte mare şi nu ne permitem să nu fim cei mai buni din punct de vedere tehnic".
Cât despre numărul clienţilor, glumeşte că le-a pierdut şirul, dar estimează în jur de 500 – printre care Dailymotion, A&E Networks, Fox Television, Gannet, Conde Nast, Songza, Univision, CBS Local, iar în UE – Telegraaf Media Group sau MailOnline: „Orice companie care are conţinut video online (pe web, pe mobil sau smart/connected TV) şi vrea să îl monetizeze e un posibil client pentru LiveRail. Lucrăm cu clienţi de toate mărimile, de la echipe de câţiva programatori care au o aplicaţie de iPhone şi vor să o monetizeze, până la companii media gen Fox, ABC, Univision, Conde Nast". Cifra de afaceri de anul trecut a fost de 100 de milioane de dolari, iar pentru 2014 este estimată o creştere de 200%, compania fiind pe profit de aproape doi ani.
„Suntem consideraţi experţi în tot ceea ce înseamnă online video advertising şi singura companie cu care ne batem umăr la umăr e Google", rezumă Andrei Dunca poziţia de pe piaţă a LiveRail, dar şi motivul pentru care Facebook a plătit aproape jumătate de miliard de dolari pentru a intra în forţă pe piaţa despre care se spune că va absorbi cea mai mare parte din bugetele care vor pleca din media tradiţională către online. În 2013, pentru prima dată în istoria advertisingului, oamenii de marketing au cheltuit mai mult pentru a-şi promova brandurile online în defavoarea televiziunii, fiind în special impulsionaţi de creşterea vizibilităţii reclamelor în social media. Advertisingul pe mobil a ajuns la 7, 1 miliarde de dolari anul trecut, faţă de 3,4 miliarde în 2012, după cum arată un studiu realizat de PwC.
Andrei Dunca spune că este dificil de previzionat cât din bugetele de video ale advertiserilor vor migra către online, dar că sunt câţiva factori-cheie care pot determina o migrare mai rapidă sau mai înceată. Unul este measurement – broadcast TV advertising, care e măsurat acum prin GRP (gross rating points) de către Nielsen: „La început nu exista o asemenea metrică în digital, dar în ultimii ani începe să fie din ce în ce mai folosită. Multe campanii vin in digital cu targete măsurate în GRP. Cu cât metrica asta e adoptată mai mult în digital, cu atât le va fi mai uşor advertiserilor să cumpere digital şi să migreze bugetele".
Un alt factor este consumul de conţinut pe platforme mobile şi renunţarea sau minimizarea accesului la tradiţionalul televizor: „Există din ce în ce mai mulţi oameni şi familii care nu au abonament la cablu, ci doar la internet, şi tot consumul de conţinut video se face prin tablete sau connected TVs, pe Netflix, Amazon, Roku, Vudu, Hulu etc. Nu mai e nevoie să aştepţi şi să consumi show-ul favorit liniar, la data şi ora difuzării, ci poţi oricând, de oriunde".
În plus, mai spune Andrei Dunca, este interesant că, pentru prima dată, canale premium gen HBO sau Showtime se gândesc la unbundling – „să nu mai fie nevoie de abonament la cablu pentru acces la conţinutul lor şi să îl facă disponibil direct, online". „O asemenea mişcare ar fi foarte disruptivă pentru companiile de cablu şi pentru felul tradiţional în care acest business funcţionează", crede Dunca.
Chiar dacă se află în mijlocul evenimentelor şi la kilometrul zero al strategiilor care vor schimba lumea tehnologică pe care o ştiam până acum, Andrei Dunca se simte în continuare ca într-un start-up, deşi lucrează într-o companie cu mii de angajaţi. „Toţi sunt nişte oameni foarte deschişi, iar felul cum au decurs negocierile şi integrarea au fost foarte încurajatoare, fiindcă am simţit tot timpul că LiveRail şi Facebook au culturi similare şi aliniate. E o cultură care te încurajează să fii tu însuţi, să ai curaj şi să fii conştient că, la sfârşitul zilei, indiferent pe ce ai lucrat sau în ce echipă eşti, noi toţi contribuim la «making this world more open and connected»".

Businessmagazine - 2014

 

 

Achiziţia anului în IT: Facebook cumpără LiveRail, companie fondată de doi români

Dacă priveşti echipa de management a LiveRail, compania achiziţionată în această săptămână de Facebook cu o sumă între 400 şi 500 de milioane de dolari, vezi corporaţia viitorului, lipsită de graniţe. Investiţia românilor Andrei Dunca şi Sergiu Biriş şi a britanicului Mark Trefgarne, un start-up specializat în livrarea de reclame online, are un sfert din echipa de conducere români, dar şi o echipă de dezvoltare de circa 50 de persoane la Cluj.
Cei 50 reprezintă circa o treime din angajaţii companiei, care are birouri în New York, Londra, Paris, San Francisco şi în România şi o istorie de şapte ani, perioadă în care a devenit unul dintre cei mai importanţi distribuitori de reclame video; în martie 2014 LiveRail depăşea AOL şi devenea principalul distribuitor de publicitate video din America, adjudecându-şi 3,9 miliarde de clipuri din cele 28,7 miliarde de clipuri văzute de americani în respectiva lună.

"Am convenit achiziţia LiveRail, companie de publicitate online care ajută companii precum Major League Baseball, ABC Family, A&E Networks, Gannett şi Dailymotion să prezinte reclame mai bune în clipurile video care apar pe site-urile acestora şi în aplicaţii. LiveRail a fost înfiinţată în 2007 şi oferă o platformă extinsă furnizorilor de conţinut video online, care îi ajută să identifice şi să prezinte cele mai bune reclame. LiveRail ajută de asemenea companiile care cumpără publicitate, oferindu-le acces la conţinut video premium şi la informaţiile de care au nevoie pentru a decide unde să-şi prezinte reclamele", se arată într-un comunicat al Facebook. Până în prezent, LiveRail a atras finanţare de 12 milioane de dolari de la Pond Ventures, fond de investiţii în companii start-up din IT.

LiveRail a avut venituri brute de 60 de milioane de dolari anul trecut, potrivit unei surse a TechCrunch, deşi anticipa 100 de milioane de dolari, sumă care ar fi reprezentat o triplare faţă de anul anterior. Pentru anul în curs, compania se aşteaptă la venituri brute de 200 de milioane de dolari şi profit înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare (EBITDA) de 30 de milioane de dolari.

Cea mai importantă componentă a LiveRail este platforma de licitare online, care poate evalua în timp real inventarul de reclamă video cu care lucrează site-urile de conţinut video şi ajută cumpărătorii de spaţiu publicitar să găsească cea mai bună variantă. Relaţia companiei atât cu cei care vând, cât şi cu cei care cumpără publicitate va ajuta planurile Facebook de a-şi dezvolta afacerile, notează TechCrunch.

Andrei Dunca este directorul tehnic al LiveRail, în timp ce Mark Trefgarne este directorul general. Înainte de a participa la înfiinţarea LiveRail, Dunca a fondat împreună cu Biriş platforma Trilulilu, la care a deţinut de asemenea postul de director tehnic. Anterior a lucrat ca director tehnic la compania start-up Vuelotech. După LiveRail, Biriş a lansat în 2012 Zonga, prima aplicaţie de muzică din România care oferă acces pe bază de abonament la peste 18 milioane de melodii pe PC şi mobil. Biriş ocupă postul de director general al Zonga.

Biriş şi Dunca au fost prezenţi pe coperta Business Magazin încă din 2007, la data lansării Trilulilu, iar Sergiu Biriş a participat, în luna mai a acestui an, la evenimentul BM Storytellers, prin care marcăm cei 10 ani de existenţă a revistei. "Am fost contactaţi de Business Magazin să facem un cover story. Vrem! am zis, dar nu ştiam ce înseamnă cover story. Motiv pentru care am apărut în tricou pe copertă, nu venisem la Bucureşti pregătiţi. Am făcut şedinţa foto, am răspuns la întrebări şi în mai 2007 am apărut pe coperta revistei. A fost o surpriză plăcută şi s-a dovedit a fi şi un punct foarte important din cariera noastră, pentru că mai târziu investitorul nostru ne-a spus că aşa ne-a găsit, văzându-ne pe coperta revistei", a povestit Biriş la Storytellers.

Businessmagazine - 2014

 

 

Povestea LiveRail: totul a pornit de la un contract de externalizare

Povestea LiveRail, compania online cumpărată la începutul acestei luni de Facebook cu 500 mil. dolari, are ca punct de start un proiect de externalizare semnat între un start-up britanic care a oferit unei mici firme din Cluj-Napoca, găsită după căutări pe internet, un contract de dezvoltare a unei pagini web.
Acest contract i-a pus în legătură pe britanicul Mark Tref­garne şi pe românii Andrei Dunca şi Sergiu Biriş, iar calitatea proiectelor realizate la Cluj pentru clienţii din Marea Britanie i-a determinat pe cei trei să treacă la un nou nivel, respectiv să demareze împreună, ca parteneri, LiveRail - proiectul unei tehnologii care să permită afişarea de reclame video online.
„În perioada în care am lucrat împreună - pentru că Mark ne aducea clienţi din Londra, iar noi le realizam site-urile, şi el se ocupa de partea de contact cu clienţii - cred că i-am câştigat încrederea", a povestit Sergiu Biriş la ZF Live.

ZiarulFinanciar - 2014

 

 

Inceputurile si parcursul de exceptie al LiveRail, succes romanesc achizitionat de Facebook

LiveRail reprezinta inca o poveste de succes in antreprenoriatul romanesc – compania infiintata in 2006 de romanii Andrei Dunca si Sergiu Biris (Trilulilu.ro) si de britanicul Mark Trefgarne, care deserveste clienti precum Sony Pictures, CBS, Cnet, Zynga sau Electronic Arts, a fost achizitionata de Facebook. Care sunt inceputurile companiei si cum managementul a depasit provocari multiple, citeste mai jos.
LiveRail livreaza reclame video pe cele mai mari site-uri din SUA, luptandu-se practic cot la cot cu gigantul Google – fara doar si poate, unul dintre motivele pentru care a atras atentia Facebook. Compania atinge circa 150 de milioane de unici in SUA, devenind in doar cativa ani una dintre cele mai puternice companii pe acest segment din lume. LiveRail livreaza 7 miliarde de reclame video in fiecare luna.
Inainte de a atrage investitia din partea Facebook, LiveRail s-a bucurat de atentia (si de banii) fondului european Pond Ventures, atragand, in patru runde distincte, 12 milioane de dolari.
Tranzactia cu Facebook a starnit interesul unor cotidiene majore din afara tarii, printre care Wall Street Journal, Mashable sau TechCrunch, punand iarasi Romania pe harta lumii antreprenoriale. Mai mult, Andrei Dunca a postat pe Twitter faptul ca este foarte mandru de echipa din Romania si pe plan global pentru tranzactie.
Inceputurile companiei
Dupa achizitia Youtube de catre Google in 2006, a devenit clar ca online video e un spatiu cu potential imens si perspectiva unor oportunitati in acest spatiu a declansat ideea LiveRail, spune Dunca.
La finalul anului 2006, Mark Trefgarne a redactat prima specificatie de produs pentru LiveRail. "Ideea initiala a fost putin diferita de ce am ajuns azi – produsul initial semana mult cu conceptul de self-service advertising exchange, in care publisherii de continut video puteau sa isi expuna continutul catre advertiseri, iar advertiserii aveau posibilitatea sa cumpere spatiu pe acest continut (atat pre-roll, cat si overlay si alte formate). Acest produs initial a fost construit de o mana de oameni in decursul anului 2007; a fost mai mult un efort part-time pentru toti oamenii implicati fiindca la momentul respectiv toti aveam alte business-uri care aduceau bani si LiveRail era intr-o faza incipienta si nu aducea niciun venit", povesteste romanul cofondator al companiei.
In a doua jumatate a anului 2007, cei doi au realizat ca acel prim produs nu este de foarte mare succes si a pivotat de la ideea de self-service exchange catre o solutie enterprise – un ad server video.
"Am inceput sa avem succes cu acest produs in 2008, iar in iunie 2008 am primit seed funding de la Pond. La momentul respectiv, Mark s-a mutat din Londra (unde LiveRail a fost incorporat initial) in San Francisco si am incorporat LiveRail Inc. in SUA".
Tot in acea perioada a avut loc si vanzarea de 51% din Trilulilu si Andrei Dunca a renuntat atunci la pozitia de CTO in cadrul companiei romanesti pentru a se concentra complet pe LiveRail. Tot in acelasi an, tanarul a absolvit facultatea, "deci fara Trilulilu si facultate si alte distractii, am putut sa imi dedic tot timpul pentru LiveRail", spune el.

Provocarile inceputului de drum
Cele mai mari provocari de la inceputurile LiveRail au fost legate de perceptia lipsei de experienta a fondatorilor.
"Ne-a fost destul de greu sa obtinem finantare si sa castigam clienti importanti fiindca eram niste copii de 24-26 de ani, fara o experienta solida de business in general, si fara nici o experienta in advertising. In acelasi timp au inceput sa apara si alte companii in video advertising, cu fondatori cu multa experienta, si care au reusit sa obtina finantari de ordinul zecilor de milioane (seed-ul nostru initial a fost de 500.000 de dolari)", spune Dunca.
El considera ca atuul LiveRail a fost faptul ca tehnologia si produsul au fost intotdeauna solide. "Cand alte companii au facut promisiuni ce nu puteau fi sustinute, LiveRail a facut promisiuni mai mici, oferind rezultate mai bune. Am avut tot timpul recunoastere in piata pentru produsul si tehnologia noastra si multa vreme am reusit sa avem succes in vanzari fiindca produsul se vindea singur, vorba aia", considera cofondatorul din Cluj.
Industria de video advertising este inca destul de tanara si competitia a devenit mai acerba in ultimii ani.
"Mai ales cu Google, care pana acum vreun an-doi nu prea aveau o solutie solida pentru video (si inca au mari lacune in anumite privinte). Principalul impediment din primii ani a fost faptul ca eram o companie mica, cu putin funding comparativ cu alte companii. Potentiali clienti alegeau alte companii doar fiindca LiveRail nu le putea oferi siguranta pe care o companie mare o poate oferi. Dar in acelasi timp, alti clienti au ales LiveRail fiindca si-au dat seama ca o echipa mica si tanara si daruita va putea oferi un serviciu mult mai bun, ca vom putea fi flexibili cu necesitatile lor".
Deci per total, cofondatorul LiveRail considera ca marimea companiei a fost si un avantaj si un dezavantaj. Fondurile reduse si faptul ca erau toti foarte tineri ("nu aveam familii de hranit sau alte responsabilitati pe cap") le-au permis sa opereze foarte eficient si sa urmam principiile unui "lean start-up".
Povestea LiveRail este una de urmat si de alte startup-uri locale si reprezinta inca un exemplu de succes international care ar trebui sa inspire antreprenorii sa sparga barierele conventionale si sa considera ca, vorba englezului, "sky is the limit".

wall-street - 2014

 

 

Facebook a cumparat o companie fondata de doi romani

Facebook a cumparat LiveRail, companie care in prezent este unul din jucatorii de varf la nivel global in ce priveste tehnologia de video advertising pe Internet, fondata in 2007 de romanii Sergiu Biris si Andrei Dunca si de Mark Trefgarne.
O sursa a declarat pentru Techcrunch ca Facebook a platit pentru LiveRail o suma cuprinsa intre 400 si 500 milioane de dolari. LiveRail a inregistrat anul trecut venituri de 100 milioane de dolari, a luat in calcul un IPO, insa actionarii au decis in cele din urma un "mariaj" cu gigantul Facebook.
LiveRail livreaza reclame video pe cele mai mari site-uri din SUA, situandu-se ca numar de reclame livrate in iunie sub site-urile Google, cu 2,4 miliarde de ad-uri in format video, deasupra Hulu sau AOL. Compania atinge circa 150 de milioane de unici in SUA, devenind in doar cativa ani una dintre cele mai puternice companii pe acest segment din lume.
Compania serveste clienti precum Sony Pictures, CBS, Cnet, Zynga sau Electronic Arts, are birouri la Cluj, Londra, New York si San Francisco si in luna iunie a anului trecut s-a situat pe locul doi in SUA in topul furnizorilor de reclame video pe site-urile din State. Andrei Dunca (foto sus) si Sergiu Biris sunt, de asemenea, cofondatori ai Trilulilu.ro si, din 2007, sprijina dezvoltarea internationala a proiectului LiveRail.
Structura actionariatului LiveRail este confidentiala, insa este stiut ca fondul european Pond Ventures a investit, in mai multe runde pe parcursul a cinci ani 12 milioane de dolari. "Poti deduce deci ca detin o bucata buna din LiveRail. Restul actiunilor sunt alocate fondatorilor si pachetelor de stock options. Politica LiveRail e ca fiecare angajat full-time primeste un pachet de stock options la angajare, deci practic fiecare detine o particica din companie, si un exit sau IPO de succes va recompensa fiecare angajat al LiveRail. Fondatorii activi in companie sunt Mark Trefgarne (CEO) si eu. LiveRail are subsidiare in Romania si UK, ambele detinute 100% de catre LiveRail Inc", spunea recent Andrei Dunca pentru wall-street.ro.
Echipa din spatele produselor LiveRail a crescut agresiv, atat ca numar de angajati – anul trecut compania numara circa 120 de oameni, aproape jumatate dintre ei fiind in Romania -, cat si ca venituri si profit.

wall-street - 2014

 

 

LiveRail, companie "made in Romania" ce lupta cot la cot cu Google: Eram niste copii de 24-26 de ani. Puteam fi insa flexibili

Serveste clienti precum Sony Pictures, CBS, Cnet, Zynga sau Electronic Arts, are birouri la Cluj, Londra, New York si San Francisco si in luna iunie s-a situat pe locul doi in SUA in topul furnizorilor de reclame video pe site-urile din State. Andrei Dunca este cofondator al Trilulilu.ro si, din 2007, sprijina dezvoltarea internationala a proiectului LiveRail.
Andrei Dunca ocupa pozitia de director tehnic al LiveRail. El este si cofondator al Trilulilu.ro, cea mai mare platforma video realizata in Romania, si Tetatet.ro.
In prezent locuieste in State, revenind in Romania cam o data pe an.
LiveRail livreaza reclame video pe cele mai mari site-uri din SUA, situandu-se ca numar de reclame livrate in iunie sub site-urile Google, cu 2,4 miliarde de ad-uri in format video, deasupra Hulu sau AOL. Compania atinge circa 150 de milioane de unici in SUA, devenind in doar cativa ani una dintre cele mai puternice companii pe acest segment din lume.
Structura actionariatului LiveRail este confidentiala, insa este stiut ca fondul european Pond Ventures a investit, in patru runde pe parcursul a cinci ani 12 milioane de dolari. "Poti deduce deci ca detin o bucata buna din LiveRail. Restul actiunilor sunt alocate fondatorilor si pachetelor de stock options. Politica LiveRail e ca fiecare angajat full-time primeste un pachet de stock options la angajare, deci practic fiecare detine o particica din companie, si un exit sau IPO de succes va recompensa fiecare angajat al LiveRail. Fondatorii activi in companie sunt Mark Trefgarne (CEO) si eu. LiveRail are subsidiare in Romania si UK, ambele detinute 100% de catre LiveRail Inc", detaliaza Dunca.
Inceputurile companiei
Dupa achizitia Youtube de catre Google in 2006, a devenit clar ca online video e un spatiu cu potential imens si perspectiva unor oportunitati in acest spatiu a declansat ideea LiveRail, spune Dunca.
La finalul anului 2006, Mark Trefgarne a redactat prima specificatie de produs pentru LiveRail. "Ideea initiala a fost putin diferita de ce am ajuns azi – produsul initial semana mult cu conceptul de self-service advertising exchange, in care publisherii de continut video puteau sa isi expuna continutul catre advertiseri, iar advertiserii aveau posibilitatea sa cumpere spatiu pe acest continut (atat pre-roll, cat si overlay si alte formate). Acest produs initial a fost construit de o mana de oameni in decursul anului 2007; a fost mai mult un efort part-time pentru toti oamenii implicati fiindca la momentul respectiv toti aveam alte business-uri care aduceau bani si LiveRail era intr-o faza incipienta si nu aducea niciun venit", povesteste romanul cofondator al companiei.
In a doua jumatate a anului 2007, cei doi au realizat ca acel prim produs nu este de foarte mare succes si a pivotat de la ideea de self-service exchange catre o solutie enterprise – un ad server video.
"Am inceput sa avem succes cu acest produs in 2008, iar in iunie 2008 am primit seed funding de la Pond. La momentul respectiv, Mark s-a mutat din Londra (unde LiveRail a fost incorporat initial) in San Francisco si am incorporat LiveRail Inc. in SUA".
Tot in acea perioada a avut loc si vanzarea de 51% din Trilulilu si Andrei Dunca a renuntat atunci la pozitia de CTO in cadrul companiei romanesti pentru a se concentra complet pe LiveRail. Tot in acelasi an, tanarul a absolvit facultatea, "deci fara Trilulilu si facultate si alte distractii, am putut sa imi dedic tot timpul pentru LiveRail", spune el.
Provocari la inceput de drum
Cele mai mari provocari de la inceputurile LiveRail au fost legate de perceptia lipsei de experienta a fondatorilor.
"Ne-a fost destul de greu sa obtinem finantare si sa castigam clienti importanti fiindca eram niste copii de 24-26 de ani, fara o experienta solida de business in general, si fara nici o experienta in advertising. In acelasi timp au inceput sa apara si alte companii in video advertising, cu fondatori cu multa experienta, si care au reusit sa obtina finantari de ordinul zecilor de milioane (seed-ul nostru a fost de 500.000 de dolari)", spune Dunca.
El considera ca atuul LiveRail a fost faptul ca tehnologia si produsul au fost intotdeauna solide. "Cand alte companii au facut promisiuni ce nu puteau fi sustinute, LiveRail a facut promisiuni mai mici, oferind rezultate mai bune. Am avut tot timpul recunoastere in piata pentru produsul si tehnologia noastra si multa vreme am reusit sa avem succes in vanzari fiindca produsul se vindea singur, vorba aia", considera cofondatorul din Cluj.
Industria de video advertising este inca destul de tanara si competitia a devenit mai acerba in ultimii ani.
"Mai ales cu Google, care pana acum vreun an-doi nu prea aveau o solutie solida pentru video (si inca au mari lacune in anumite privinte). Principalul impediment din primii ani a fost faptul ca eram o companie mica, cu putin funding comparativ cu alte companii. Potentiali clienti alegeau alte companii doar fiindca LiveRail nu le putea oferi siguranta pe care o companie mare o poate oferi. Dar in acelasi timp, alti clienti au ales LiveRail fiindca si-au dat seama ca o echipa mica si tanara si daruita va putea oferi un serviciu mult mai bun, ca vom putea fi flexibili cu necesitatile lor".
Deci pe total, cofondatorul LiveRail considera ca marimea companiei a fost si un avantaj si un dezavantaj. Fondurile reduse si faptul ca erau toti foarte tineri ("nu aveam familii de hranit sau alte responsabilitati pe cap") le-au permis sa opereze foarte eficient si sa urmam principiile unui "lean start-up".
Cum s-a schimbat piata de video advertising in ultimii trei ani
Cel mai important lucru a fost cresterea semnificativa de la an la an a pietei. Momentan piata creste cu aproximativ 40% de la an la an, ceea ce e destul de dramatic.
Alte puncte importante in ultimii ani sunt aparitia si adoptarea standardelor de digital video advertising la scara; cresterea dramatica a consumul de continut video pe platforme mobile (iphone, ipad; connected tv); adoptarea HTML5 pentru video in browser, ca alternativa multi-platform pentru Flash; publisheri mari (broadcasters) care isi expun din ce in ce mai mult continut online vs. doar expunere pe TV; tranzitia semnificativa de la ad buys facute manual, offline, la ad buys facute automat, programatic, prin "real-time bidding", spune Andrei Dunca.
Piata de advertising din SUA este aproximativ egala cu tot restul lumii combinat.
"Din punctul nostru de vedere, cam 80% din venituri vin din US. Uniunea Europeana e in crestere, APAC e in crestere, dar in continuare sunt destul de mici pietele. E destul de dificil de operat in afara US, din cauza ca piata e foarte fragmentata; de exemplu nu poti trata UE ca o regiune unitara – UK e foarte diferita fata de Franta, sau Germania, sau Olanda", puncteaza el.
In urmatorii trei ani, piata de video advertising se va modifica important. In primul rand, vom vorbi din ce in ce mai mult de multi-platform – video advertising pe mobil, tablete si televizoare conectate la Internet. "Va fi o evolutie foarte importanta si interesanta in urmatorii 2-3 ani", spune Andrei Dunca.
De asemenea, tranzitia continutului video din broadcast TV in digital multi-platform video e clara si va continua intr-un ritm sustinut.
"Oportunitatea e imensa pentru video advertising. Ganditi-va ca piata de broadcast TV advertising e de 80 miliarde de dolari, iar piata de online video advertising e de doar 4 miliarde dolari. Deci o data cu tranzitia continutului, va fi si o tranzitie in bugete. Forecast-ul e ca online video se va dubla la 8-9 miliarde dolari in aproximativ 3 ani", considera Andrei Dunca.
Tot in ultimii trei ani vom asista la o mai mare automatizare in workflow-urile de operatiuni privind publicitatea video, prin cresterea numarului de tranzactii executate programatic.
Sfaturi pentru tinerii antreprenori romani
Andrei Dunca a oferit cateva sfaturi pentru antreprenorii romani ce vor sa aiba succes in zona de online, atat la nivel local cat si la nivel mondial.
"Cheia succesului cred ca e sa ai o echipa buna (ma refer mai ales la echipa initiala, «fondatorii»). Daca vrei sa pornesti un business, nu poti sa o faci singur si sa ai succes (sau e extrem de dificil). Poate ca nu e foarte confortabil pentru un antreprenor cu o idee extraordinara sa ofere procente semnificative din business altora, dar o echipa initiala solida are sanse mult mai mari de succes", spune antreprenorul roman.
"Daca oferind cuiva 20% din business va creste valoarea businessului cu mai mult de 20%, nu ezita! Daca esti solid tehnic, gaseste un CEO care e super-star pe business; daca esti solid pe business/produs, gaseste un super-star sa se ocupa de engineering", mai spune el.
Ce urmeaza pentru LiveRail?
Echipa din spatele produselor LiveRail urmeaza sa creasca agresiv, atat ca numar de angajati – in prezent compania numara circa 120 de oameni, aproape jumatate dintre ei fiind in Romania – cat si ca venituri si profit.
"2013 va fi primul an in care suntem profitabili, intr-o piata in care putine alte companii au ajuns la profitabilitate (Tremor Video tocmai a facut IPO si inca nu sunt profitabili). Vrem sa ne concentram din ce in ce mai mult pe platforme emergente (mobile/tablet/connected tv) si sa dezvoltam preemptiv solutii pentru aceste platforme. Un alt obiectiv pentru urmatorii doi ani e sa penetram cat mai mult in piete din afara SUA; am inceput in acest an in UE cu un birou in Londra, iar pe viitor vrem sa crestem echipa din Londra si sa avem prezenta locala in APAC (Australia in primul rand, apoi Asia de sud-est)", conchide antreprenorul roman.

wall-street - 2013

Facebook cumpără cu 500 milioane de dolari o companie fondată de doi romani

LiveRail a fost fondată în 2007 de Andrei Dunca, Sergiu Biriş (foto) şi Mark Trefgarne, iar în prezent are birouri la San Francisco, New York, Londra, Paris şi Cluj-Napoca.
"Am convenit achiziţia LiveRail, companie de publicitate online care ajută companii precum Major League Baseball, ABC Family, A&E Networks, Gannett şi Dailymotion să prezinte reclame mai bune în clipurile video care apar pe site-urile acestora şi în aplicaţii. LiveRail a fost înfiinţată în 2007 şi oferă o plaformă extinsă furnizorilor de conţinut video online, care îi ajută să identifice şi să prezinte cele mai bune reclame. LiveRail ajută de asemenea companiile care cumpără publicitate, oferindu-le acces la conţinut video premium şi la informaţiile de care au nevoie pentru a decide unde să-şi prezinte reclamele", se arată într-un comunicat al Facebook, citat de Mediafax.
Reteaua de socializare nu a dezvăluit detalii despre preţul achiziţiei, dar potrivit surselor portalului TechCrunch acesta s-ar ridica la 400-500 milioane dolari.
Până în prezent, LiveRail a atras finanţare de 12 milioane de dolari de la Pond Ventures, fond de investiţii în companii startup din IT.
Facebook va trebui să notifice Comisia Federală pentru Comerţ şi Departamentul de Justiţie referitor la preluarea LiveRail, dar achiziţia nu va necesita în mod obligatoriu acordul autorităţilor, notează TechCrunch.
LiveRail a avut venituri brute de 60 de milioane de dolari anul trecut, potrivit unei surse a TechCrunch, deşi anticipa 100 de milioane de dolari, sumă care ar fi reprezentat o triplare faţă de anul anterior.
Pentru anul în curs, compania se aşteaptă la venituri brute de 200 de milioane de dolari şi profit înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare (EBITDA) de 30 de milioane de dolari.
Cea mai importantă componentă a Live Rail este platforma de licitare online, care poate evalua în timp real inventarul de reclamă video cu care lucrează site-urile de conţinut video şi ajută cumpărătorii de spaţiu publicitar să găsească cea mai bună variantă. Relaţia companiei atât cu cei care vând, cât şi cu cei care cumără publicitate, va ajuta planurile Facebook de a-şi dezvolta afacerile, notează TechCrunch.
Andrei Dunca este directorul tehnic al LiveRail, în timp ce Mark Trefgarne este directorul general.
Înainte de a participa la înfiinţarea LiveRail, Dunca a fondat împreună cu Biriş platforma Trilulilu, la care a deţinut de asemenea, postul de director tehnic. Anterior a lucrat ca director tehnic la compania startup Vuelotech.
După LiveRail, Biriş a lansat în 2012 Zonga, prima aplicaţie de muzică din România care ofera acces pe baza de abonament la peste 18 milioane de melodii pe PC şi mobil. Biriş ocupă postul de director general al Zonga

incomemagazine - 2014