Mariela Bâtlan - BCR

Mariela Bâtlan a absolvit ASE - REI în 1996, si-a inceput cariera lucrand pentru Romlease, prima companie de leasing pana in 1999 cand a plecat la Bank Austria care a devenit HVB Bank urmand sa se fuzioneze cu Banca Tiriac pentru

a devenii UniCredit. In 2007 ajunge de director executiv al diviziei Companii Mari din Bancpost, iar in 2009 preia conducerea Directiei Retea Corporate si Sector Pucblic din cadrul BCR

 

Articole din presa:

Cele mai puternice femei din România: Mariela Bâtlan, BCR
Mariela Bâtlan, sosită acum patru ani în grupul BCR, conduce de atunci sectorul de corporate banking al instituţiei în cadrul reţelei de centre corporate teritoriale şi în departamentele centralizate.
„Perioada din jurul anului 2009 a fost marcată de o schimbare de situaţie, de atitudine, de poziţionare şi o schimbare a modului în care piaţa bancară îşi desfăşura activitatea în general. Este firesc oarecum că am ales şi eu anul 2009 pentru o schimbare în carieră şi am preluat coordonarea unui segment de afaceri relativ nou pentru mine (anterior coordonasem segmente de clienţi corporate mari)„, afirmă Mariela Bâtlan. Constănţeancă de origine, absolventă a Academiei de Studii Economice - Facultatea de Relaţii Economice Internaţionale în 1996, şi-a început cariera la Romlease, prima companie de leasing din ţară, după care a plecat în 1999 la Bank Austria Creditanstalt, devenită ulterior HVB Bank, care a fuzionat în 2006 cu Banca Ţiriac în pregătirea fuziunii cu UniCredit.
A început acolo în divizia Corporate Banking ca manager de relaţie şi a avansat treptat până la poziţia de director. Între 2007 şi 2009 a fost director executiv al diviziei Companii Mari din Bancpost. Fire optimistă, consideră că piaţa bancară a viitorului va fi „un mediu de afaceri tumultuos, care va oferi noi oportunităţi la tot pasul„ şi că sectoarele în care finanţările bancare se vor concentra vor depinde de modul cum companiile şi antreprenorii români vor reuşi să îşi definească sau să îşi contureze mai precis avantajele competitive.

BusinessMagazine - 2013

 

 

100 TINERI MANAGERI DE TOP - Mariela Bâtlan, BCR
Mariela-Cătălina Bâtlan coordonează o echipă de peste 500 de oameni care reprezintă sectorul de corporate banking din BCR în cadrul reţelei de centre corporate teritoriale şi în departamentele centralizate.
Are o carieră de peste 15 ani în domeniul financiar-bancar, pe parcursul căreia a avut şansa să participe la două fuziuni între instituţii bancare, ceea ce i-a oferit "o perspectivă îmbogăţită asupra modului de a face banking". După ce a absolvit ASE - REI în 1996, Mariela Bâtlan a lucrat trei ani la Romlease, prima companie de leasing din ţară, iar în 1999 a plecat la Bank Austria Creditanstalt, devenită ulterior HVB Bank, care a fuzionat în 2006 cu Banca Ţiriac, în pregătirea fuziunii cu UniCredit. A început acolo în divizia Corporate Banking ca manager de relaţie, avansând treptat în poziţia de director. Între 2007 şi 2009 este director executiv al diviziei Companii Mari din Bancpost, iar în 2009 preia conducerea Direcţiei Reţea Corporate şi Sector Public din BCR.
Consideră că sectorul bancar din România va parcurge un proces de consolidare, cu redimensionări de instituţii, fuziuni sau ieşiri de pe anumite segmente; "cu siguranţă însă, concurenţa şi interesul pentru segmentul companiilor mici şi mijlocii se vor intensifica". Dacă ar fi să facă un portret al tânărului manager în 2012, ar spune că "are un obiectiv legat de construcţia şi transformarea domeniului în care activează, îşi asigură resursele dintr-o viaţă personală echilibrată şi împlinită, este în permanenţă dornic să înveţe lucruri noi, creativ şi inovator". Unde ar trebui să mai lucreze tânărul manager român? "La partea legată de eficienţă, cu accent mult mai puternic pe partea de implementare şi finalizare a acţiunilor propuse." Adaugă însă că tânărul manager român, cu pregătirea şi calităţile sale, poate oricând să lucreze oriunde în UE, iar "în măsura în care alege să lucreze în România, e un semnal că doreşte să contribuie cu tot talentul şi capacităţile sale la dezvoltarea societăţii româneşti".

BusinessMagazine - 2012

 

 

Mariela-Cătălina Bâtlan: Companiile din sectoarele productive se vor redresa cel mai repede

Erste Group are o cota de 30% pe segmentul de business dedicat intreprinderilor mici si mijlocii din Europa Centrala si de Est, iar Banca Comerciala Romana, membra a grupului si cea mai mare banca de pe piata locala, are cea mai mare contributie la aceasta performanta. Aproape jumatate din IMM-urile din Romania utilizeaza ca banca principala BCR, potrivit informatiilor oferite de institutia de credit.
Inteprinderile care au taiat costurile se vor descurca si pe timp de criza
Desi sectorul IMM este cel care a fost denumit in trecut "motorul economiei romanesti", astazi el a fost puternic afectat de criza economica. In acest context, BCR, care are peste 300.000 de clienti IMM, a luat o serie de masuri ce au ca scop sprijinirea companiilor mici si mijlocii.

"Intreprinderile care si-au redus la timp costurile si care au reusit sa isi gestioneze atent cash flow-urile se vor descurca si in aceasta perioada dificila. Probabil ca intreprinderile din sectoarele productive sunt cele care se vor redresa mai repede", a declarat Mariela Batlan, director executiv al diviziei pentru IMM-uri din cadrul BCR, adaugand ca sectoarele care au fost cele mai afectate de criza sunt constructiile si comertul.

Printre cele mai importante masuri proactive adoptate de banca ce vizeaza sprijinirea intreprinderilor se numara: informarea IMM-urilor cu privire la sursele de finantare, implicarea in scheme comune cu sprijin guvernamental si sustinerea clientilor pentru a facilita accesul acestora la fonduri europene.

Pe partea de masuri reactive, BCR ofera intreprinderilor care nu mai pot face fata obligatiilo financiare posibilitatea de a negocia solutii cu banca si pune la dispozitia clientilor optiuni de solutionare a problemelor de lichiditati prin acordarea unor perioade de gratie, reesalonarea ratelor sau reorganizarea conditiilor de creditare. Totusi, pentru clientii care intampina probleme de lichiditati, BCR va solicita o suplimentare a garntiilor.

Wall-Street - 2009

 

 

Micii întreprinzători români, cei mai optimişti din regiune

Întreprinzătorii mici şi mijlocii din România sunt cei mai optimişti din regiune în ceea ce priveşte efectele crizei financiare asupra companiilor lor, arată studiul "Servirea IMM-urilor de către bănci în CEE", realizat de zeb/rolfes.schierenbeck.associates. Printre optimişti se numără şi austriecii, în timp ce în rândul pesimiştilor se înscriu întreprinzătorii din Ucraina, ungaria şi Cehia. Totodată, statele în care se găsesc întreprinzătorii cei mai optimişti înregistrează şi cea mai mare pondere a întreprinderilor mici şi mijlocii care are contractat, în prezent, un credit bancar. România deţine, în prezent, cea mai mare pondere din Europa centrală şi de Est, de 84%, în ceea ce priveşte utilizarea creditelor, dar în scădere, de la 89% în 2008. România este urmată, în ceea ce priveşte ponderea companiilor mici şi mijlocii care au credite, de Austria şi Croaţia, cu ponderi de 76%, respectiv 72%. La polul opus, se înscriu Cehia şi Ungaria, unde doar 56% dintre IMM+uri au contrctat un împrumut. Studiul "Servirea IMM-urilor de către bănci în CEE"mai arată că, în viitorul apropiat, creditele par să fie cele mai interesante produse pentru clienţii corporate, în special în România, Serbia şi Croaţia. În plus, cel mai mare potenţial de utilizare al produselor se regăseşte în România. Reprezentanţii BCR spun că noiel condiţii de pe piaţă se vor reflecta în condiţiile de finanţare. Mai exact, băncile nu mai pot asigura acelaşi nivel de finanţare clienţilor care înregistrează scăderi ale vânzărilor şi că se impune o reconciliere a condiţiilor de creditare deformate de pieţele cu tendinţe de creştere în trecut. Evaluarea cererilor de împrumuturi va deveni mai strictă, iar capitalul este acum cel mai important, dar şi cel mai costisitor, produs. Deşi întreprinderile mici şi mijlocii au fost puternic afectate de recesiune, cele care s-au menţinut în limitele legale şi au derulat un management corespunzător al afacerilor sunt încă atractive pentru finanţare şi investiţii, spune Mariela Bâtlan, director executiv al Direcţiei IMM-uri din cadrul BCR. "Cele mai afectate au fost companiile din construcţii, dar sectorul a înregistrat o revenire. De asemenea, au fost afectate companiile din comerţ, pentru ca le-au scăzut desfacerile, şi cele din industria prelucrătoare, în special industria uşoară, pentru că s-au redus exporturile", a spus Bâtlan. Pentru a beneficia mai uşor de creditare, firmele mici şi mijlocii vor trebui să majoreze capitalul propriu şi să utilizeze din timp profiturile si pentru capitalizare. "IMM-urile trebuie să folosească profiturile pentru a crea o bază de creştere a activităţii în viitor", spune Bâtlan. De asemenea, este foarte important ca un mic întreprinzător să evite crizele de lichiditate şi să comunice cu banca pentru a găsi soluţii potrivite. În schimb, dacaă rezultatele sunt negative pentru mai mulţi ani, dacă solicitările sunt pentru maturităţi extinse sau există procese pe rol, şansele de a obţine credit se reduc. În România, microîntreprinderile şi întreprinderile mici şi mijlocii ocupă, ca număr, o pondere de 99,6% în totalul companiilor şi înglobează peste 605 din numărul total de angajaţi, generând o valoare adăugată de 48,4% din total.

Wall-Street - 2009

 

Romanii sunt cei mai optimisti din regiune in privinta efectelor crizei asupra companiilor lor
Romanii sunt cei mai optimisti din Europa Centrala si de Est cand vine vorba de efectele pe care criza le are asupra afacerilor lor, 15% considerand ca situatia actuala are o influenta pozitiva asupra firmelor, potrivit unui studiu comandat de grupul Erste si realizat de IMAS Viena, citat de Mediafax. Potrivit studiului, 63% dintre romani cred ca situatia economica actuala afecteaza propriile firme intr-o anumita masura, in vreme ce doar 7% cred ca impactul este "puternic negativ". Totusi, 16% dintre romani cred ca criza nu are niciun efect asupra companiilor lor.

Austriecii sunt un alt popor optimist in ceea ce priveste efcetele crizei asupra companiilor, insa doar 6% dintre respondenti considerand ca situatia economica influenteaza pozitiv propriile afaceri, in timp ce 33% cred ca nu exista o schimbare asupra firmelor.
Cei mai pesimisti din regiune sunt ucrainenii, 86% dintre participantii la sondaj declarand ca problemele economice actuale au o influenta negativa asupra companiilor lor. Totodata, 20% dintre acestia au spus ca influenta este "puternic negativa".

Pesimismul domina si in Ungaria, unde 82% dintre persoanele intervievate au aratat ca criza le-a afectat afacerile si doar 8% au spus ca nu a avut nici o influenta.

Mariela Batlan, director executiv Directia pentru IMM-uri din cadrul BCR, a declarat marti ca in mod clar IMM-urile au crescut foarte mult in ultimii ani, dar au fost nevoite sa intreprinda o serie de masuri de ajustare a activitatii si costurilor pentru a pune bazele unei cresteri sustenabile.

"Acest sector (al IMM-urilor - n.r.) are un potential de crestere foarte mare. Suntem inca la inceput", a afirmat oficialul BCR, citat de Mediafax, care a precizat ca densitatea IMM-urilor este in Romania de circa 20 de firme la 1.000 de locuitori, mai putin de jumatate din media Uniunii Europene, de 50 de firme.

Totusi, ea considera ca este foarte dificil de estimat masura in care s-a "vazut toata puterea crizei", dar a aratat ca firmele care au luat masuri de reducere a anumitor costuri, au reusit sa-si conserve profitabilitatea la un nivel acceptabil si sa genereze un cash-flow pot sa-si revina "foarte repede", in conditiile in care sunt inca atractive pentru finantare si investitii.

"Cu siguranta depinde foarte mult de sectorul in care activeaza aceste IMM-uri si de partenerii cu care lucreaza, dar cred ca, in special, cele din productie vor incepe sa-si revina mai repede", a spus Batlan.

Studiul, realizat in perioada martie-iulie si intitulat "Activitatea bancara pe segmentul IMM-urilor in Europa Centrala si de Est", arata ca majoritatea clientilor IMM din intreaga regiune se asteapta la efecte negative asupra propriei afaceri si se declara ingrijorati.

Antena3.ro - 2009