Ileana Sorina Baltatu - GazProm

Ileana Sorina Baltatu

Ileana-Sorina Baltatu este membru ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) din 2006 in Marea Britanie, ea a absolvit Oxford Brookes University, Universitatea Politehnica din Bucuresti, cat si Academia de Studii

Economice. In prezent este directorul general adjunct al companiei NIS Petrol, lucreza in domeniul petrolier inca din 1993. A mai lucrat in perioada 1988 - 2005 pentru compania SHELL, in 2005 ea a inceput sa colaboreze cu MOL Group. In perioada Aprilie 2009 - Aprilie 2013 ea a fost Director Executiv pentru Slovnaft AS.  



Articole din presa:

 

Ileana Sorina Bălţatu conduce vânzările Gazprom în România. Dezvoltă a treia reţea de benzinării din carieră

Ileana Sorina Bălţatu dezvoltă de la începutul acestui an a treia reţea de benzinării din cariera ei. Pe o piaţă aglomerată, vrea să atingă 10% din piaţă şi nu îşi face griji că nu va reuşi.

A FOST SHELL, A FOST SLOVNAFT ŞI ACUM ESTE GAZPROM. Au fost dezvoltări, achiziţii şi procese de integrare. În peste 20 de ani de carieră, Ileana Sorina Bălţatu le-a văzut cam pe toate. A intrat în industria petrolului în 1993, în cadrul Shell România - primul grup internaţional care a încercat dezvoltarea unei reţele de benzinării în România -, iar după un an în companie a devenit director de operaţiuni.

„Am fost responsabilă de deschiderea primei benzinării Shell în România, la 1 aprilie 1995, iar ulterior am participat la toate deschiderile reţelei până la momentul când am plecat să fac un stagiu la headquarter şi m-am întors pe poziţia de director general al companiei. Au  urmat proiecte foarte interesante, am extins reţeaua şi am deschis terminalul de la Otopeni„, comprimă Ileana Sorina Bălţatu cei aproape opt ani de carieră în cadrul Shell, timp în care s-a ocupat de cea mai mare parte din bugetul de investiţii de peste 230 de milioane de dolari al grupului britanic în România.

FĂRĂ A AVEA ÎNSĂ O RAFINĂRIE ÎN PROXIMITATE, REŢEAUA REZISTA FOARTE GREU, ADMITE MANAGERUl: „Am reuşit să rămânem profitabili, dar era dificil şi astfel compania a devenit de vânzare„. Decizia Shell de a ieşi treptat din România a venit atât din cauza difficultăţilor pe care grupul le avea la nivel internaţional, cât şi din cauza slabelor performanţe ale Shell România SRL, după cum scria ZF la momentul tranzacţiei. În 1999, compania a avut pierderi de 13,2 milioane dolari, în 2000 - 2,8 milioane dolari, iar în 2001 - 3,8 mil. milioane dolari.

Deşi compania începuse să recupereze teren, iar creşterea nivelului de trai se vedea în vânzări, Shell a decis vânzarea reţelei din România. Grupul Mol a fost interesat de achiziţia benzinăriilor Shell pentru că dorea un salt rapid al reţelei de distribuţie şi a cumpărat Shell în 2005, în urma a două tranzacţii: prima tranşă de 23 de staţii a fost vândută pentru 20-25 milioane de dolari, iar a doua vânzare, care a coincis cu ieşirea Shell din România, de 58 de staţii, a fost estimată la 70 milioane dolari.

În primul an după tranzacţie, Ileana Sorina Bălţatu s-a ocupat de integrarea Shell în Mol, apoi a acceptat oferta de a se muta la Slovnaft, pentru a coordona reţeaua pe care Mol o deţinea în Slovacia. „Acolo am găsit o situaţie şi mai dificilă„, povesteşte managerul: „Slovnaft fusese cumpărat de Mol cu câţiva ani în urmă, iar în 2005, în urma unor controale ale autorităţilor, primiseră nişte amenzi foarte mari (33 de milioane de euro, pentru abuz de poziţie dominantă - n.r.). Mol dorea să atingă nişte parametri de profitabilitate la Slovnaft şi m-am ocupat şi de acest aspect, pe lângă reţeaua de downstream. Am rezolvat ce se putea, iar din 2007 am preluat şi reţeaua din Cehia„. În Slovacia, reţeaua era de 210 staţii, iar în Cehia de 30.

DATORITĂ EXPERIENŢEI ÎN M&A, CÂŞTIGATĂ PRIN IMPLICAREA ÎN TRANZACŢIA SHELL-MOL, ILEANA SORINA BĂLŢATU A FOST SOLICITATĂ SĂ SE IMPLICE ÎN ACHIZIŢIILE ULTERIOARE ALE MOL ÎN REGIUNE: Tifon, în Croaţia (tranzacţie prin care Mol a urmărit consolidarea poziţiei în Croaţia; cele 36 de staţii şi 20 de proiecte în construcţie au fost achiziţionate în 2007 pentru o sumă estimată la 150 milioane de euro), IES, în Italia (IES deţinea rafinăria Mantova şi o reţea de 165 de staţii de alimentare, pe care Mol le-a achiziţionat în 2007), şi Pap Oil, în Cehia (cea mai mare reţea de benzinării din Cehia, cu 125 de staţii, a fost cumpărată de Mol în 2012).

„Afacerile cu petrol mi-au plăcut şi îmi plac, mă motivează să mă trezesc dimineaţa să vin la lucru„, explică Ileana Sorina Bălţatu de ce a acceptat să preia o nouă poziţie de downstream director şi de a construi o nouă reţea de staţii, cea a companiei sârbe NIS, controlate de Gazprom, înapoi în România.

Principala diferenţă faţă de dezvoltarea anterioară a reţelei Shell în România este că acum piaţa e matură, mai multe grupuri petroliere luptându-se pentru cotă de piaţă: OMV Petrom deţine în România 546 staţii de distribuţie, dintre care 389 Petrom şi 157 OMV, Rompetrol Group controlează 747 staţii, atât sub nume propriu, cât şi staţii Partener, Express sau unităţi Fill & Go, Mol România a ajuns la 147 de staţii, Lukoil are o reţea de 301 staţii, grupul Eni (Agip) deţine 40 de staţii, Oscar Downstream (cu reţeaua Diesel Point Access) are 20 de puncte de alimentare, iar un alt nou intrat pe piaţă, Socar, a ajuns la o reţea de 27 de staţii.

Mai sunt însă şi benzinării independente, care duc piaţa la un total de aproximativ 2.000 de staţii. Din rândul acestora din urmă NIS a achiziţionat staţii în 2012: Petroliv din Miercurea Sibiului, XXL Oil din Arad sau D&C Oil şi Eso Oil din Sibiu.

Ofertele de achiziţii au mers către toată piaţa, admite managerul reţelei Gazprom, deoarece targetul companiei este de a ajunge la o cotă de piaţă de 10%, ceea ce înseamnă o reţea de minimum 120 de staţii. De fapt, admite Ileana Sorina Bălţatu, atingerea acestei cote de piaţă este necesară pentru ca intrarea grupului în România să aibă sens: „10% ne dă posibilitatea de a ne putea implementa strategia„.

Cum poţi ajunge la o reţea de 120 de staţii pe o piaţă aşezată, unde consumul stagnează? „There is always a way of skinning a cat„ - „Poţi găsi oricând o soluţie să jupoi o pisică - n.r.„ - citează Ileana Sorina Bălţatu un dicton cu care spune că a obişnuit-o primul său şef din Shell. „Nu vom putea ajunge la o cotă de piaţă de 10% prin investiţii greenfield şi cel mai probabil se vor face nişte achiziţii; noi evaluăm toate oportunităţile şi am anunţat pe toţi actorii din piaţă că suntem interesaţi să cumpărăm; este posibil să nu reuşim să ajungem la această cotă de piaţă şi atunci vom căuta alte posibilităţi„, descrie pe scurt managerul strategia companiei, care a fost recent revizuită. Cu o menţiune: „Avem obiective clare, dar asta nu înseamnă că vom achiziţiona orice şi la orice preţ„.

Creşterea NIS Petrol în regiune este în directă legătură cu rafinăria de la Pancevo; de aceea expansiunea NIS în România a început cu zona de vest şi abia acum se îndreaptă către centrul ţării. În Transilvania sunt operaţionale 11 staţii Gazprom, iar luna aceasta vor mai fi deschise două - la Timişoara şi la Oradea (Gazprom este brandul premium cu care operează NIS Petrol în regiune, în ţările din jur fiind şi staţii massmarket, branduite NIS).

Planul de investiţii de care dispune divizia de downstream este de minimum 15-20 de milioane de euro pentru 15 staţii - „colegii mi-au transmis clar că importante sunt oportunităţile, nu bugetul, care nu este fix„, precizează managerul, planul fiind ca 2014 să fie încheiat cu o reţea de minimum 30 de staţii, dublă faţă de 2013, şi cu afaceri, de asemenea, cel puţin duble. Anul trecut, veniturile NIS Petrol România au fost de aproximativ 12,5 milioane de euro, conform raportului companiei.

Afacerile Nis Petrol în România cuprind şi explorare şi producţie, compania derulând operaţiuni pentru descoperirea de noi zăcăminte în cele şase perimetre concesionate. Planurile companiei includ şi o conductă directă între rafinăria de la Pancevo şi platforma Solventul din Timişoara, precum şi un spaţiu pentru construcţia unui depozit de carburanţi. „Businessul de downstream este mai previzibil decât cel de upstream şi va creşte. Pentru upstream este mai mult de aşteptat„, spune Ileana Sorina Bălţatu.

IRECTORUL GENERAL ADJUNCT AL NIS PETROL ROMÂNIA CREDE CĂ DEŞI ÎN ULTIMA PERIOADĂ CONSUMUL DE CARBURANŢI A SCĂZUT, SUNT DOUĂ TENDINŢE CARE VOR ACŢIONA CONCERTAT ÎN PERIOADA URMĂTOARE: „Creşterea nivelului de trai va reveni şi România se va alinia trendului european, unde media este de 2 maşini pe gospodărie, dar va atrage şi creşterea businessului, care implică transport; pe de altă parte, există tendinţa de a se construi automobile cu consum redus. Aceste două tendinţe se vor compensa, dar una peste alta Europa de Est va mai avea creştere„.

„Nu cred că piaţa locală va creşte cu mai mult de 10% în următorii 10-20 de ani„, crede Ileana Sorina Bălţatu, fiind însă convinsă că va reuşi să atragă fiecare procent de creştere din piaţă de partea reţelei pe care o construieşte acum: „Este un fel de tablă goală pe care desenăm ce vrem să facem. Ne-am setat obiective clare, ambiţioase, dar nu de neatins„.

BusinessMagazine - 2014



Ileana Sorina Bălţatu are „mandat“ să ducă Gazprom la 120 de benzinării sub brand Nis. „Vom ajunge la 10% din piaţă prin achiziţii“

Ileana Sorina Bălţatu, downstream executive director al NIS Petrol, reţea care îşi propune o cotă de 10% din retailul de carburanţi, a intrat în industria petrolului în 1993, în cadrul Shell România - primul grup interna­ţional care a încercat dezvoltarea unei reţele de benzinării în România.

A rămas opt ani în cadrul Shell, unde a urcat până la poziţia de director general şi a avut pe mână cea mai mare parte din bugetul de investiţii de peste 230 de milioane de dolari al grupului britanic în România. „Am reuşit să rămânem profitabili, dar era dificil şi astfel compania a devenit de vânzare“, a spus managerul într-un in­terviu acordat revistei Business Magazin

BusinessMagazine - 2014

 

Ofensiva benzinăriilor Gazprom, încă departe de a pune presiune pe prețurile practicate de concurenți

 

Intrarea unor noi jucători pe piața carburanților duce la creșterea concurenței și implicit la ieftinirea combustibililor, spunea în urmă cu trei ani șeful Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu. El preciza atunci că autoritățile statului ar trebui să faciliteze accesul acestora. De atunci și până acum doi mari jucători au anunțat planuri ambițioase în România: Gazprom, prin NIS Petrol România și Socar.

NIS Petrol, filial din România a companiei sârbe NIS, deținută de Gazprom Neft, parte a grupului rus Gazprom, a achiziționat în 2012 trei stații de carburanți în județele Arad și Sibiu. Consiliul Concurenței a avizat tranzacția și a dat undă verde investițiilor de pe piața locală. Astfel, la finele anului 2012, sârbii au deschis oficial prima benzinărie din România, în județul Sibiu, anunțând că intenționează în câțiva anis ă ajungă la o rețea important de stații.

După doi ani de la inaugurarea primei stații sub brandul Gazprom, sârbii au ajuns la o rețea de doar 14 benzinării. Zilele trecute, reprezentanții companiei au deschis o nouă stație, iar până la finele lunii martie se previzionează inagurarea a încă 2 benzinării. Planurile comunicate de conducerea NIS Petrol România sunt 120 de stații și o cotă de piață de 10%.

Totuși până la finele anului în curs, țintele asumate de NIS Petrol România sunt de doar 30 de stații, adică o dublare a rețelei, a declarat Ileana-Sorina Bălțatu, director executivDownstream şi director general-adjunct al NIS Petrol România. “Până în acest moment, avem 15 staţii de distribuţie a carburanţilor pe piaţa locală şi dorim să continuăm extinderea operaţiunilor noastre, în conformitate cu evoluţia pieţei”, a declarat Ileana Sorina Bălţatu.

În prezent cei mai mari jucători de pe piața românească sunt OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil și Mol. Pe lângă NIS (Gazprom) o altă companie care a anunțat în anii trecuți planurile ambițioase pentru piața locală este SOCAR. Azerii au anunțat că vor să ajungă în câțiva ani la o rețea de 300 de stații, dar în prezent compania are în România o rețea de doar 27 de benzinării. Și Socar, și NIS au precizat că își vor continua planurile de extindere, dar într-un mod realist și în funcție de piață.

 

Ambele companii au practicat într-o primă fază prețuri mai mici decât concurenții direct pentru a-și atrage clienți, însă cu timpul cei nou-intrați s-au văzut nevoiți să practice prețuri apropiate de marii jucători.

Cu toate acestea a existat o presiune asupra marilor jucători, ținând cont de faptul că în urmă cu un an CEO-ul Rompetrol i-a cerut lui Varujan Vosganian, ministru al economiei la acea dată, să ia unele măsuri întrucât existau semnale că începând cu luna aprilie 2013 ar urma să intre pe piața românească produse petroliere sârbești cu prețuri mult mai mici decât cele practicate de companiile românești. Ministrul a semnalat atunci conducerii Rompetrol că ar putea apărea o reacție favorabilă a opiniei publice față de prețurile mai mici practicate de companiile sârbești.

Totuși impactul a fost unul minor, întrucât doar 10% din vânzările de carburanți din România ale NIS Petrol sunt fabricate în Serbia, cea mai mare parte a acestora fiind acoperite de la rafinăriile românești.

“Carburanţii de la Pancevo sunt mai ieftini decât cei achiziţionaţi local, însă cu vamă şi cu transport devin comparabili ca preţ" a explicat Vadim Smirnov, directorul Nis Petrol România. La rândul său, directorul general adjunct al companiei a precizat că în vamă cisternele cu carburanți așteaptă și 2 zile pentru a ajunge în România, ceea ce aduce costurisuplimentare companiei.

“Noi așteptăm ca în 4-5 ani, în corelare cu procesul de modernizare a rafinăriei de la Pancevo (3 mil tone/an capacitate de rafinare în prezent), să dezvoltăm și rețeaua de retail în România. Avem în vedere atât investiții Greenfield cât și achiziții”, a explicat Ileana Sorina Bălțatu.

“Am informat toate companiile de pe piaţă că suntem interesaţi de achiziţia de staţii şi aşteptăm să vedem care oferte sunt cele mai interesante. Zona din vestul României este prioritară, fiind în apropierea rafinăriei noastre din Pancevo, Serbia, dar vrem să devenim un jucător naţional, astfel că nu putem ignora nicio parte a ţării”, a spus Bălţatu. Referitor la o posibilă tranzacție cu OMV Petrom, reprezentantul NIS Petrol a precizat că “Petrom este unul dintre partenerii noştri pentru achiziţia de carburanţi. În ceea ce priveşte negocierile pentru achiziţia de staţii, ne-am exprimat disponibilitatea faţă de Petrom, dacă vor avea dorinţa să-şi reorganizeze portofoliul, fiind cea mai mare companie petrolieră din ţară, cu cel mai mare număr de benzinării. Ne-au răspuns că în acest moment îşi reorganizează portofoliul”, a precizat reprezentanta NIS.

Capital.ro - 2014



Gazprom vine în România la cumpărături. De benzinării...

Compania petrolieră NIS Petrol, divizia din Serbia a gigantului rus Gazprom Neft, vrea să ajungă la o cotă de 10% pe piaţa benzinăriilor din România după anul 2015 şi analizează, în acest moment, orice posibilitate pentru a atinge această ţintă, inclusiv achiziţia de staţii deja existente, a declarat, marţi, Ileana Sorina Bălţatu, director executiv al companiei.

 

"Am informat toate companiile de pe piaţă că suntem interesaţi de achiziţia de staţii şi aşteptăm să vedem care oferte sunt cele mai interesante. Zona din vestul României este prioritară, fiind în apropierea rafinăriei noastre din Pancevo, Serbia, dar vrem să devenim un jucător naţional, astfel că nu putem ignora nicio parte a ţării", a spus Ileana Sorina Bălţatu.

 

Ea a fost întrebată dacă există discuţii mai avansate cu Petrom, în condiţiile în care, în ultimul an, au existat informaţii în piaţă despre faptul că cele două companii ar negocia pentru ca NIS să preia mai mult de 100 de staţii Petrom.

 

"Cu Petrom discutăm varii proiecte, este unul dintre partenerii noştri pentru achiziţia de carburanţi. În ceea ce priveşte negocierile pentru achiziţia de staţii, ne-am exprimat disponibilitatea faţă de Petrom, dacă vor avea dorinţa să-şi reorganizeze portofoliul, fiind cea mai mare companie petrolieră din ţară, cu cel mai mare număr de benzinării. Ne-au răspuns că în acest moment îşi reorganizează portofoliul", a continuat reprezentanta NIS.

 

NIS Petrol a deschis, până acum, 15 staţii sub brandul Gazprom pe piaţa din România şi are în plan dublarea numărului de benzinării până la finele acestui an.

 

jurnalul.ro - 2014

 

Ileana Bălţatu, Gazprom: Preţul petrolului e ca timpul probabil, sunt sigure doar următoarele trei zile

 

leana Sorina Bălţatu, director executiv al companiei NIS Petrol, divizia din Serbia a Gazprom Neft, consideră că situaţia din Ucraina nu va duce la majorarea semnificativă a preţului carburanţilor, dar precizează că evoluţia barilului de petrol este un lucru imprevizibil.

 

În cazul în care creşterea barilului continuă câteva zile în mod constant, e posibil ca şi preţul produselor distilate să crească. Însă, după părerea mea, nu cred că Ucraina este o piaţă atât de importantă pentru sectorul petrolier, astfel încât să ducă la o creştere constantă a preţului petrolului, cum a fost de exemplu în Egipt sau în alte ţări mari producătoare de ţiţei. Astfel că nu cred că acest conflict va afecta pieţele', a spus Bălţatu, într-o conferinţă de presă.

Potrivit acesteia, în perioada verii preţul carburanţilor oricum creşte în fiecare an, ca urmare a unei majorări sezoniere a consumului.

'Se apropie sezonul automobilistic, când consumul de carburanţi creşte, oamenii circulă cu maşina. Apoi în septembrie - octombrie începe să scadă. Este un ciclu anual care se petrece indiferent de alt eveniment', a arătat ea.

Bălţatu a subliniat faptul că este extrem de greu de anticipat care vor fi evoluţiile cotaţiilor petroliere.

'E ca la timpul probabil, sunt sigure doar următoarele trei zile', a spus reprezentanta NIS.

NIS Petrol deţine, în acest moment, 15 staţii de distribuţie a carburanţilor în România, sub brandul Gazprom, şi vrea să-şi dubleze numărul benzinăriilor până la finele anului, după investiţi de 15-20 de milioane de euro.

Compania vrea să ajungă la o cotă de 10% pe piaţa benzinăriilor din România după anul 2015 şi analizează, în acest moment, orice posibilitate pentru a atinge această ţintă, inclusiv achiziţia de staţii deja existente.

Totodată, NIS Petrom deţine şi concesiunea a şase perimetre petrolifere de explorare în vestul României. Patru dintre ele sunt în colaborare cu canadienii de la East West Petroleum, unul - în parteneriat cu Moesia Oil and Gas, iar al şaselea - împreună cu Zeta Petroleum.

 

bizlawyer.ro - 2014

 

Nis Petrol: Structura pietei de carburanti in Romania se va modifica

 

Directorul general adjunct al companiei Nis Petrol, Ileana Sorina Baltatu, a declarat ca in Romania mai este loc pe piata pentru alti distribuitori de carburanti, iar structura pietei se va modifica.

 

"Vor fi modificari ale structurii pietei. Sa nu uitam ca Shell a iesit de pe piata acum cativa ani. Astfel de miscari nu sunt excluse. (...) Va fi o reasezare a companiilor deja prezente, exista loc pentru alti jucatori cu servicii si produse premium. (...) Loc pe piata nu mai este decat atunci cand nimeni nu mai investeste", a afirmat Baltatu marti, la ZF Power Summit.

 

NIS Petrol este filiala din Romania a companiei sarbe NIS, controlata de grupul rus Gazprom. Principalii distribuitori de pe piata locala sunt OMV/OMV Petrom (din grupul austriac OMV), Rompetrol (Kazahstan), Lukoil (Rusia), MOL (Ungaria) si ENI (Italia).

 

"Romania este foarte importanta pentru ca avem rafinaria de la Pancevo (Serbia - n.r.), vrem sa fim un jucator mare pe aceasta piata. Gradul de motorizare este inca mic in Romania", a mai spus ea.

 

NIS Petrol vrea ca pana la finele acestui an sa isi dubleze numarul de benzinarii in Romania, iar dupa 2015 mizeaza pe o cota de piata de 10%.

 

"Ne mentinem obiectivul de a avea o cota de piata de 10%, dupa 2015. Dezvoltarea noastra este corelata cu modernizarea rafinariei Pancevo si cu dezvoltarea in alte tari", a afirmat Baltatu.

 

Ea a adaugat ca in luna martie compania va deschide trei noi benzinarii in Romania.

 

In octombrie 2013 reprezentantii NIS Petrol au anuntat ca pana la sfarsitul anului 2015 compania vrea sa aiba 20-25 de benzinarii in Bucuresti si imprejurimi, dintr-un total de 120 de unitati pe care vrea sa le construiasca pe piata locala.

business24.ro - 2014